Frem i lyset med de gode historier

"Mine primære opgaver er at være med til at udvide folks kendskab til Rambøll og få de gode historier frem, for der er masser, vi kan være stolte af", siger Morten Ravn, der er ny kommunikationschef i vidensvirksomheden Rambøll. Morten Ravn er Ugens Profil.


Morten Ravn er 37 år

1988 Uddannet cand.merc. i afsætning fra Odense Universitet
1988: Ansat i Privatbankens markedsafdeling
1990: Ansat i Unibanks erhvervsmarkedsføringsafdeling
1992: Ansat i Tryg Forsikrings markedsføringsafdeling
1995: Informationschef i Tryg-Baltica
2001: Kommunikationschef i Rambøll

 


Der lyder nye toner fra rådgiverne i Rambøll, hvor man ønsker at ryste op i det lidt tørre og støvede ingeniør-image, som virksomheden hidtil har haft i offentligheden. Som en del af en helt ny kommunikationsstrategi har man ansat Morten Ravn som ny kommunikationschef, og han er straks gået i gang med at omstrukturere kommunikationsafdelingen i virksomheden.

"I Rambøll er der et klart ønske om at udvide det generelle kendskab til virksomheden og dens aktiviteter. Hidtil har man levet et lidt stille og nærmest anonymt liv, og det er det, der skal ændres ved nu. Men man kan godt mærke, at det er nyt for virksomheden at skulle til at tænke offensivt og kommunikationsfokuseret, og jeg er kommet til virksomheden i en form for et tomrum, der skal fyldes ud. Kommunikation skal spille en ny rolle, og det betragter jeg både som spændende og som en stor udfordring", fortæller Morten Ravn.

Grunden til det opprioriterede kommunikationsfokus skal blandt andet findes i, at Rambøll - ligesom mange andre danske virksomheder - mærker en skærpet konkurrence om at tiltrække sig opmærksomhed fra de bedste nye medarbejdere. Men også fra de eksisterende medarbejdere har man i Rambølls ledelse mærket en interesse for at se Rambøll eksponeret tydeligere i mediebilledet.

"Vi skal udnytte, at vi har en masse medarbejdere, der er glade for at være her, og gerne vil være med til at gøre en indsats for at gøre Rambøll mere kendt. Desuden er det jo altid væsentligt at gøre opmærksom på sig selv i forhold til både nuværende og potentielle kunder", forklarer Morten Ravn og understreger samtidig, at han har oplevet en utroligt stor imødekommenhed fra alle sider i virksomheden i forhold til de nye idéer, han er kommet med.

De gode historier
For Morten Ravn byder det nye job på udfordringer både på det interne og det ekstene kommunikationsniveau:

"Først og fremmest skal man inden for de forskellige forretningsområder i virksomheden til at tænke kommunikation ind i dagligdagen. Derfor er jeg ved at opbygge nogler rutiner med lederne af de respektive områder i virksomheden for at være med til at finde de historier, der egner sig til ekstern profilering, men reelt også hvilke historier vi skal brug til den interne profilering. Vi skal simpelthen have de gode historier frem i lyset, for der er masser af dem, og det er bare om at grave dem frem."

Som et led i denne indsats er der planer om et nyt tredjegenerations intranet i Rambøll, hvor et af fokusområderne er, at skal være lettere for den enkelte medarbejder, at lægge historier og materiale ud, end det er tilfældet i dag. Desuden skal man i gang med en revurdering af design og funktionalitet på Rambølls eksterne site.

Kommunikationsmedarbejderen som sparringspartner
Hvad angår den interne kommunikation, så understreger Morten Ravn vigtigheden i, at få medarbejderne til at føle ejerskab overfor, de interne forandringsprojekter, der altid vil være i en virksomhed af Rambølls størrelse:

"Vi skal rådgive medarbejderne, når der søsættes nye projekter. Eksempelvis ved igangsættelse af organisationsændringer eller implementering af nye IT-værktøjer, der har betydning for alle medarbejdere. Det er områder, hvor man ikke tidligere har tænkt kommunikationen ind som en integreret del. For accepten af sådanne nye projekter udebliver fuldstændigt, hvis ikke man forklarer folk, hvorfor det er nødvendigt, at de skal bruge tid på det i en i forvejen travl og hektisk hverdag".

For nogle kan det måske lyde som om, at kommunikationsafdelingen i Rambøll skal til at have en finger med i spillet i alle hjørner af nye opgaver, som virksomheden involverer sig i, men det er ifølge Morten Ravn langtfra tilfældet:

"Jeg ser hellere, at vi i kommunikationsafdelingen kan fungere som en form for sparringspartner, hvor vi er med til at uddanne vores egne ledere til selv at tænke kommunikationsstrategisk i forhold til deres eget forretningsområde. Det er det, der skal til, hvis vi gerne vil højne niveauet og gøre Rambøll kendt for vores rådgivningsekspertise i den brede offentlighed og ikke kun kendt af folk, der er i samme branche som os selv".

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også