|
Kommunikationsspeciale om fake news
”Fake news” i Danmark – kampen om sandheden

Skrevet af
Fake news-begrebet er efterhånden så udvandet, at det bør lægges i graven. I en tid, hvor nye, skarpvinklende medier udfordrer de etablerede mediers objektivitet og troværdighed, bliver fake news brugt som et politisk ladet angreb mod dem, man er uenige med. Men krigen om troværdighed efterlader ingen vindere. Det er konklusionen på et speciale, der har undersøgt fake news i en dansk kontekst.
Begrebet fake news har fyldt en masse, siden Donald Trump råbte: ”You are fake news!” ved sin første pressekonference som amerikansk præsident. Jeg stødte på begrebet flere gange, og jeg kunne ikke blive klogere på, hvad det betød. Det dækkede alt fra russisk misinformation, løgn, manipulation, alternative facts, propaganda, satire og clickbait.
 
Overskrifter som ”Paven støtter Trump”, og at Hillary Clinton styrede en pædofilring på et pizzeria i Washington fyldte på de sociale medier. Trump miskrediterede blandt andre CNN og New York Times til fordel for Fox News og Breitbart News, som begge har en nationalkonservativ vinkel. Venstreorienteret mod højreorienteret. Ret og uret. Sandt og falsk.
 
Det var ikke til at finde op og ned i. Jeg besluttede mig derfor for at kigge nærmere på det danske medielandskab, hvor fake news også har været til stor diskussion. Her er de nye medier 24NYT og Den Korte Avis (DKA) blevet kritiseret for at udøve dårlig journalistik og for at fabrikere falske nyheder.
 
Jeg gik ind til specialet med den overbevisning, at jeg ville kunne påvise, at 24NYT og DKA i et vist omfang producerer falske nyheder. Jeg ved ikke, hvor denne fornemmelse kom fra. Det skyldes måske, at der hersker en gængs og alligevel usagt opfattelse af, at medier, der stiller sig kritisk over for indvandring, producerer falske nyheder, fordi det ikke passer ind i den øvrige fortælling, man er vant til.
 
Måske skyldes det en fordom om, at højreorienterede politikere og medier fordrejer sandheden i højere grad end venstreorienterede. Måske skyldes det, at 24NYT og DKA har fået negativ omtale i medierne. Om ikke andet viste det sig dog at være mere besværligt end som så at påvise det. Arbejdet med specialet åbnede således op for en ny forståelse af den danske medievirkelighed. For hvad er fake news, og hvordan kan det indtil videre defineres i en dansk kontekst?
 
Specialet er skrevet af Marc Alexander Jønsson ved Roskilde Universitet. 
 
Læs hele specialet her. 

Relaterede artikler

Dansk narkotikapolitik i internationalt perspektiv - Nanna Rud Mogensens speciale omhandler den danske narkotikapolitik og tager udgangspunkt i folketingsdebatter fra tre ce...
Populisme som retorisk fænomen - Gry Inger Reiters speciale er en begrebsorienteret kritik af populistisk retorik med afsæt i Donald Trumps valgkampagne
Make journalism great again - Tilliden til medierne har nået et historisk nulpunkt, og en af forklaringerne er, at medierne konsekvent er ensidigt neg...
Hvem render og hopper, Morten? - Som en anden amerikansk præsident bad Morten Østergård BT om at rende og hoppe, da avisen rettede et kritisk blik mod de...

Giv din stemme

12 stemmer
4,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationsstudent

Frist: 26. november

Student/Praktikant

Frist: 27. november kl. 9.00

Praktikant

Frist: Snarest muligt
Se alle job Indryk job

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.