Featurejournalistik i et digitalt perspektiv

Multimediefeature, webdokumentar eller longread. Kært barn har mange navne, og nybrud i journalistik har endnu flere. Dette speciale forsøger at redde trådene ud i dette virvar af halve forståelser og fornemmelser og komme et skridt nærmere en forståelse af, hvad det nye digitale journalistiske format egentlig er og kan - og ikke mindst hvordan det skal bruges.
Vores opgave består af flere processer - den første har drejet sig om en analyse, altså noget teoretisk, mens den næste har fokuseret på det skabende, altså noget helt praktisk, mens den tredje og afsluttende har været mere reflekterende. Her tænker vi henholdsvis på vores indledende analyse af fem multimediefeatures fra NPR, New York Times og The Guardian, produktionen af vores egen feature og til sidst en test af denne, hvor vi brugte brugernes uvildige øjne til at afsløre ting ved formatet, som vi ikke selv havde overvejet. Vores speciale har altså skabt hele tre produkter. En analyse af det eksisterende format, to prototyper, der undersøger, hvilke affordances multimediafeatures bebor, samt en række retningslinjer som medier kan bruge til at udvikle deres egne historier.

Da formatet er så nyt har vi ikke haft uendelige mængder af forskning at læne os op ad. En af de største opgaver i forbindelse med opgaven har derfor været at skabe et ståsted for at kunne diskutere genren. Her trækker vi særligt på teorier om fordybelse og flow - eksempelvis Marie-Laure Ryans principper om det interaktive løg - men vi har også inddraget journalistisk teorier om online journalistik fra eksempelvis Steen Steensen, samt mere konkrete usability-teorier fra for eksempel Steve Krug.

Vi får også brugt vores viden til at udfordre de vaner og arbejdsmetoder, vi kender fra vores arbejde som journalister. At tænke brugerne så meget med ind i udviklingen, som vi lægger op til, er et ret radikalt træk set i forhold til, hvordan man i dag normalt arbejder på medierne, hvor man publicerer noget, der er færdigt og i bedste fald blot retter fejl. Med vores erfaringer fra projektet mener vi dog, at der er nogle klare fordele i, at medierne også tænker brugerinvolvering ind i skabelsen af deres produkter. Også selvom nogle måske vil indvende, at det i praksis vil være en for stor og langsommelig produktionsproces i forhold til eksempelvis et nyhedsmedie. Det er selvfølgelig en diskussion værd, men her kan vores viden og vores definition af genren forhåbentlig også være med til at skabe en mere kvalificeret debat.

Specialet er skrevet af Morten Bang Jørgensen og Thomas Klose Jensen, IT-universitet København og er vurderet til karakteren 10.
 
Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.