Forsvarets krisekommunikation

Forsvarets skal fremover være bedre til at håndtere mediekriser. Dette afsløres i en netop offentliggjort rapport som Forsvaret har bedt Advice Analyse og Strategi om at udføre.

Tre vigtige indsatsområder
Resultaterne viser, at Forsvaret generelt får en god bedømmelse. Såvel troværdigheden som Forsvarets omdømme ligger i den pæne ende af skalaen. Omsat til 13-skalaen svarer bedømmelsen til en karakter lige over middel, det vil sige et lille 9-tal.

Rapporten konkluderer dog, at der er tre felter, som Forsvaret i særlig grad bør ofre opmærksomhed på. Det er for det første krisekommunikationen, som uden sammenligning er det mest alvorlige problem for Forsvaret. Det er afgørende, at Forsvaret får stillet et velfungerende beredskab op på dette punkt. Der er behov for ”klar, åben og hurtig kommunikation” og ikke mindst, at Forsvaret går åbent og ærligt ud og fortæller så meget af sandheden, som den militære sikkerhed tillader.

Det andet punkt der bør ofres opmærksomhed på, er Forsvarets digitale kommunikation. Resultaterne viser, at de digitale medier bruges mindre end forventet og har et uudnyttet potentiale.

Det tredje væsentlige forbedringspunkt er Interforce. De tilknyttede virksomheder føler ingen tilknytning til Interforce, og de bedømmer kommunikationen fra Interforce meget negativt. Det er derfor nødvendigt at gennemtænke Interforce påny, hvis programmet skal have en reel eksistensberettigelse, samt få hævet relevansoplevelsen for de deltagende virksomheder.

Forsvaret skal brandes på ny
Generelt får Forsvaret en god bedømmelse for de militære opgaver, mens de administrative opgaver trækker i modsat retning. Endelig tegnes der et billede af, at det forandrede trusselsbillede og ændringerne af Forsvaret skaber uklarhed. Befolkningens vurdering af Forsvarets omdømme er den mest kritiske i undersøgelsen. Bedømmelsen er ikke dårlig - snarere en pæn middelkarakter, men her er tale om den mest skeptiske gruppe. Derfor lægges der i rapporten op til, at Forsvaret sætter fokus på at øge befolkningens kendskab til det nye forsvar og de nye opgaver. Meget taler nemlig for en re-brandingproces, som på ny skal gøre befolkningen fortrolig med Forsvaret - og samtidig kan øge de unges kendskab til Forsvaret.

Medarbejderne er godt tilfredse med Forsvaret som arbejdsplads, men knapt så tilfredse med den interne kommunikation. Medarbejderne ønsker mere information om økonomi og politiske beslutninger, f.eks. om nye tiltag og omlægninger. Undersøgelsen skal følges op af løbende målinger af Forsvarets kommunikation, men en række tiltag er allerede iværksat. Krisekommunikationsberedskabet har længe været drøftet internt i Forsvaret. Det har bl.a. ført til en ny bestemmelse og interne krisekommunikationsøvelser for at ruste medarbejderne.

Læs her Advice Analyse og strategis undersøgelse af forsvarets kommunikation















Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job