Facebooks nye budskab
Hold nu op med at tælle fans

Skrevet af

Ask Hybel
Direktør i Cope
Cope

1 artikler

238 indlæg

Facebook har de seneste måneder skruet kraftigt op for optimering af platformen med et væld af designændringer og nye muligheder. Skrevet hen over alle de nye lanceringer synes at være ét nøglebudskab: Det handler ikke længere blot om fans.
Listen over nye Facebook-lanceringer i år er blevet lang og efterhånden temmelig uoverskuelig, selv for inkarnerede entusiaster. Derfor har vi her samlet de vigtigste tiltag og redegør for deres betydning for platformen, brugerne og – ikke mindst – de kommercielle aktører.
 
Timeline - facebook.com/about/timeline
Den største og mest tydelige nyhed vil for langt de fleste brugere være den nye Facebook Timeline. Der er tale om en komplet omstrukturering af vores personlige profiler - både design og funktionelt. Layoutet er blevet mere visuelt og lækkert, og alle vores aktiviteter er nu placeret på en tidslinje, som strækker sig hele vejen fra vores fødselsdato til i dag.
 
Facebook 2.0

Samtidig har Facebook indført en mekanisme, som fremhæver væsentlige aktiviteter frem for mindre historier og hverdagsrutiner. På den måde er det blevet muligt for os at dele meget mere, uden at spamme vores egen profil eller vennernes newsfeed. Det er en oplagt fordel for virksomheder, der markedsfører sig på Facebook, da deres fans og kunder fremover vil have færre forbehold mod at dele kommercielt.
 
Sociale apps - developers.facebook
En masse af de ting, vi foretager os i hverdagen, kan være værdifulde for os at dele med vennerne, fordi de siger noget om hvem vi er og hjælper os med at knytte tættere relationer omkring fælles interesser. Det kunne f.eks. være hvilken musik vi hører, hvor og hvornår vi løber eller hvad vi spiser. I tilfælde som disse har mange ofte fravalgt at dele på Facebook. Dels fordi det har fyldt for meget i vores newsfeed, og dels fordi det er for besværligt at opslå en historie på ens væg hver gang man foretager sig noget nyt.
 
Derfor kan vi nu fremover blot tillade apps adgang til vores timeline. Derved laver vi løbende en historie på vores profil, som fortæller hvilken musik vi har hørt i dag, uden at skulle poste det manuelt hver gang. Samtidig ser vores venner disse historier løbende i den nye news ticker i højre side, og kan vælge at lytte med, hvis de bemærker en sang, de også selv kan lide.


Kilde: ComScore Global Y/Y change - jan 11
 
For virksomheder er der et kolossalt potentiale i disse nye features. Dybest set bør enhver virksomhed med et website have en interesse i at få adgang til brugernes timeline, så deres nyheder, blogs eller produkter kan blive spredt viralt, mens kunderne surfer på sitet. Sidste år voksede "social discovery" som trafikkilde på websites med 52%, mens "Search" kun voksede 1%, hvilket tydeligt understreger behovet for at virksomheder tænker News Feed Optimization ind i deres kanalstrategi. Og her har de med den nye timeline-permission fået et særdeles kraftfuldt værktøj mellem hænderne.

Nye action buttons - developers.facebook
Det er nok de færreste der kan fatte at det kun er et år siden Facebook lancerede like-knappen, der siden har spredt sig som en steppebrand på internettet. Den har de facto manifesteret Facebook som internettets sociale graf, mens den nærmeste konkurrent, Google, har halset efter med +1 knappen for at opnå samme succes.

Like-knappen har dog den grundlæggende udfordring, at det ikke nødvendigvis er alt hvad vi foretager os, som vi automatisk synes godt om. Det har hidtil begrænset vores lyst til at dele vores forbrug og adfærd med vennerne. Derfor har Facebook nu åbnet op for at vi kan erstatte ordet "like" med andre termer, der giver mening i specifikke sammenhænge. På et madsite kunne det i stedet være "tilbered", på et fitness-site kunne det være "Løb" og på et musiksite kunne det være "Lyt".
 
update

Dermed har Facebook åbnet et hav af nye incitamenter til at tilføje indhold til vores timelines. Jo mere vi tilføjer, jo bedre bliver Facebook til at anbefale os nye ting, og det hele foregår lige så nemt som vi har været vant til med "Like". Et klik, og det er tilføjet.

Virksomheder kan naturligvis bruge disse nye features til at generere mere trafik til deres websites. Men vi spår endvidere at de mange nye action buttons vil give helt nyt liv til også applikationer og faneblade på Facebook Sider.
 
Insights for sider
For mange virksomheder og organisationer har det vigtigste målbare succeskriterium på en side, historisk set, været antallet af likes. Det rykker Facebook nu ved, da de med seneste opdatering af insights har introduceret tre nye nøgletal, som enhver community manager hurtigst muligt bør lære udenad:
  • ”Friends of Fans” beskriver dit teoretiske modtagerpotentiale såfremt du får dine fans til at snakke om dig.
  • ”People Talking About This” beskriver hvor mange der har liked, delt eller kommenteret dit indhold
  • ”Weekly Total Reach” beskriver hvor mange unikke brugere, der har set indhold fra din Side – f.eks. i venners opslag.
 
De nye insights understreger Facebooks øgede fokus på kvalitet frem for kvantitet. Tallene skal lære virksomhederne at tilbyde vores fans interessant, relevant og delevenligt indhold, hvorefter vi kan måle i statistikkerne hvordan det forbedrer vores eksponeringer i markedet. Budskabet synes at være, at rekruttering af fans kun er første skridt, mens det egentlige formål er at få dem til at inddrage dig i deres hverdagskommunikation.
 
Netop den ensidige fokus på likes er en af de ting vi som rådgivere ofte støder på, når vi taler virksomheder og offentlige myndigheder om brugen af Facebook! Se nu at komme videre.
 
Konklusion: Du har ikke brug for flere fans!
Gennem det meste af Facebooks kommercielle eksistens, har virksomheder fokuseret meget ensidigt på fan-tal som nøgleparameter for den løbende evaluering. Tallet er dog ikke nogen særlig god indikator for succes, da rekrutteringen i sig selv oftest blot er et spørgsmål om annoncebudget og en interessant konkurrence.
 
Vores påstand er, at Facebook nu har givet os værktøjer som kan være med til at ændre kommunikationsstrategier for fremtiden. Med de nye funktioner har Facebook gjort det muligt for os at katalysere og måle en Word of mouth strategi, hvor det primære formål med jeres Faceobook ikke er at samle fans, men at få dem til at fortælle om jer til deres venner. Med en gennemsnitligt venneliste på over 200 personer er formålet med jeres fans ikke at få dem til at købe, men sælge jeres produkter, hvilket de nye insights med al tydelighed understreger.
 
Lykkes det dig at få fansene til at omtale dig i deres timeline, kan I oven i købet komme videre ud med budskaberne i deres vennebase, ved at understøtte indsatsen med annonceprodukterne ”Sponsored Stories”, der fremviser historier om hvor vores venner tjekker ind, hvad de deler og hvilke sider de synes godt om. Med de nye tiltag i kombination - timeline, social apps og actions buttons - får annoncører/kommunikatører et hav af nye typer historier, som de kan vise potentielle kunder/brugere. Denne strategi kalder Facebook for Word of Mouth at Scale (WOMAS) og vil efter vores overbevisning blive en af de helt store trends på platformen de kommende år.
 
 
I reklameverdenen er word of mouth marketing ikke just et nyt begreb, men at Facebook så direkte prøver at dreje kommunikationen i den retning er interessant. Først og fremmest gør de det fordi det gavner Facebooks egen forretning, men også fordi det kan gavne DIN. Det kræver heller ikke den store fantasi at se, hvordan værdien af annonce/kommunikations-produkter kan forøges væsentligt, hvis man kan får brugerne til at fortælle endnu flere historier om deres forbrug, livsstil og adfærd til deres egne netværk.
 
Da Facebook CEO Mark Zuckerberg for nylig præsenterede Timeline for et hav af journalister og virksomheder, fortalte han at han faktisk var holdt op med at interessere sig for brugertal, på trods af et over 800 mio. medlemmer og 500 mio. aktive daglige profiler. Denne udmelding var ikke tilfældig. Det var et vink med en vognstang til alle kommercielle interessenter:
 
Hold op med at tælle fans og udnyt dit potentiale!
 

Vores sider på FB
 

Relaterede artikler

Facetrix is the Matrix - Eksperterne har de seneste år tudet dine ører fulde med historier om, hvordan en hemmelig Edgerank-algoritme styrer alt ...
Hvad virker i virkeligheden viralt? - Mest mulig deling af dit indhold – hvordan opnår du det? Du skal starte med at se dig selv som indholdsdesigner frem for...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Pressechef

Frist: Hurtigst muligt

Webredaktør

Frist: 7. december

Marketingkoordinator

Frist: 5. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.