Quit QR?

Nu skal alt pludselig påklistres de grafiske firkanter, man kalder QR-koder. Men hvorfor? Rigtigt brugt er koderne en del af den grafiske identitet, og man har gjort sig strategiske overvejelser om ekstra værdiskabelse. Men rækken af dårlige eksempler er slående: Koderne er grimme, de er påklistrede, de er for små og næsten umulige at læse for telefonen, de er ikke optimerede til mobilbrugere, og de er blot et teknologisk mellemstadie. Quit QR – det er måske løsningen.
QR-koder er grafiske elementer, som smartphones kan afkode. Man scanner koden og bliver sendt ind på en internetside. Koderne er i 2D, men her er en i 3D og mere kunstnerisk udført i træklodser
 
QR-koder er todimensionelle stregkoder, der blev udviklet i 1994 af den japanske virksomhed Denso-Wave. "QR" er et akronym for Quick Response, og ambitionen er netop at gøre informationer hurtige og let tilgængelige. Hvorvidt det er lykkedes, kan diskuteres. Oprindelig blev koderne brugt i produktionen af biler, hvor de enkelte komponenter blev forsynet med koder, så robotter automatisk kunne genkende dem. Efterhånden har det fået en bred anvendelse uden for bilfabrikkerne og bruges i dag til en lang række andre formål. Og det viser sig måske i tallene: 70,6 pct. kender til QR-koder, og 26,4 pct. bruger dem. De tal vil nok langsomt stige, og vi må derfor kigge nærmere på, hvad der er af fordele og ulemper ved koderne.  
 
Infografik fra Creativefeed, der viser, at kun 17 pct. er helt begejstrede for at bruge QR-koder i deres kampagner
 
Man kan hurtigt og nemt generere sin egen QR-kode (fx på kaywa). Hvis du aflæser denne kode, ryger du ind på www.kforum.dk. Men her er der tale om en forbrydelse mod god QR-skik på alle måder: Koden er ikke strategisk gennemtænkt, og den henviser blot til hjemmesiden uden dermed at generere mere værdi
 
Fordel: De er nye og derfor spændende
Alt nyt er spændende. Virksomheder vil gerne være med på bølgen, og det vil kunder også. Nyhedsværdien kan i sig selv generere interesse. Måske vil kunden ikke indtaste en URL, men han skal lige se, hvad der gemmer sig bag koden; måske noget sjovt, noget overraskende, noget nyt, noget af værdi. Nogle gange er det noget overraskende og spændende.
 
Nyhedsværdien har derfor i sig selv en funktion, da den pirrer nysgerrigheden. Det virker, bare fordi det er nyt.
 
Se her, hvordan en rapporter går på opdagelse i byrummet med sin telefon og bliver ledt ind på alle mulige mærkelige sider via QR-koderne
 
Ulempe: De er ustrategiske  
Desværre har det aldrig i selv været en god strategi blot at løbe efter det, der lige er hype. Logikken ved So ein ding muss ich auch haben, er ikke den bedste motivation for at gøre noget nyt. Mediet er pludselig ikke et redskab men er blevet et budskab i sig selv. Det gode råd er altid, at der skal være et reelt behov og en reel funktion. Funktionen skal generere ny værdi og være gennemtænkt. Et godt eksempel på, hvor galt det kan gå, er denne reklame fra Schulstad.
 
Kampagne fra Schulstad, der reklamerer for et nyt koncept: Levebrødskuren. Et eksempel på, hvordan man ikke skal bruge QR-koder. Det er grimt påklistret, og koden henviser til en almindelig hjemmeside
 
Schulstads nye kampagne “Levebrødskuren” er et koncept, hvor man i løbet af seks uger modtager sunde opskrifter på brød. Kampagnen vil have forbrugeren til at tilmelde sig via QR-koden. Ud over at koden er grimt påklistret, er problemet, at koden linker direkte ind på hjemmesiden. Den væsentligste barriere er, at den slet ikke er optimeret til mobilbrug. Det er ustrategisk og ikke gennemtænkt. Og nysgerrigheden bliver afløst af irritation over at spilde sin tid.
 
Fordel: De er fleksibelt grafiske
QR-koderne er grafiske og modelerbare. De kan indeholde en egen indre æstetik i bedste japanske minimalistiske, kvadratiske stil. Koderne består af sorte moduler arrangeret i et kvadratisk mønster på en hvid baggrund. Fordi de har en høj grad af fejlkorrektion, er systemet robust, og der er muligheder for at være mere kreativ med det visuelle design af koden. Det er muligt at sætte små billeder, logoer eller andet ind i mønstret af sorte og hvide kvadrater. Det bryder stregkodemønstret, men koden kan stadig læses korrekt uden besvær.
 
 
Et eksempel på, hvordan koden bliver et helt grafisk element i sig selv. Her er ikke anden information end QR-koden. Fordi der er stor fejlkorrektion indbygget i koden, er det muligt at tilføje andre grafiske elementer
 
En sjov reklame fra bilproducenten Seat. Her er QR-koden designet som et racerløb og er således ”blot” et underholdende billede, der stadig linker ind til en hjemmeside. Desværre, og meget mærkværdigt, linkes der til en slovakisk side  
 
Reklame, hvor QR-koden er godt integreret og gemt væk i dampen og brusen. Kun de indviede, der vil have merinformation, registrerer koden. Reklamen er dog ikke for Coca-Cola, men for det japanske reklamefirma SET   
 
Ulempe: De fleste er påklistrede og giver ikke ekstra værdi  
Desværre er det de færreste, der formår at gennemtænke brugen af QR-koder. Langt de fleste påklistrer bare den sort/hvide kode. Det er grimt (som i eksemplet med Schulstad), og hvis koden så ikke bidrager med lettilgængelig ny, ekstra viden, er koden håbløs. Nogle af de væsentligste fejl er den manglende optimering af det henviste link til et mobil-format. Hvis QR-koden blot er et link til hjemmesiden, har koden ingen funktion. Så kan man lige så godt bare skrive URL'en og spare sig selv og kunden for besværet med det (oftest) grimme design.
 
 
Ren sort/hvid kode. Kedelig og påklistret. Scanner man koden, ryger man ind på en almindelig ikke mobil-versioneret hjemmeside, hvis adresse også står neden under payoff’et. Den ekstra QR-kode har absolut ingen funktion
 

Reklame for DSB's app, hvor man kan købe billetter. QR-koden henviser til App Store, hvor man kan downloade app'en. Problemet er, dels at man selv bare kan gå ind på App Store, og dels at koden er så lille, at det er svært for telefonen at læse den
 
Denne reklame for en Brother-printer er også blevet påklistret en QR-kode. Nederst i højre hjørne får man at vide, hvad man skal gøre, hvis man er i tvivl. Problemet er, at det er fuldstændig umuligt for telefonen at læse koden. Er der nogen, der har testet koden, før reklamen blev lavet?
 
Bladrer man igennem en tilfældig gratisavis på en tilfældig dag, springer QR-koderne frem, men er der overhovedet nogen, der scanner dem? Og hvis der er, hvilken ekstra værdi får man så?
 
Fordel: De er informationstunge og skaber sammenhæng mellem print og www
Reklamer og kampagner vil gerne skabe et link mellem det trykte medie og en internetside, hvor kunden kan blive yderligere involveret og ”lokkes” til at købe noget. Det er dette link, QR-koder kan skabe. Fordi koderne er informationstunge (de største kan rumme knap 3 MB), er det muligt med et dybt link til en mobil-optimeret internetside, hvor kunden kan aktiveres. Alternativet er at skrive URL’en i annoncen, men da dybe links er lange og grimme, kan QR-koden være et godt valg.
  
Her ligger også et uudnyttet potential for brugere med særlige behov. Skal man eksempelvis bruge særlig information om vejrforhold et givent sted, ingredienser i en ret eller viden om nærmeste handicaptoilet, vil scanning af QR-koder kunne være en hjælp. Se mere her.
 
Et godt eksempel på, hvordan QR-koden tilfører ekstra værdi, der ville være meget vanskelig at opnå med en skrevet URL, er den nye markedsføring af Den Gamle Fabrik. På låget af deres syltetøjsglas er en QR-kode. Scanner man den, ryger man ind til App Store, hvor man kan downloade historier om Bærfolket skrevet af Lene Kaaberbøl og oplæst af Sebastian Klein. Her er tale om reel ny værdi for kunden.
 
Den Gamle Fabrik lancerer historien om Bærfolket. QR-koden henviser til App Store, hvor app’en kan downloades 
 
Ulempe: De er et teknologisk mellemstadie
QR-koderne blev udviklet i 1994. Det er er 18 år siden! Det kan undre, at en 18 år gammel teknologi først er ved at blive hypet nu. Det hænger selvfølgelig sammen med, at alle i dag har en smartphone, der kan læse koden. Men det ændrer ikke på, at teknologien må betragtes som et mellemstadie. Der er væsentlige barrierer for at bruge koderne. Først og fremmest, at man skal downloade en app og bagefter aktivere den for at kunne læse koderne. Alternativet og fremtiden er, at telefonen af sig selv kan aflæse koder i billeder og produkter, uden at man skal påklistre ekstra grafik og downloade en afkodnings-app. Google har fx allerede udviklet en ny måde med Goggle-systemet, hvor man bare tager et billede af hele app’en for at få mere information. Desværre er systemet ikke tilgængeligt i Danmark endnu.
 
Googles Goggle-system. Man tager et billede af hele genstanden og Goggle genkender genstanden via sit billedkartotek   
 

Man skal lige tænke sig om, inden man ophænger en plakat med QR-koder. Denne fra jetBlue hænger i metrosystemet, hvor der ikke er netadgang. Kampagnen taber derfor helt sin funktion
 
Selv om QR-koderne er de mest udbredte, er de ikke den eneste type todimensionelle stregkoder på markedet. Microsoft har udviklet et tag-system, der fungerer på samme måde – man downloader en app, der kan læse koden – men systemet bliver stort set ikke brugt
 
Gode huskeregler:
 
Hvad er din strategi?
Skal du sælge varer, tilbyde vigtige informationer eller bare være hip?
 
Hvem skaber det værdi for?
Du kan tilbyde kunden alt muligt ekstra sjov, men hvordan peger det tilbage på forretningen? Hvordan tjener du penge på det?
 
Hvordan er det eksekveret?
Det siger sig selv, at koden ikke bare skal påklistres. Bliver den ikke læst af nogen på farten, har den ingen eksistensberettigelse. Den skal være flot, integreret, mulig at læse for telefonen og henvise til en mobil-side uden barrierer. Brugeren forventer en mere overskuelig oplevelse end den på dit website.
 
Hvor skal koden bruges?
Koden kan sættes på bannere, annoncer, bygninger, hjemmesider, i byrummet, ja stort set alle steder. Men overvej strategisk hvor og hvorfor.
 
Hvorfor?
Giver det overhovedet mening for jeres produkt at blive påklistret en QR-kode? Overvej det en ekstra gang.   
 
Læs mere
Forretningen I love barcodes har nogle gode beskrivelser og gode råd til brug af QR-koder. Besøg dem her.
 
Rapport, der viser, at forbrugere ikke er glade for QR-koder. 9 Things To Know about Consumer Behavior and QR codes .
 
Kritisk diskussion af QR-koder fra Business Insider.
 
Beskrivelse af Googles Goggle-system fra New York Times.
 
 
 
 
Diskussion hos Strategymovement.
 
Lang liste med eksempler på QR-koder i reklamer.
 
En anderledes måde at bruge QR-koder på.
 
Et eksempel fra Sydkorea, hvor dagligvarebutikken Home Plus sælger varer online, ved at kunder offline ser billeder af varer, som de så scanner ind
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også