Flæsketønden fylder i Jylland

Skrevet af

Henrik Dahl
forfatter

229 artikler

28 indlæg

Nu mangler der igen et dansk ord. På engelsk kan man sige ’pork barrel politics’. Det betyder, at man bruger statens penge til meget snævre formål. Eller for at sige det samme på en grovere og mere forståelig måde: at man anvender offentlige midler til ikke-offentlige formål. Se blot, hvad regeringen er på vej med i Jylland, hvor Venstrefolk piver som teenagepiger på en dårlig dag.

Grise-metaforer er ikke usædvanlige, når det gælder politik. På dansk kan man sige ”valgflæsk” og både norsk og svensk har tilsvarende udtryk. Men valgflæsk handler kun om at love; det odiøse ligger netop i, at pengene ikke bliver brugt. At der ikke sker en pind. Pork barrel politics er handling. At man rent faktisk bruger pengene, ikke bare lover, og at det er mere end svært at se, hvordan formålet kan kaldes et offentligt anliggende.

 

’Studehandel’ rækker ikke

Betyder pork barrel politics så det samme som ”studehandel”? Det synes jeg ikke, man kan sige. En politisk studehandel opstår, når der skal samles et flertal, der består af mere end ét parti. Lad os sige, der skal fire partier til for at nå de 90 stemmer. Parti A vil gerne have et seminarium i Lemvig. Parti B vil have en ny slags helikoptere til forsvaret. Parti C vil have et forskningscenter, der kan forske i skvalderkål, og parti D vil have en rytterstatue af den gamle amtsborgmester opstillet i Vejle. Så vedtager partierne at bevilge hinanden det, de hver især gerne vil have, og så ryger finansloven, eller hvad det nu kan være igennem. Det er en studehandel.

 

Det er ikke det samme som pork barrel, synes jeg. I studehandlen køber man stemmer af hinanden. I pork barrel tager man bare af kassen, så at sige, for at bestikke vælgerne i sin valgkreds.

 

Jysk motorvej i myldretiden

 

Dansk eksempel: Skandaløs motorvej uden mål

Og hvorfor skal vi nu snakke om det manglende ord, der svarer til pork barrel? Det skal vi på grund af de penge, der er bevilget til en motorvej fra Holstebro til Herning. To komma fem milliarder kroner, i runde tal.

 

For at sige det, så der ikke kan være tvivl: Det er sjofelt at bygge den motorvej. En svinestreg, der ikke kan retfærdiggøres. Trafiktætheden mellem Holstebro og Herning er på 8.000 biler dagligt. Mellem Holbæk og Sjællands Odde er den 14.800, altså næsten dobbelt så stor, og mellem såvel København og Frederikssund som mellem Holbæk og Kalundborg 12.300 – det vil sige omkring halvanden gang så stor.

 

Der findes kort sagt masser af steder uden motorvej, hvor der er et større behov. Og så er der de steder, hvor der allerede findes motorvej, men den har for lille kapacitet. Ved Vejle kører der dagligt næsten 60.000 biler, og trafikken går jævnligt helt i stå. Omkring Hundige kører der hver dag over 100.000 biler; det giver samme slags problemer som ved Vejle.

 

Forklaring: Familieskænderi i Venstre

Som man kan se, er der ikke noget forsvarligt, og det vil sige sagligt, argument for at bygge den nye motorvej. Begrundelsen er ene og alene det familieskænderi, der er opstået i Venstre. En flok borgmestre og andre partisoldater er pigesure over, at det nye hospital, de allerede har fået, ikke ligger præcis der, hvor de kunne tænke sig og over, at når alle andre må få en pony, undskyld: en motorvej, så er det strengt, at de ikke må. Og nu gider Far simpelthen ikke høre på mere teenagevrøvl, og så får I den motorvej, og så holder I jeres kæft.

 

Det er virkelig ikke for at fornærme femtenårige piger, for der findes mange, der er ganske fornuftige, og hvis der er nogen, der læser Kforum, må I undskylde, men: jyske politikere ligner til forveksling femtenårige piger på en meget dårlig dag. Forskellen er, at de femtenårige piger vokser fra det, mens jyske politikere er uforbederlige. De himler med øjnene og råber og skriger og stiller hæmningsløse krav og kalder Far og Mor de frygteligste ting og er misundelige på alt og alle og smækker med dørene, så vinduerne i hele huset klirrer. Og det har de gjort så længe, der overhovedet har været folkestyre i Danmark.

 

Venstrefolk er de evigt fornærmede teenagepiger

I midten af 1800-tallet var de jyske rigsdagsmænd pigesure over, at de ikke kunne få jernbaner. A.F. Tscherning ville have jernbane på strækninger, hvor der praktisk taget ikke boede nogen, hundrede år før Johannes Humlum ville have motorveje på nogenlunde de samme strækninger af nogenlunde de samme grunde: at det ville skabe vækst. At det ville genere en masse mennesker i Østjylland, der troede, de var noget. Og at hvis andre skulle have, så skulle de i hvert fald også.

 

Det værste pork barrel i danmarkshistorien var anlæggelsen af nye jernbanestrækninger i Jylland efter den alt for rundhåndede lov fra 1919. Lad mig blot nævne jernbanen fra Rødekro til Løgumkloster (ja – du læste rigtigt. Og der bor stadig ikke nogen). Den havde så hæslig en driftsøkonomi, at den kun var i drift i ni år, fra 1927 til 1936. Men tænk engang: anlægge en jernbane og så kun bruge den i ni år! Det er skandaløst i en grad, som overgår selv motor­vejene i Vendsyssel (der omkring Hjørring har et trafiktæthed på under 7.000 biler dagligt).

 

Fra en jyde til en anden: Det holder fanme ikke

Man må ikke fortælle brillevitser, med mindre man bruger briller, og ikke rakke ned på jyder, med mindre man selv er det. Men som etnisk jyde tillad mig da at sige: Midt- og vestjyder, nu må I fandengalemig holde op. I er værre end pigesure teenagere, og I skal gå ind på jeres værelse og blive der. Vi gider ikke høre på jeres vrøvl og krav længere.

 

I får kommunal udligning, så det basker, og har lave boligomkostninger og frisk luft, og I kan køre på veje uden trængsel allerede, og hvor man har valgt at bo, er simpelthen ikke et offentligt anliggende eller problem. Så tag at klappe i med jeres teenageforurettelse. Lad være med at sige noget som helst, før I kan tilbyde verden noget, der er ikke-forurettet og ikke-offeragtigt og bare en anelse konstruktivt.

 

Og pork barrel. Hvad skal man kalde det på dansk? Lad os får et par forslag; jeg er bange for, det er et begreb, vi stadig vil have brug for i fremtiden.

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Senior Manager

Frist: As soon as possible

Kommunikationskonsulent

Frist: 7. januar

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 8. januar kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.