Fogh & Ulven

Det blev desværre ikke Jepsen. Vi tog fejl. Det blev Ulveman, som flertallet af Kforums læsere så rigtigt gættede. Ansættelsen af Michael Ulveman som afløser for Kristiansen er business as usual. Han er en mindre flamboyant kopi og udskiftningsspiller til den samme plads med de samme evner som forgængeren. Strategien for Fogh er også den samme ind-mod-centrum-fordi-jeg-har-læst-Gould-bogen-om-Blairs-New-Labour. Tabet af Kristiansen er dog til at føle på for Fogh.

Fra den sjuskede seismograf til en habil håndværker
Kristiansen var en sjusket seismograf, som handlede på sine mavefornemmelser, mens Fogh var den ædruelig strateg. Samme var de stærke, fordi de udlignede hinandens svagheder. Resultatet blev en knivskarp kombination af følelse og fornuft, som de vandt to valg på. Ulven vil aldrig kunne genskabe den komplementaritet, som var brændstoffet i makkerparret Fogh & Kristiansen. Ulven minder alt for meget om Fogh i sammenligning med Kristiansen kaosmanagement. Ulven er heller ikke en højtprofileret ideolog som Christopher Arzrouni, men en habil håndværker, der er god til at tale med det journalistiske establishment, som han selv er en del af. Både han og forgængeren tilhører det journalistiske old boys-netværk, som kender hinanden på kryds og tværs på Christiansborg. De har i de sidste ti år byttet jobs, indflydelse og historier med hinanden. Efter sigende har Michael Ulveman skrevet verdens længste ansøgning til jobbet som Foghs spindoktor. Ulven spillede nemlig en ikke ubetydelig rolle i tilblivelsen af Anne Sofie Krags Fogh-biografi, og det er næppe tilfældigt, at han er nævnt med megen taknemmelighed i bogens forord. Han er derfor velbevandret i Foghs verden og kender ham også fra arbejdet med Europa-bogen.

 

Den liberale jydekrog
I det danske samfund eksisterer der en magtfuld kulturradikal Bermudatrekant mellem DR, Politiken og Gyldendal. Trekanten har en liberal jydekrog kopi i de tætte relationer mellem TV2, Jyllands-Posten og Venstre. Det er derfor naturligt, at Ulven kommer fra JP og meget aggressivt har været med til at forme den fremmedfjendske tone i det danske samfund. Det var jo denne strømning, der bragte Fogh til magten og nu bringer Ulveman til Statsministeriet som en tak for hjælpen. Der er ingen tvivl om, at Ulveman kedede sig røven ud af bukserne i sit gamle job på pressebureauet og var sulten efter udfordringen. Spørgsmålet er så blot, om den gamle garde fra Journalisthøjskolen altid er den bedste løsning på Statsministeriets kommunikative udfordringer.

 

Spindoktori = de gamle venskaber fra Journalisthøjskolen?
Med Ulven forsættes i hvert fald en tradition, hvor spindoktoren frames som kontakt med de gamle venner fra journalisthøjskolen i Århus på godt og ondt. Godt, fordi statsministeren har brug for en, som er god til mediekontakt og kender gamet. Ondt, fordi mediekontakt ikke er alt, og statsministeren også har brug for en, som kan noget andet og mere. Her er Ulveman og alle de andre fra den gamle garde ikke svaret. Løsningen er strategisk kommunikation, som peger langt udover de anekdotiske biografier og de gamle venskaber.

 

Hvad er så strategisk kommunikation i Statsministeriet?
Det kunne for eksempel være en helt ny radikal digitaliseret gennemsigtig kommunikation til omverdenen med Statsministeriets hjemmesiden som omdrejningspunkt. Pointen er, at den digitale borger stiller nye krav til offentlige myndigheder som Statsministeriet, og eliminerer eller udfordrer Christiansborg-journalisten som gatekeeper / flaskehals for kommunikation med resten af samfundet. I fremtiden vil borgere i højere og højere grad efterspørge direkte digital adgang til Statsministeriet, og det kræver en egentlig digital strategi, der peger udover at lægge et par taler på hjemmesiden. Digitaliseringen er dog ikke den eneste presserende problemstilling. Formuleringen og implementeringen af en egentlig integreret corporate kommunikation fra Statsministeriet presser sig også på, og det gør en egentlig issues management-strategi også. Desuden kunne der med fordel arbejdes meget mere sofistikeret med polling/datamining, end det sker i dag i Venstre. Det er alle opgaver, der kræver en nytænkning, som den gamle garde nok mangler. En anden vigtig problemstilling er, at statsministeriets kommunikation lider under en total underbemanding. Det er og har altid været helt forkert at Statsministeriet ikke har afsat flere resurser til kommunikationsområdet. Bedre kommunikationer ville altså kræve flere medarbejdere, og her kan en ny personlig assistent til Fogh ikke gøre den store forskel i forhold til grundlæggende mangel på resurser. Fogh har ikke kun brug for en ny spindoktor, han har brug for en egentlig kommunikationsafdeling med ti medarbejdere.
 

Er Fogh & Ulven svaret?
Mange udfordringer venter derfor ulven, ikke mindst den snigende træthed og nedslidning af manden i hjørnekontoret. Sagen er, at Fogh har toppet, og det bliver svært at vinde igen igen. Supermanden er kørt træt og drømmer nu allermest om en stor international stilling med hjælp fra Bush. Fogh lever og overlever idag på de gode økonomiske konjunkturer og Socialdemokraternes desorientering. Socialdemokraternes mangel på retning og den gode økonomi er desværre ikke en egentlig strategi for Fogh, men held. Derfor er business as usual næppe svaret. Spørgsmålet er, om Fogh & Ulven er det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job