Fuck Facebook!

Skrevet af

Sophie Egede-Schrøder
Rådgiver
SES

5 artikler

95 indlæg

Lange videnskabelige udredninger er blevet brugt på det; jeg har blogget om det; Tom Hodgkinson fra The Guardian har skældt ud i spalterne. Der kan ikke være tvivl: Facebook-hypen har ramt os hårdt. Men netværket holder ikke. Trods den narcissistiske tilfredsstillelse må vi videre. Jeg har kigget på de fem fatale fejlskud, der diskvalificerer Facebook. Det har været sjovt, men nu er det nok. Fuck Facebook.

Fejlskud 1: Facebook er et pseudonetværk

Hvad er det, vi mødes om på Facebook? Der er ingen fælles referenceramme, der knytter os til hinanden; man kan blive venner med dem, man allerede kender, eller man kan genopdage gamle forbindelser. Men hvad fører det til? Hvor mange kan fortælle solstrålehistorier om gamle glemte venskaber, der via Facebook er blomstret fantastisk op? Er virkeligheden ikke, at vi, efter en kort gensynsglæde, blot ender som inaktive billeder på hinandens entourager? Vi ender det samme sted, for hvis vi ikke havde noget at sige til hinanden før, får vi det næppe pga. et site: Facebook er og bliver et pseudonetværk.

 

 

Fejlskud 2: Facebook er en SPAM-fabrik

Jeg har selv gjort det, og alle mine venner gør det tilsyneladende også. Den stadige flod af ligegyldige tests, uforståelige quizzer og mærkværdige filmklip fylder min mailboks med notifications. De er ikke specielt møntet på mig, men sendt ud i klynger og derfor irrelevante for mig. Samtidig er det en tidsrøver: Man kan begynde at svare på spørgsmålene om Chuck Norris m.fl., eller man kan rydde op i sin indbakke. Lige meget hvad, er tiden spildt! For Facebook laver et fuldstændigt fejlskud, når sitet bliver en SPAM-fabrik.

 

 

Fejlskud 3: Facebook er skalkeskjul for data-rov

En bekymret læser spurgte den juridiske ekspert på Børsen Online, om det virkelig kunne passe, at Facebook har råderet over de personoplysninger, han havde lagt ud på sin profil. Juristen kunne ikke give ham et beroligende svar. Den er god nok: Hvis vi havde læst (hvem gør nogensinde det?!) på medlemsbetingelserne, ville vi vide, at Facebook med generøs hånd kan dele oplysningerne om vores civilstatus, filmsmag, indkøb, endda vores billeder med deres samarbejdspartnere. Hvem de mere præcist er, fortaber sig i markedsføringens tætte tåger, men det lugter unægtelig af skræddersyet annoncering og gratis billedkatalog. Hvem ved, om vi allerede figurerer på siden af en bus i Uzbekistan i en reklame for hundemad eller det, der er værre? I en tid, hvor persondata og privatliv i forvejen er truede arter, rangerer Facebooks åbning af profiler for data-rov som en af de værste fejlskud.

 

 

Fejlskud 4: Facebook er Wannabe Underground

Historien er både sød og velskåret i forhold til at indgyde brugerne en følelse af at være blandt nettets first movers. Historien om netværket, der startede som et universitets-community bestyret af ildsjæle. Historien er givetvis sand, men Lilleput-underground-pioneer-fortællingen falder fra hinanden, når de etablerede jakkesæt har listet deres lange fingre ind i den velnærede databank og sikret sig carte blanche til at tage for sig af retterne. Det er et fejlskud og giver en ram smag i munden, når ildsjælene sælger ud til storkapitalen.

 

 

Fejlskud 5: Facebook er FOR LIFE!!

Skulle man i et anfald af klarsyn beslutte sig for at ville nedlægge sin profil på Facebook, bliver man skuffet. Modsat de mere lødige communities tillader Facebook ikke, at man selv trækker stikket. Man kan pænt bede om at blive slettet, men det er ikke nogen garanti for, at Facebook ikke beholder ens oplysninger til videresalg. Den eneste mulighed er manuelt at slette oplysningerne én for én og håbe på, at de ikke allerede er solgt. Det er grove løjer. Men sådan er det: Facebook er for life.

 

 

Hvad gør man?

Det var fem fatale fejlskud, der diskvalificerer Facebook. Spørgsmålet, der står tilbage, er naturligvis, hvad man vil gøre ved det: Kan man leve uden de små narcissistiske bekræftelser i links og et voksende netværk? Er hyggeværdien af et ikke-fagligt netværk for stor, og værdsætter vi i virkeligheden de løbende afbrydelse med irrelevant indhold for meget til, at vi er klar til at bryde med Facebook, inden vi har et alternativ på rede hånd?

 

 

Spørgsmålet er hermed givet op til debat…

 

 

Artiklen er inspireret af Tom Hodgkinsons liste over fadæser og tåbeligheder ved Facebook.

Relaterede artikler

I love Facebook - Facebook er ikke fjollet tidsfordriv. Det er god forretning, hvis man forstår at bruge det rigtigt. Læs her om Facebook ...
Facebook fiduser - Facebook-feberen raser. Flere og flere danskere tilbringer mere og mere tid på Facebook. De bruger ikke kun Facebook oft...
Facebook 2.0: Rydder op og samler dit online-liv - Først gjorde Facebook sociale netværkssites mainstream i Danmark, så det ikke kun var teenagere og unge, som brugte dem....
Er du Facebook-narcissist? - Du er på Facebook, og du nyder det. Du skifter ofte profilbillede og har over 300 venner. Du skriver meget gerne om alle...
Facebook + organisationer = ? - Med to millioner registrerede brugere har Facebook fået godt fat i danskerne. Det har de danske organisationer også bemæ...
Få en fortrolig Facebook - Ti tips til hvordan du enkelt kan skræddersy Facebook til dit personlige behov, så du får privatliv. En guide der viser ...
Undgå Facebook fiaskoer - Danske virksomheder og organisationer er godt i gang med at tage de første usikre skridt på Facebook. Men hvilken strate...
Facebook dig til fast arbejde - Du kan ændre dit liv med Facebook. Facebook er ikke blot fest, fis og støvede studiekammerater, men en mulighed for at f...
36 Facebook-fuckups - Alt for mange virksomheder begår fatale fejl på Facebook. De spammer med posts, skælder ud eller rabler løs om sig selv ...
Hvorfor liker du? - På rekordtid har det danske sprog fået et nyt verbum – ”at like”. ”At like” betyder at trykke på den lille tommelfingere...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

53 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tag med til K-dag

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.