Få en gratis iPad

Apples iPad lander snart i en butik nær dig. Derfor må du skynde dig at lægge en personlig plan for, hvordan du håndterer denne udfordring. Din arbejdsplads betaler selvfølgelig både din MacBook og din iPhone eller ville gøre det, hvis du bad om det. Men hvad med den nye iPad – hvordan slår du kløerne i denne gadget uden selv at skulle til lommerne? Kforum har fundet de bedste af de gode argumenter og dødssyge undskyldninger, der kan få din modvillige chef til at gøre Ipad til din nye myPad.


Hellig Jobs med svaret på dine hotteste bønner

Præsentations-argumentet: verdens smukkeste slides

Takket være en lynhurtig applikation til slideshows er en iPad enhver sælger og konsulents drøm. Præsentationen står knivskarpt og i strålende farver på den handy, mellemstore skærm.

  • Sådan siger du: "Med en iPad-præsentation kan jeg sælge sand i Sahara/gøre kold kanvas glødende/realisere vores restlager."
  • Chefens mulige modargument: "Hvad er der nu galt med en almindelig powerpoint-præsentation med vores udmærkede projektor?"
  • Dit svar på modargumentet: "Vi skal helt tæt på kunden og kunne sidde intimt sammen om en præsentation. Det giver en følelse af uformel tryghed og symmetri."


Efteruddannelses-argumentet: klog på sengekanten
Der vil være en strålende ebogslæser i iPad'en. Den viser bogsiderne i farver, i modsætning til for eksempel Kindles sort-hvide verden. Derfor egner iPad sig godt til læsning af faglitteratur med mange grafer og komplicerede modeller i forskellige farver.

  • Sådan siger du: "Hver aften tager jeg en fagbog med i seng på min iPads ebog-læser. Det løber op i tre timers ugentlig efteruddannelse af mig."
  • Chefens mulige modargument: "Du kan da bare tage en papirbog med i seng."
  • Dit svar på modargumentet: "Nej, for iPad'en er lettere at ligge med end de fleste fagbøger." (Nævn endelig ikke, at en iPad er meget tungere andre ebogslæsere).


Overarbejds-argumentet: altid online
iPad er som skabt til, at du kan sidde stille hjemme i sofaen og tjekke din arbejdsmail, uden at ægtefællen eller dine børn opdager det.

  • Sådan siger du: "Jeg vil være online hele tiden."
  • Chefens mulige modargument: "Brug dog din iPhone."
  • Dit svar på modargumentet: "Nej, den har de andre gennemskuet for længst."



Moses med en beta-version af iPad

Besparelses-argumentet: ud med print
Ebogslæseren i iPad er god til aviser og tidsskrifter.

  • Sådan siger du: "Så dropper jeg de dyre printaviser på dørmåtten."
  • Chefens mulige modargument: "Et elektronisk avisabonnement koster vel også kassen?"
  • Dit svar på modargumentet: "Nej, det er meget billigere end print." (Husk at krydse fingre bag ryggen).


Kreativitets-argumentet: strøm på ideerne
Med en iPad får din mulighed for at nedskrive personlige noter og ideer et uvurderligt løft. iPhone er for lille at skrive på, og Macbook'en er trods alt for lidt mobil. Du står ikke lige i en kassekø i Netto og tager noter på din Macbook. Det kan iPad imidlertid klare.

  • Sådan siger du: "Jeg får mine kreative ideer de særeste steder og har brug for at skrive dem ned. Med en iPad får den innovative kraft en spand kul."
  • Chefens mulige modargument: "Selv bruger jeg blyant og en lille lommebog."
  • Dit svar på modargumentet: "Ok, men så har du vel også en fin gul blyant med indbygget email?"


Fokuserings-argumentet: ingen svinkeærinder
Mange it-kommentatorer har brokket sig over, at iPad'en intet kamera har. Men de har ikke fattet, at det manglende kamera betyder fuld fokus på alle de væsentlige arbejdsopgaver, set med chefers kolde øjne.

  • Sådan siger du: "Nul kamera = nul fis, ballade og pinlige optagelser til YouTube".
  • Chefens mulige modargument: "Kameraer kan da bruges til mange fornuftige ting."
  • Dit svar på modargumentet: "Ja, og derfor bør jeg også opgradere til en iPad 2.0 med kamera, når den kommer."


Miljø-argumentet: grøn, grønnere, iPadsk
Takket være snedig programmering bruger iPad'en mindre batterikraft, end en Macbook gør på nogenlunde samme applikationer. iPad'en lænser ikke elnettet. Det er klimavenligt.

  • Sådan siger du: "Jo mere iPad, jo grønnere bliver virksomhedens profil."
  • Chefens mulige modargument: "Hvor mange iPads går der så på en udnævnelse til Danmarks grønneste arbejdsplads?"
  • Dit svar på modargumentet: "Det grønne skal gro i naturligt tempo. Vi begynder med en iPad til dig og mig, og så tager vi den derfra."


Produktivitets-argumentet: det lette tryk med den store virkning

Nogle har undret sig over, at et fysisk tastatur mangler default. Men du skal fremhæve touch-screen som brugervenligt og forbløffende produktivitetsfremmende.

  • Sådan siger du: "Touch-screen modvirker musearm og giver færre sygedage." (Og håb, at chefen ikke gider svare)
  • Chefens mulige modargument: "Det tror jeg ikke på."
  • Dit svar på modargumentet: "Det gør jeg heller ikke. Det var bare for at prøve dig."


Pris-argumentet: det nærmeste Apple er kommet gratis
Den er billig for et Apple-produkt at være - koster kun ca. 3.500 kroner.

  • Sådan siger du: "Den koster næsten ingenting." (Nævn endelig ikke netabonnementet)
  • Chefens mulige modargument: "Så køb den selv."
  • Dit svar på modargumentet: "Ok. Hvad med en mindre lønforhøjelse?"


Web 2.0-argumentet: cooooool
Uanset hvad din virksomhed beskæftiger sig med, er der brug for folk i k-afdelingen, som har styr på det sidste nye og især alt, hvad der kan bruges til sociale medier, der jo står øverst på strategiplanen.

  • Sådan siger du: "Jeg vil få hands-on viden om the cutting edge inden for hardware til sociale medier."
  • Chefens mulige modargument: Han har ikke noget modargument.


- Kan du ikke mærke det nu? Den er så godt som hjemme.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også