Find mig

Her er jeg, og her er mine venner, vi har check på hinanden – Facebook Steder vil styrke brugernes fornemmelse af fællesskab. Men nogen stigning i antallet af overraskende møder ude i virkeligheden vil tjenesten nok ikke udløse. Og så mangler Facebook Steder det element af spil og spænding, som den beslægtede tjeneste Foursquare har.
af Anders Bendix Kiel
Facebooks Mark Zuckerberg lancerede for et halvt år siden den amerikanske udgave af Facebook Places under overskriften Serendipitous meetings (hvilket nogenlunde kan oversættes til ’tilfældige og overraskende positive møder’). Den 5. januar blev Facebook Steder så rullet ud i Skandinavien. Geolokation er dermed pludselig blevet tilgængelig for de 2,6 mio. danskere, som er på Facebook.
 
Dermed ikke sagt, at geolokation med et går hen og bliver anvendt af tæt på halvdelen af den danske befolkning. For det første har kun 37 pct. af befolkningen GPS indbygget i deres mobiltelefon. For det andet vil der for en række mennesker være en tilvænningsperiode, hvor de lige skal se Facebook Steder an. Der vil derfor være en periode, hvor det primært er early adopters, som tager funktionaliteten til sig.
 
Facebook Steder handler ikke om at broadcaste sin lokation, men derimod om at dele, hvor man er med sine venner. Men vil Facebook få succes med at fremme tilfældige møder i hverdagen for den brede befolkning, eller vil det fortsat kun være den forholdsvis lille skare af early adopters, der vil anvende tjenesten?
 


Facebook Steder har tre overordnede formål
  1. Hjælp til at fortælle dine venner, hvor du er
  2. Viden om hvor dine venner er
  3. Oplevelse af nye steder
 
 Jeg kan dele min geografiske lokation med mine venner

 
Formål 1: Hjælp til at fortælle dine venner, hvor du er
I dag er et af de oftest stillede spørgsmål i begyndelsen af en telefonsamtale mellem venner: ”Hvor er du?” Det er ikke længere givet, hvor vi er, når vi taler i telefon med hinanden. Vores øgede mobilitet under kommunikation har skabt et behov for at dele vores lokation med vores nærmeste. Det har ikke kun været ved telefonsamtaler, at vi kan dele oplysning om vores lokation, også i statusopdateringer og billeder. Men til forskel fra svaret via mobiltelefonen har statusopdateringer og billeder være fokuseret på steder, hvor vi historisk har været og ikke, hvor vi er lige nu.
 
Med Facebook Steder kan vi nu checke ind ved hjælp af en app på vores smartphone og dermed vise vores venner, hvor vi er. Det samme kan vores venner gøre, hvorved vi har mulighed for at få et hurtigt overblik over vores venners færden. Hvis vi vil forstå, hvad dette betyder, kan vi anskue Facebook som en selskabelig teknologi, der af brugerne bruges til aflastning og manipulation. Manipulationsaspektet gemmer vi lidt og kigger først på det aflastende element ved Facebook Steder.

 
Formål 2: Viden om hvor dine venner er
Vi ser med Facebook Steder og andre lokationstjenester, at transaktionsomkostningerne ved at følge ens venners geografiske færden drastisk nærmer sig nul. Det bliver med andre ord lettere for brugerne at følge deres venners liv, da det ikke længere kræver et opkald til hver enkelt ven for at danne sig et billede af, hvor de er henne. Dette oplever brugerne som aflastende i en travl hverdag med i forvejen alt for mange sanseindtryk. Et af de andre elementer, som er med til at give brugerne en oplevelse af aflastning i hverdagen, er den måde, hvorpå historikken over den geografiske færden bliver et samtaleemne for brugerne og deres venner, når de mødes i virkeligheden. En bruger har set, at en af vennerne er i Berlin og en måned senere, når de igen mødes, bliver denne viden om vennens geografiske færden brugt som isbryder til at indlede en dialog.

 
Virksomheder kan claime deres eget venue og aktivt arbejde med Facebook Steder i deres service og marketing
 

Formål 3: Oplevelse af nye steder
Vennernes geografiske færden bliver i begrænset omfang brugt som inspiration i hverdagen til at opleve nye cafeer, restauranter og lignende. Vennerne kan efterlade kommentarer og på den måde efterlade tips og anbefalinger til hinanden, med udgangspunkt i den geografiske lokation. Dette forbrug af de samme steder er med til at styrke og vedligeholde fællesskabet mellem vennerne.
 
 
Men hverdagens pligter og faste rutiner lægger en naturlig dæmper på, hvor aktive vi i virkeligheden er med at opleve nye dele af byen. Derimod vil der i situationer, hvor vi er ude at rejse, være god mulighed for at se andres anbefalinger af steder. Dette skyldes, at vi som rejsende har masser af tid og penge og ofte mangler informationer om, hvilke steder, der er gode, og hvilke steder man skal holde sig fra.

 

 På oplevelse med Facebook Steder
 
Problemet er her, at brugerne på Facebook Steder, i modsætning til Foursquare, ikke kan se andre end deres venners anbefalinger. Det betyder, at der ikke vil komme tilstrækkelige anbefalinger uden for lokalområdet, til at Facebook Steder bliver anvendeligt på rejser. Dette har Foursquare løst elegant ved, at man kan se alles anbefalinger og derudover også har mulighed for at se andre end ens egne venner, der befinder sig på de lokationer, man checker ind. Jeg argumenterer hermed ikke for, at alle skal kunne se ens check in-historik. Foursquare er fortsat det, jeg ville betegne som et lukket netværk, hvor man skal acceptere sine venner og dermed, hvem der kan følge ens geografiske færden.

 
En vigtig fornemmelse af fællesskab
Jeg har tidligere analyseret brugen af lokationstjenesten Foursquare, og denne analyse viser blandt andet, at brugerne ikke anvender viden om vennernes geografiske færden til at mødes oftere ved tilfældige eller impulsive møder. Samtlige af de personer, jeg interviewede, sagde, at det var vigtigt for dem, at de kunne se, hvor vennerne var. De var glade for at have muligheden for tilfældige møder uden at skulle ringe hele telefonbogen igennem for at finde ud af, at der var et par venner i nærheden. Men ingen af dem havde udnyttet denne information til reelt at mødes med vennerne.
 
Det, brugerne i stedet får ud af en lokationstjeneste som Facebook Steder, er derimod en fornemmelse af, hvor vennerne er, ved løbende at følge deres geografiske færden. Denne mulighed er med til at skabe en følelse af fællesskab og adspredelse. Det kunne med kritiske briller ses som et imaginært fællesskab, men til trods for det er det et fællesskab, som brugerne oplever som værdifuldt.
 
Der kan findes forskellige forklaringer på, hvorfor disse fællesskaber er værdifulde. En forklaring er at forstå Facebook Steder som et byfænomen. Storbyen er et sted, hvor distancen mellem mennesker kan føles enorm. Det enkelte individ bliver usynligt, forstået på den måde at vi færdes på gader og stræder uden at lægge mærke til eller hilse på hinanden. Det er let at føle sig ensom i storbyens liv. Samtidig eksisterer der et idyllisk billede af små lokalsamfund på landet – rolige samfund kendetegnet ved, at folk kender hinanden og hilser på hinanden. Dette fællesskab kan brugerne af lokationstjenester tilnærmelsesvis opleve i storbyen, da byen på en ny måde bliver et socialt rum, hvor man ved at have et billede af, hvor ens venner er, får skabt et fællesskab, som sikrer, at man ikke føler sig ensom.

 
Iscenesættelse og manipulation
Et af de sociale behov, Facebook Steder passer helt perfekt til, er behovet for at iscenesætte sig selv, eller som vi tidligere nævnte at manipulere et billede af os selv. Vi søger alle i større eller mindre grad at skabe et billede af os selv i vores sociale relationer. Vi gør det i dag bl.a. ved valget af billeder, som uploades eller de statusopdateringer, vi skriver på Facebook. Nu er det så også muligt at skabe en geo-social selvfremstilling på baggrund af ens check in-historik. De steder, du checker ind, er med til at skabe dit face, eller skabe billedet af hvem du er. Det betyder, at jeg er mere tilbøjelig til at checke ind på Riccos kaffebar frem for McDonald's, fordi jeg mener, Riccos passer bedre til det billede, jeg ønsker at skabe af mig selv – selvfølgelig ud over at de har god kaffe. Denne selvfremstilling er en fin balancegang, for hvis personen er for ekstrem i sin iscenesættelse, vil vennerne ikke kunne genkende ham/hende og dermed bliver personen bremset af sociale mekanismer i denne selvfremstilling.

 
Overvågning?
Synligheden af brugerens geografiske færden vil nogle bruge til at råbe op om risiko for overvågning, men dette mener jeg ikke er aktuelt med størstedelen af de lokationstjeneste,r der findes i dag, herunder Facebook Steder. Årsagen til dette skal findes i det forhold, at Facebook Steder for det første fungerer ved, at man selv checker ind, og man derved selv bestemmer, hvilke steder og hvornår man deler sin geografiske færden.
 
For det andet er det kun ens venner, der kan se, hvor man checker ind. Det betyder, at du skal acceptere personen som ven, før han kan ”overvåge” dig. En af indvendingerne mod Facebook Steder er dog, at der er mulighed for at ens venner kan checke en ind på et sted, man i virkeligheden ikke er, ved at tagge en på den lokation. Dette kan potentielt være problematisk, blandt andet fordi en person, som er syg fra arbejde og ligger i sengen derhjemme, kan blive checket ind på cafeen med et par venner (også selvom vedkommende ikke er der). Det bliver problematisk, hvis vedkommende er venner med nogle kollegaer eller chefen, men det kan dog forholdsvis let slås fra inde under ”Privacy settings”.
 

Begrænsningen ved Facebook Steder er – i modsætning til Foursquare – at konkurrence- og spil-elementet mangler. Man scorer på Facebook Steder ikke umiddelbart point ved at checke-in. Dermed kan en del af motivationen gå tabt. Her er nogle af Foursquares virtuelle gevinster.

 
Videreudvikling nødvendig: Øg den sociale kapital
Trods forskellige kritikpunkter tror jeg, Facebook Steder bliver en succes, og at det vil være med til at ændre, hvordan butikker, cafeer, hoteller og restauranter kommunikerer med deres gæster/kunder. Disse steder vil have gavn af at anvende Facebook Steder og Foursquare til at generere vigtig viden og skabe værdifuld dialog.
 
Samtidig ser jeg dog også en række punkter, hvor Facebook Steder fra en sociologisk vinkel kan videreudvikles og forbedres. Et af disse punkter er muligheden for at se andre end ens egne venner, når man checker ind et sted. Fraværet af denne mulighed er med til at styrke eksisterende fællesskaber og danne stærkere bånd i relationen, men kan kritiseres for ikke at lukke op for mødet med nye mennesker og dermed øge den sociale kapital.
 
---
 
Søger du faglig, uformel og involverende inspiration? Mød eksperterne og de dygtigste praktikere på kurset Facebook som kommunikationsredskab

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også