Fra strategi til handling - Novo Nordisk og Novozymes tekster

Specialet omhandler, hvordan det skriftlige sprog kan bruges i brandingen af en virksomhed. Specialet tager udgangspunkt i Novo Nordisks opsplitning i to selvstændige virksomheder den 14. november 2000 (lægemiddelvirksomheden Novo Nordisk og enzymforretningen Novozymes), og analyserer hvordan virksomhedernes strategiske værdier sprogliggøres i deres tekster - tekster, der repræsenterer én ud af mange handlinger, der tilsammen giver omverdenen et billede af de nye virksomheder.

Med den lingvistiske tilgang som redskab svares der for eksempel på: Hvordan har de to virksomheder valgt at positionere sig hver især? Hvordan sprogliggøres de vedtagne værdier i virksomhedernes tekster? Og kan det på nogen måde ses i teksterne, at de to virksomheder er en del af Novo Gruppen, eller har Novo Nordisk og Novozymes tværtimod haft meget travlt med at vise omverdenen, at de kan klare sig selv?

I specialets sidste kapitel opsummeres analysens resultater meget overordnet, og det bliver diskuteret, hvilke indvendinger, der kan rettes mod at have et gennemgående værdisæt som et af succeskriterierne for virksomhedens kommunikation.

Læs specialet 'Fra strategi til handling - hvordan virksomhedsværdier realiseres i væsentlige tekster fra Novo Nordisk og Novozymes.' i pdf.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også