Fyringen af Danske Bank-direktør Eivind Kolding
Skåret over i fuld offentlighed

Skrevet af

Joachim Sperling

124 artikler

249 indlæg

Selvom strategien var rigtig, gik eksekveringen åbenbart for langsomt for Danske Banks magtfuldkomne bestyrelsesformand Ole G. Andersen. Men fyringen skulle gennemføres så brutalt som overhovedet muligt, hvis ikke flasken skulle pege på bestyrelsen selv.
Kun tiden vil vise om fyringen af Eivind Kolding vil forbedre Danske Banks omdømme. Men allerede nu kan det slås fast, at Danske Banks bestyrelsesformand Ole G. Andersen har skåret Eivind Kolding midt over i fuld offentlighed. Ole G. Andersen viste glad og fro journalister rundt i bankens hellige haller, mens han med et stort smil fortalte om, hvordan han havde ”eksekveret” fyringen.
 
Interview med Ole G. Andersen fra TV2 News. Se klippet her
 
For Ole G. Andersen selv er intet helligt, for ellers siger man ikke offentligt, at bestyrelsen i de sidste seks måneder har ventet på at komme af med Eivind Kolding. Fremfor at gøre det midt i det værste stormvejr har Andersen fundet netop det tidspunkt, hvor ingen havde set fyringen komme. Fordi det ikke er eksternt pres, der får ham til at træffe ”nødvendige” beslutninger, viser Ole G. Andersen nemlig, at det er ham, der har magten.
 
Udstilling af manglende kompetencer
Ole G. Andersens begrundelse for at fyre Eivind Kolding var manglede bankfaglige kompetencer, hvilket han naturligvis har været vidende om allerede ved ansættelsen. Det er en særdeles ubehagelig begrundelse for Eivind Kolding, fordi den angriber ham på hans faglige kompetencer. Derfor har bestyrelsesformænd i forbindelse med afskedigelser normalt grebet til floskelbegrundelser som ”samarbejdsvanskeligheder” eller ”strategiske uoverenstemmelser”, for på den måde undgår man at udstille offeret unødigt.
 
Men Ole G. Andersen kunne ikke nøjes med at udstille Eivind Koldings manglende kompetencer. Han skulle også fortælle omverdenen om Eivind Koldings følelsesmæssige reaktion på fyringen. Den normalt så lukkede Andersen lukkede op, fordi han vidste, at bestyrelsen selv havde begået en stor fejl, når nu Eivind Kolding så hurtigt blev hældt ned af brættet. Derfor forsøgte han at vinde sympati ved at indvie offentligheden i brutalitetens anatomi.
 
Resultatet ser vi i aviserne dagen efter. Hele vejen rundt fremstår Ole G. Andersen som den handlekraftige og ”brutale” bestyrelsesformand, der træffer de ”nødvendige” beslutninger.
 
Hele vejen rundt fremstår Ole G. Andersen som den handlekraftige og ”brutale” bestyrelsesformand, der træffer de ”nødvendige” beslutninger
 
Samme fremgangsmåde benyttede Fritz Schur, da han skulle fyre Anders Eldrup fra DONG, men her viste det sig, at brutaliteten gav bagslag, fordi Schur gerne ville spare Eldrups gyldne håndtryk. Det endte med, at Eldrup alligevel fik sin godtgørelse af en voldgiftsret, og dermed er Fritz Schurs autoritet blevet voldsomt anfægtet. Den grænse har Ole Andersen ikke krydset med gårsdagens fyring, men det var tæt på.
 
Fyring på trods af 46 mia. til aktionærerne
Danske Banks børsværdi steg under Eivind Kolding med 46 mia. kr., og de sidste par måneder har tingene været på vej i den rigtige retning. Mange undersøgelser trak ellers i den modsatte retning. Den ene omdømmeundersøgelse efter den anden viste, at Danske Bank skrabede bunden og samtidig forsvandt 40.000 kunder på grund af strategien om at satse på mere lønsomme kunder. Det blev i omverdenen udlagt som om, at kunderne flygtede i hobetal, men sådan er det ikke blevet opfattet i banken eller blandt bankanalytikere, der vurderer bankens langsigtede indtjeningspotentiale. Omdømmetabet blev indledt under Straarup, og kundetabet var fuldt indkalkuleret, fordi de dårligste kunder ganske enkelt trak indtjeningen ned.
 
Eivind Kolding havde fået banken bragt tilbage på erhvervsmarkedet, og havde efter eget udsagn fået ”lukket den sidste låge ind til finanskrisen” med et positivt kvartalsregnskab, der oven i købet fik aktiekursen til at stige. Men lågen er ikke lukket, for snart kommer den såkaldte ”Rangvidrapport”, der skal forklare årsagerne til finanskrisen, og alle forventer, at Danske Bank endnu engang bliver trukket igennem sølet på grund af bankens store indlånsunderskud op til finanskrisen, der eksponerede den helt vildt over for nedbrud på pengemarkedet.
 
Det kan være en af årsagerne til, at bankens aktiekurs steg markant på nyheden om Eivind Koldings fyring, og derfor har Ole G. Andersen alligevel haft en pointe, da han sammen med den øvrige bestyrelse vurderede, at der var brug for nye kræfter i spidsen for banken. Eivind Kolding var åbenbart ikke i stand til at grave sig fri af finanskrisens åg, og Danske Banks bestyrelse må have vurderet, at en ny CEO vil være bedre i stand til at genskabe bankens ry og indtjening.
 
”New Normal”-kampagnen, der var som et stykke tyggegummi, som ikke ville gå af skoen
Eivind Koldings ansættelsesforløb var fra starten pinagtigt. Det var i sig selv bemærkelsesværdigt, at Danske Bank ansatte sin egen bestyrelsesformand, når der åbenbart var egnede interne kandidater i form af eksempelvis Thomas F. Borgen, der nu er ny CEO i banken. Men det blev først for alvor slemt, da ”New Normal”-kampagnen blev sat i søen. Kampagnen endte med at blive trukket tilbage, banken inviterede selvbestaltede repræsentanter fra Occupy-bevægelsen til kaffe, og Eivind Kolding måtte undskylde for bankens rolle under finanskrisen i en stor kronik i Politiken.
 
Ydmygelsen kom, fordi Eivind Kolding fra starten havde tre store handicap. For det første var han som bestyrelsesmedlem og senere formand med til at træffe en lang række af de beslutninger, som har fået Danske Bank til at hænge fast i dyndet i blandt andet Irland. For det andet var han ikke uddannet bankmand og kunne derfor angribes på sin faglighed. Og sidst men ikke mindst kendte han heller ikke til B-t-C-markedet, hvilket vil sige, at han ikke havde erfaring med at være i dialog med helt almindelige kunder, som er dem, banken har flest af.
 
Det kom blandt andet til udtryk, da bankens nye kundeprogram skulle lanceres. I stedet for at få forklaret, at bankydelser koster penge på linje med mælk og møbler, blev programmet udlagt som et forsøg på at malke kunderne til gavn for aktionærerne. Undersøgelser viser, at Danske Bank er billigere og mere effektiv end de fleste andre banker, men at få det budskab igennem krævede en kampagne, hvor alle facader blev malet gule, så den opgave undervurderede Eivind Kolding tydeligvis. Siden er flere andre banker dog fulgt efter Danske Bank, der altså blot har taget tæskene for at gennemføre det, som man i branchen for længst burde have gjort.
 
Borgen bygger på Old Standards
Den nye direktør i Danske Bank hedder Thomas F. Borgen. Han er kendt som en dygtig bankmand, men det er ikke sikkert, at han besidder de rette CEO-kvaliteter. Thomas F. Borgens opgave bliver at få genoprettet bankens omdømme og i sidste instans at få bankens indtjening i vejret. Nordea forrenter eksempelvis sin egenkapital med dobbelt så meget som Danske Bank, og andre banker ligger tre gange så højt.
 
Men alle skridt, banken måtte tage i retning af at få indtjeningen i vejret, vil blive vejet på en guldvægt af en kritisk offentlighed, og Thomas F. Borgen vil gøre alt for at undgå ballade i offentligheden. Derfor tyder meget på, at New Standards vil blive til Old Standards, for mon ikke mange i Danske Bank drømmer sig tilbage til dengang, man bare skulle gøre det, man var bedst til, for at gøre både aktionærer og kunder tilfredse?
 
Ole G. Andersen må under alle omstændigheder sætte sin lid til Thomas F. Borgen. For hvis han også fejler, vil brutaliteten rette sig mod Andersen selv.
 

Relaterede artikler

Pris til Danske Bank - Danske Bank har fået Dansk Markedsførings forbruger-pris inden for sponsor- og eventmarketing. Diesel løb med prisen for...
Bankernes image det dårligste - De store banker og forsikringsselskaber har det dårligste image af alle danske erhvervsvirksomheder, mens virksomheder s...
Danske Bank skifter strategi - Danske Bank deler nu organisationen i to bankdivisioner, der for fremtiden skal konkurrere med hinanden.
Danske Bank har det bedste forhold til medierne - Ny undersøgelse af medierelationer viser, at Danske Banks topchef har det bedste forhold til pressen.
Bankerne har succes hos danskerne - Trods mediestorm om dankortgebyr er danskerne er blevet langt mere tilfredse med deres bank. Det viser en ny kundeunders...
Danske Bank er Danmarks stærkeste brand - Danske Bank er Danmarks stærkeste brand. Således blev det danske pengeinstitut kåret som årets bedste brand inden for bu...
Danske Bank opruster på PR-siden - Danske Bank vil ind i varmen igen efter at have fået den kolde skulder i en række mediesager. Koncernen vil derfor gøre ...
Frank Aaen om Frank Aaen strategien - I Danmark hører man kun sjældent om aktionærer, der aktivt bruger deres investeringer til at fremme virksomheders social...
Danske Bank sætter fokus på lokal profil - Danske Bank vil markere sig mere lokalt.
Gravøl for BG Bank - I påsken blev BG Bank begravet i stilhed under 500 nye facadeskilte påtrykt Danske Bank logoet. Kommunikationsforum har ...
Bedre bankkommunikation - I takt med, at den ene bankskandale efter den anden er kommet frem i lyset det seneste halve år, har tilliden til de dan...
Danske Bank har et kommunikationsproblem - I Danmark findes en bank, som har bundet selve sin egen mission op på et løfte om at fokusere på det, den gør bedst.
Bestemt bedre bank branding - ’Hvad mener du om os,’ spurgte Danske Bank danskerne før sommer. Det fik man mange sure svar på. Nu kommer bankens reakt...
Bank får bank - En finanskrise rammer ikke kun en virksomhed på pengepungen, men påvirker også virksomhedens omdømme. Den seneste måling...
Årets imagemåling: Kontant koster - DR’s forbrugerprogram Kontant er en ren imageknuser. En uheldig optræden her koster dyrt på salg og omdømme. Hvor dyrt k...
Straarups tudefjæs til to milliarder - Peter Straarup er en privat mand, der i virkeligheden slet ikke bryder sig om unødig opmærksomhed og store interviews i ...
% som kommunikation - Hvad sker der, når millionerne er bevilget? Både offentlige organisationer og private virksomheder sætter i stigende gra...
God, bedre, beskeden bank - Danske Bank har fået nyt slogan: Stå stærkere, lyder det. Mere ydmygt kan det næppe blive for en af Danmarks største ban...
Scorer Danske Bank på landsholdet? - Ved aktieanalytikere noget om kommunikation? Gør Danske Bank? Hvem tjener og taber på, at Danske Bank poster over 30 mil...
1% Kolding, 99% dårligt omdømme - Danske Bank måtte tage næsten alle de tærsk, som den danske finansielle sektor måtte lægge ryg til oven på finanskrisen....
#Occupy bank branding - Occupy-bevægelsen er glemt og borte. Nu kommer der hjælp fra uventet kant. Bevægelsen genopstår som fræk, flot imagerek...
Redwashing er The New Standard - Danske Bank får image-bank for deres bizarre reklame med Occupy-bevægelsen. Det postulerede samfundsansvar mangler bund ...
A new normal, a new perception - Danske Bank har med ’New Standards’ begået en af årets mest ambitiøse imagekampagner. Kampagnen tog sig muligvis godt ud...
Danske Bank: Vi skal være mere tydelige - Danske Bank var trætte af kampagner med pensionister i solnedgangen. Derfor valgte de at lave en kampagne med mere kant....
Danske bankers dæmonomdømme kan tales væk - Både nationalt og internationalt har banksektorens omdømme nået et lavpunkt, som kalder på omfattende genopretningstilta...
Kører Kim & Kolding af sporet? - Kim Larsen fra Burson-Marsteller skal redde brand, bank og branchen hos Danske Bank. Han er ansat som pressesluse og PA ...

Giv din stemme

30 stemmer
3,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Få nyhedsbrev

Job

Praktikant

Frist: 20. juli

SoMe-medarbejder

Frist: 31. juli

Content Marketing-medarbejder

Frist: 13. juli
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.