Fra anonyme mæcener til aktive medspillere

Er du som fundraiser eller projektleder snublet i buzzwords som 'samskabelse', 'katalytisk filantropi' og 'innovationsdriver', når du har researchet på danske fonde? De er udtryk for en tendens, som udlandet har kendt længe: Du er ikke længere bare ansøger, men samarbejdspartner. Fondene er ikke bare pengetanke, men faglige huse. Og vi er lige så afhængige af det gode projekt, som projektet er af os.
af Andreas Gylling Æbelø
For et stykke tid siden holdt jeg et oplæg om den gode fondsansøgning og samarbejdet med fonde. Her var en deltager positivt overrasket over, at man faktisk kan ringe til os i fondene – at der er spillevende mennesker i den anden ende, som man kan have en meningsfuld dialog med om sin projektidé. Også andre steder har jeg mødt en vis uklarhed om, hvordan og i hvilket omfang man går i dialog med de danske fonde. Det fortæller mig dels, at vi fortsat har en opgave i at tydeliggøre position, strategi og metode, og dels at vi i Danmark er ret jomfruelige i tilgangen til moderne og reelt udviklende filantropi.
 
Vær præcis, relevant og velforberedt
Så lad den første pointe være slået fast: Man kan godt ringe til os. De væsentlige danske fonde har professionelle sekretariater med projektchefer og faglige sparringspartnere, og vi hører gerne om dine tanker. Når du er en faglig kapacitet, er det ikke uprofessionelt at sende en føler ud i form af et kort opkald eller ti linjers pitch på mail. Rammer det ikke inden for den pågældende fonds fokus - og havde du ikke allerede konkluderet det, da du besøgte fondens hjemmeside (se eksempelvis hvordan Nordea-fonden konkretiserer og afgrænser sin sundhedsindsats) - får du i værste fald et nej tak. Det kan også være, at du har en genial idé, som vi kender to andre fonde, der kunne være interesserede i. Så henviser vi til dem. I bedste fald rammer du bulls eye og står stærkere, når dit projekt skal sælges ind. Grundlæggende gælder de samme regler som i jobsøgning: Hav researchen i orden, målret din henvendelse, og tag kun kontakt, hvis det er relevant – ikke bare for at komme ind på lystavlen.
 
 
Peg på udfordringen før løsningen
Hvis man skal koge det helt ned, er en fonds vigtigste opgave at slå øjne og ører ud mod samfundet og vurdere, hvor midlerne kan gøre mest gavn inden for et afgrænset indsatsområde. Vi vil gerne overbevises om, at det skal være i samarbejde med din organisation – og det bliver vi ikke nødvendigvis af en fuldstændig færdig løsning og et på decimalen afstemt budget. Husk på, at vi ikke er politikere eller profitmagere. Vi skal ikke genvælges eller tjene penge. Vi skal bare gøre godt, som Bikubenfondens direktør formulerede det i Berlingske for nyligt.  Det allervigtigste er, at du kender dit område, så du præcist og professionelt kan identificere den udfordring, vi skal kaste os over sammen. Og sat på spidsen: Udfordringen må være andet og mere, end at der mangler penge, og at det er synd for nogen. Vis forretningsforståelse og demonstrer, at du kender til andre aktører på området end dig selv. Peg på muligheder og på inspiration fra udlandet. Vær åben over for nye partnerskaber og tydeliggør, at målet er større end din organisation.
 
Vi skal bare gøre godt, som Bikubenfondens direktør formulerede det i Berlingske for nyligt. Det allervigtigste er, at fundraiseren kender sit område, så denne præcist og professionelt kan identificere den udfordring, der skal samarbejdes om
 
Tænk transformation, ikke kun transaktion
Katalytisk filantropi betyder – meget kort – at fondene går fra en klassisk donorrolle til i stigende grad at være initiativtagere på udvalgte områder og dagsordener. Hos Det Obelske Familiefond er vi eksempelvis optagede af frivillighed på det sociale område, udfordringerne på erhvervsuddannelserne og udviklingsmulighederne for dansk samtidskunst. Derfor går vi aktivt ind i disse områder – i politiske og faglige netværk, i samarbejde med andre fonde og i den offentlige debat. Og midt i september inviterer vi 40 repræsentanter fra de humanitære rådgivningsorganisationer i Danmark på et døgns camp, hvor vi skal tale om, hvordan den sociale sektor kan samarbejde mere til gavn for slutbrugerne. Vi kender ikke løsningen, men vi tror, vi har inviteret de rigtige til at drøfte det sammen med os. I det hele taget møder vi aktører, som alle sammen vil noget med det her samfund, og vi har derfor en unik mulighed for at se og tænke på tværs. Som projekteder eller idémand kan du altså få rådgivning og sparring hos os – det kan faktisk ende med, at du ikke får andet. Se derfor fonden som andet end en hæveautomat, der kræver et logo på pressemeddelelsen og en receptionsinvitation i rente. Forsøg at have mere end finansiering som slutmål for dialogen. Og når vi er gået ind i et projektsamarbejde, så fortæl os, hvis der opstår problemer eller nye erkendelser undervejs. Pynt ikke på tingene, og hold dig ikke på den snorlige vej, fordi projektbeskrivelsen nu engang så sådan ud oprindeligt. Det bliver ingen klogere af.
 
Vis projektets levedygtighed
Lige så ærgerligt det kan være for dig som fundraiser, lige så lidt står det nok til at ændre: Fondene finansierer ikke drift på lang sigt. Vi går typisk ind i pilotprojekter og nye tiltag, med alt hvad det indebærer af risikovillighed og accept af, at forudsætningerne kan ændre sig. De færreste fonde vil finansiere en grunddrift på tiende år, simpelthen fordi selv den største fond ikke har midlerne til det. Fondene har mulighed for at skyde et startengagement ind i solide projekter – staten har milliarder til at drifte de vigtige institutioner i vores samfund. Her i ligger også en demokratisk tanke. Vi vil gerne være med til at skubbe en udvikling i gang og satse på det uprøvede og eksperimenterende, som det offentlige har langt større begrænsninger forbundet med. Men det skal på sigt kunne løftes i andre rammer – som når for eksempel det nyetablerede Sangens Hus netop nu bevæger sig fra delvis finansiering fra Det Obelske Familiefond mod bevillinger fra Kulturministeriet. Derfor er det en bunden opgave at sikre projektets overlevelse efter finansieringsperioden, og den opgave er vi fælles om. Men som fundraiser har du serveretten i forhold til at anskueliggøre, hvordan projektet (byggeriet, forskningen, festivalen, det sociale eksperiment) på sigt lever videre. Hvis fondenes midler alene skal gå til permanent drift, vil det dels betyde mindre bredde i projekterne, dels mindre rum for den nytænkning, som netop er et grundstof i moderne filantropi.  
 
Vær vores mand i marken
Selvom fondene i Danmark opruster på den katalytiske filantropi, er der stadig et stykke vej til de amerikanske Gates-, Clinton- og Ford-fonde, som med programmedarbejdere over hele verden er dybt involverede i signaturprojekterne. Kvaliteten i det, vi gør, hviler på vores evne til at skabe alliancepartnere – og jeres evne til netop at se os som partnere. Så plej gerne kontakten, selvom der ikke er et konkret projekt på bordet. Fortæl os om dagsordener, der er på vej, eller om blinde vinkler i den sektor, vi begge interesserer os for. Rust os til at være forandringsagenter sammen med dig. Ikke et ondt ord om din direktør eller bestyrelsesformand, men skal vi ned i substansen, så sker det ofte sammen med de folk i din organisation, der har jord under neglene og tendenserne under huden. Vi skal ikke holde skåltaler for hinanden, vi skal blive klogere undervejs. Og tænk engang: Så skal vi gøre samfundet bedre. 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også