Få gang i Facebook-siden med spørgsmål
Foretrækker du bikini eller badedragt?

Behøver man at smide gamle sodavand ud? Det er spørgsmål som dette, virksomhederne med fordel kan stille på deres Facebook-sider. Spørgsmålet er nemlig et effektivt redskab, når brugerne skal involveres og aktiveres. Så forskellige aktører som det offentlige, ALT for damerne og Roskilde Festivalen bruger allerede spørgsmål aktivt på deres sider, og med denne lille guide bliver det nemt for alle andre at komme i gang.
Hvis du eller dit brand har en Facebook-side, er der god grund til at inddrage de brugere, der “synes godt om” din side. På den måde kommer du bredere ud i Facebook-landskabet og tættere på dem, der følger dig.
 
Facebook spørgsmål
ALT for damerne er et af de brands, der har forstået vigtigheden af dialog i de sociale medier. Med et spørgsmål, der ikke ligger langt fra en afstemning, får de gang deres brugere på Facebook. Her er et screenshot fra deres side
 
Sådan gør du
En god måde at få kommentarer og svar på dine indlæg er simpel: Du skal spørge. Spørg direkte om noget, dine brugere interesserer sig for og nemt kan svare på. Hvis du ikke ved meget om, hvad der interesserer dem, der følger dig, må du prøve dig lidt frem.
 
Det kan være med spørgsmål til dine brugeres oplevelser og erfaringer af typen: “Har du prøvet…?”, “Hvad gør du…?” eller “Hvad er det bedste…?” Og glem gerne gode kvalitative dyder om at spørge åbent – lukkede spørgsmål kan faktisk være udmærkede, da de ofte netop er nemme at svare på.
 
Du kan også vælge at spørge om brugernes holdning til noget, som du forventer, de gerne vil lufte en holdning til. Her kan motivationsfaktorer for at svare være, at:
  • emnet er et reelt problem
  • emnet er sjovt
  • emnet er kontroversielt
  • det at have en holdning, siger noget om, hvem brugeren er; det er en livsstilsmarkør (“jeg er typen der…” for eksempel drikker kaffe, elsker reklamer, hader fodbold osv.).
Hvorfor ikke bare broadcaste?
Hvorfor skal man have kommentarer på sine indlæg? For det første virker det rigtigt at opføre sig socialt og dialogorienteret på et socialt medie. Ret åbenlyst ville mange måske mene, men det virker stadig, som om flere brands i højere grad bruger deres Facebook-side som en reklamekanal end som en platform for dialog.
 
En anden god grund er, at du kommer bredere ud. Jo flere kommentarer du får, jo flere venners startsider dukker du op i – på denne måde får du hjælp af Facebooks anatomi til at gøre opmærksom på din eksistens. Ikke dårligt. Og så er det allerbedste jo, at man kan lære noget om dem, man gerne vil have i tale. Hvad står vores brugere overfor af udfordringer? Hvilke præferencer har de? Hvordan kommunikerer de?
 
Faldgruber
Det er ikke så nemt at stille spørgsmål, der generer svar, som man måske skulle tro. Tænk over om:
  • dit spørgsmål er kedeligt – ville du selv gide svare?
  • du stiller et retorisk spørgsmål – fx et spørgsmål, som brugeren får svar på ved at læse den tekst, du linker til?
  • du altid spørger om det samme?
  • du altid spørger på samme måde?
  • det er for svært at svare på dit spørgsmål?
Fem Facebook-favoritter
Til sidst fem personlige favoritter, der på deres Facebook-side skriver indlæg, som jeg selv har fået lyst til at kommentere:
 
Facebook
Ville du drikke en øl eller en sodavand, der er over sidste salgsdato? Screenshot fra Samvirkes Facebook-side
 
Samvirke
Kan du huske de mails med ”100 ting du ikke vidste om mig”, der cirkulerede for nogen tid siden? Der var blandt andet et spørgsmål, der hed: “Spiser du stokken på broccoli?” Ikke stor videnskab måske, men det er sjovt at høre, hvad andre gør – og hvorfor. Og så er det nemt at svare på! Samvirke er gode til at stille spørgsmål af denne type, for eksempel: “Ville du drikke en øl eller sodavand, der er over sidste salgsdato?” og “Hvad vil du gerne vide om flødeboller?” og så bruge det i artikler bagefter. Samvirke er også gode til at variere den sproglige form, hvilket gør, at det faktisk er helt ok, at bladet poster flere gange om ugen – nogle gange dagligt.
 
Roskilde festival facebook
Hvilke danske undergrundsbands håber du, bliver præsenteret? Screenshot fra Roskilde Festivalens Facebook-side
 
Roskilde Festival
Roskilde Festival kan få de dedikerede fans op af stolene, og på den måde kan det måske virke “nemt” for dem at få mange kommentarer - på samme måde som kendte artister også får mange kommentarer, bare de skriver “Hej med jer”. Roskilde Festival spørger gang på gang op til offentliggørelser af navne på årets festival – og får god respons, fordi de, der svarer, virkelig føler, det er vigtigt. Roskilde Festivalen spørger også deres brugere om hvilken ting, der er den vigtigste at medbringe på festivalen, hvad de syntes om forskellige tidligere koncerter, og hvad der er med til at skabe den ”orange feeling” for dem. På den måde lader det til, at Roskilde Festival får meget viden om deres brugere og deres måde at tænke på.
 
dumme mor facebook
Hvem kommer og passer den lille fede? Screenshot fra Dumme mors Facebook-side
 
Dumme mor
Dumme mor er en klummeskribent, der blev mor for et års tid siden, og som deler sine tanker om det med læserne i en fast klumme i Søndagsavisen. Med hende som afsender på Facebook-siden er det lykkedes Søndagsavisen at få en personlig stemme. Dumme mor deler tanker om kæresten og om moderskabet og billeder af babyen (“den lille fede”) i alle mulige situationer og med høj frekvens, selv på rejser bl.a. til Argentina. Når hun stiller spørgsmål som ”Hvem kommer og passer den lille fede, mens mor og far har tømmermænd?”, får hun mange kommentarer. Jeg tror overvejende, det er, fordi hun er utroligt meget til stede. Det føles nærmest, som om hun er en rigtig, lidt skør og meget ærlig veninde.
 
alt for damerne facebook
Tror du på horoskoper? Screenshot fra ALT for damernes Facebook-side
 
Der var en gang, hvor dameblade og den form for underholdning, de tilbød, var noget, man kun købte i kiosken. Nu poster ALT for damerne til en ret trofast fanskare, og det gør de på en måde, så man både får lyst til at kommentere – og klikke sig videre til de artikler, de linker til. I typisk damebladsretorik spørger de ”Er udenlandske mænd mere spændende end danske?”, ”Har du også prøvet mindfulness - og hvad synes du om det?”. Enkle og konkrete spørgsmål, hvor den, der svarer, kan markere, hvilken type moderne kvinde de er.
 
facebook spørgsmål
Undrer du dig over, hvordan reklamerne følger din alder og dine interesser? Screenshot fra forbrug.dks Facebook-side
 
Forbrug.dk er portal for offentlig forbrugerinformation. Som sikkert mange andre, prøver vi på forbrug.dk – hvor jeg selv arbejder – at blive klogere på vores tilstedeværelse på Facebook. Det særlige ved denne side er, at en offentlig myndighed åbner op, og lader brugerne komme med input og holdninger, som vi efterfølgende tager op på redaktionsmøder og bruger bl.a. i vinkling af artikler. Særligt mange kommentarer får forbrug.dk, når omdrejningspunktet er holdninger til reklamer ad forskellige kanaler for eksempel med spørgsmålet: ”Undrer du dig også over, hvordan reklamerne på Facebook følger din alder og dine interesser? Er målrettede reklamer ok eller ikke ok?” eller: ”Siger du nej tak til reklamer?”.
 
Hvilke spørgsmål tænder dig på Facebook?
 
---
 
Deltag i debatten om denne artikel. Det kræver blot, at du er logget på din profil på Kforum. Mangler du en profil, så oprettes den hurtigt her.
 

Giv din stemme

15 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Konsulent

Frist: 20. september kl. 10.00

Student worker

Frist: 29. september

Kommunikationsrådgiver/Senior Officer

Frist: 6. oktober
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Employee Advocacy

Få værktøjer og viden til at arbejde med medarbejder-ambassadører

8. november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.