Fem web-sites Danmark blev snydt for

Mens de etablerede danske medier havde travlt med at brænde penge af på gratisaviskrigen, skete der ting og sager på nettet i Norge og Sverige. Der skabtes portaler, vi ikke har set magen til herhjemme. Fire ud af fem bærer norske Schibsteds mærke. De store svenske og norske sites er skabt gennem et professionelt innovationsmiljø, som savnes i Danmark.
af Jon Lund

Gratisaviskrig og lokal udvikling
Danmark har ikke været overrendt af ny-skabende satsninger på nettet. Det er sigende, at den største innovationskraft de seneste år er udgået fra Viborg, hvor Freeway, selskabet bag arto, dating.dk, trendsales, dkbn, virtualmanager m.fl. - har hovedsæde. Et selskab, der længe har gjort en dyd ud af ikke at være en del af det københavnske medie-establishment.

I Norge og Sverige er det anderledes. Her står der etablerede medie-interesser bag de største succes'er. Eller rettere: Schibsted står bag. Alle de tre største norske succes'er - og en af de to svenske - bærer Schibsted-mærket: VGnet, Nettby.no, Finn.no og Blocket.se.

Udvikling er ikke gratis og kræver både ressourer og held i sprøjten. Schibsted har da også brændt fingrene i hvert fald en gang: da de forsøgte at udfordre Google med deres egen søgemaskine, Sesam, i 2005. En satsning, der blev lukket endegyldigt i år med et tab på 3-400 mio. norske kroner. Mange penge - men ikke mere, end hvad det kostede at holde liv i hver af gratisaviserne alene i løbet af 2007.

Download hele Claus Gilbert fra mediaedge oplæg om Internettet i de forskellige nordiske lande her


Det danske netunivers. Modellen læses således: Hvert site har sin egen boble. Jo længere ude, den ligger, des flere brugere. Jo højere, des mere frekvent. Jo større, des længere tidsforbrug. Kilde: mediaedge:cia/Comscore.

Se de fem skandinaviske vindersites, som vi aldrig fik i Danmark:

De tre norske
Mediaedge:cia's undersøgelse tegner et billede af Norge med tre betydende lokale spillere.


Det norske netunivers: VG, Finn og Nettby skiller sig ud. Læsevejledning: Hvert site har sin egen boble. Jo længere ude, den ligger, des flere brugere. Jo højere, des mere frekvent. Jo større des længere tidsforbrug. Kilde: mediaedge:cia/Comscore.

Illustrationen viser, at VGnett, Finn i reach nærmer sig Youtube og Facebook, mens Nettby bider dem i haserne på tid.

VGnet


VGnett - eller vg.no - er den norske papiravis Verden Gang's nyhedssite. Det er tudegrimt - og genialt tænkt: det har brudt radikalt med alle ideer om pæn formidling og genfødt nyhedssite-genren på nettet.

VGnett er det direkte og erklærede forbillede for både Fyens Stiftidendes og Ekstrabladets seneste redesigns og inspirationen fra nord kan mærkes mange andre steder i det danske nyhedsbillede. Ejes af Schibsted.

Nettby


Nettby.no er en afart af et socialt netværk, vi ikke har magen til herhjemme. Det primære sociale objekt er grupper, hvis medlemmer uploader og opdaterer og diskuterer. Nettby.no blev købt af VG (og dermed Schibsted) i 2006 og er i fortsat fremgang.

Finn.no


Finn.no er et kombineret job-, bolig-, rejse-, dating- med meget mere-site. I Danmark ser billedet anderledes ud: her har vi særsites for hver af de enkelte områder. Meget succesrigt. Har blandt andet fået ejendomsmæglerne med på vognen ved at tilbyde medejerskab. Ekspanderer i Europa. Ejes af et korsortium med Schibsted i spidsen.

De to svenske
Mediaedge:cia-illustrationen af det svenske onlinemarked ser sådan her ud:


Det svenske netunivers: Blocket og Bilddagbok skiller sig ud. Læsevejledning: Hvert site har sin egen bobel. Jo længere ude den ligger des flere brugere, jo højere des mere frekvent, jo større des længere tidsforbrug. Kilde: mediaedge:cia/Comscore.

Blocket.se er i både reach og tidsforbrug på størrelse med Facebook, der har en relativt svag position, mens Bilddagbok.se passerer Facebook på tidsforbrug.

Blocket


Blocket.se er en forvokset norsk pendant til Den Blå Avis (eller måske snarere til det største amerikanske classifieds-site craigslist.com ) med et stærkt lokalt fokus. Du klikker dig først frem til din by, før du vælger hvad du er på udkig efter. Ejes af Schibsted.

Bilddagbok


Bilddagboken.se (billed-dagbogen) er et socialt netværk, bygget op omkring brugernes egne billeder. Vi har ikke noget tilsvarende i Danmark - ihvertfald ikke af samme størrelse. Er startet i 2006 af to svenske iværksættere og udviklet derfra.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job