Eurovision Song Contest er ikke Melodi Grand Prix
Er du med på melodien, København?

Skrevet af

Henrik Vesterberg

2 artikler

0 indlæg

Det er ved at være et års tid siden, den lørdag, Emmelie de Forest og hendes lille orkester trådte op med melodi nummer otte i Jyske Bank Boxen i Herning og vandt Dansk Melodi Grand Prix. At den spinkle melodi skulle vise sig at vinde dansk MGP var faktisk en større overraskelse, end at ”Only Teardrops” nogle måneder senere vandt finalen Eurovision Song Contest 2013 – EM i popmusik.
Jeg troede i hvert fald ikke på det den lørdag aften i marts sidste år. Den lille melodi var simpelt hen for god, arrangementet for elegant og det mytiske Ringenes Herre-/nordisk folklore-univers, sangen blev præsenteret i, for avanceret til, at den havde en kinamands chance for at få succes i den sammenhæng, den blev lanceret i. 
 
Emmelie de Forest vandt sidste år Eurovision Song Contest, selvom det med danske øjne var svært at få øje på hendes chancer. Foto: Alastair Grant/Polfoto
 
Hjernelam kitsch
I Danmark bliver 'meludunde-grandpixet' nemlig stadig præsenteret – og opfattet – som i Kirsten og Sørens, Tommy Tvebaks og de glitrende firserrøvballers tid. Det er pappet og poppet lir, som Dan Turèll sang. Ligesom det mærkværdige begreb ”dansktop” bliver den danske udgave af Eurovision Song Contest – Melodi Grand Prix – opfattet som en særlig genre, der ikke bare skal være uforpligtende, men helst også lidt plat, plumpt eller vammelsødt. I hvert fald skal det ikke være noget, der har kunstneriske ambitioner, et vedkommende budskab eller autentiske musikhistoriske rødder, som det var tilfældet med Lise Cabble & co.'s lille popmesterværk sidste år.
 
Begavet popmusik
Den slags reservationer har man ikke over for musikken i Eurovision Song Contest ude i det store Europa, og derfor vandt ”Only Teardrops” helt ubesværet den internationale sangkonkurrence sidste år – og derfor er det i København, Eurovision Song Contest 2014 skal afvikles om mindre end tre måneder.
 
Man skulle tro, at Emmelie de Forests triumf havde gjort den danske befolkning, især den mere kulturelitære del af den, klogere og mere interesseret. For det var jo ikke, fordi sidste års vindermelodi revolutionerede konceptet. Snarere var der tale om, at det danske bidrag til Eurovisionfinalen sidste år for en gangs skyld passede ind i sammenhængen. At sangen passede til det, som Eurovision Song Contest har udviklet sig til i de fjorten år, der er gået, siden Olsen-brødrene fløj ”on the wings of love” over Parkens nye tag, nemlig en international affyringsrampe for moderne, begavet, effektiv og stilfuld populærmusik. Godt nok er det stadig pop, og godt nok er der stadig nogle bizarre mærkværdigheder ind imellem sangbidragene, men i det nye Europa er barrieren mellem Eurovision Song Contest og den moderne popindustri for længst brudt ned. 
 
Der er gået 14 år, siden Danmark sidst var værtsnation for Eurovision Song Contest efter Brødrene Olsens sejr med ”Fly on the Wings of Love” i Stockholm. Foto: Jens Juncker-Jensen/Polfoto 
 
Den stigende kvalitet i musikken har haft særdeles positiv afsmitning på selve finaleshowene, som nu i professionalisme, seriøsitet og variationsbredde lever op til hvad – især efter udvidelserne østfra – arrangementet nu er blevet: verdens største konkurrence for popmusik, arrangeret af de europæiske tv-stationer i fællesskab og derfor den bedste ramme for en præsentation af en popsang, man overhovedet kan ønske sig på denne klode.
 
Værtskab med ambitioner
Som sagt er der mindre end tre måneder til. På det seneste har arrangørerne af Eurovisionfinalen i København offentliggjort en lang række programdetaljer for de to uger, Eurovision Song Contest skal rulle på Refshaleøen og ikke så få andre steder i København. På ambitionsniveauet og variationen i planerne, udviklet af DR og de hel- og halvoffentlige organisationer, der er gået sammen i organisationsselskabet HostCopenhagen, kan man se, at de har skelet ikke så lidt til afviklingen i de senere års værtsbyer. Man har endda ansat lederen af Euro Fan Café i Malmø sidste år til at lede en tilsvarende aktivitet i Huset i København. Musikhuset Vega rydder programmet for at være vært for fester med tilknytning til Eurovision Song Contest i perioden. Kan man ikke se vognstangen vinke? Det er højborge for rock og alternativ musik i København, der lægger fysiske rammer til. Ikke Bella Center eller Damhuskroen.   
 
Hele byen skal involveres
I de danske medier, i befolkningen og i kulturlivet har reaktionen foreløbigt været "øh-bøh!", et par automatreaktioner om nogle millioner i budgettet, et par grynt om, hvorvidt det alligevel ikke havde været federe i Jylland og et par forkølede vittigheder om DR's valg af værter til selve finaleshowet. Ellers: tavshed.
 
Når Danmark påtager sig værtsrollen, bliver det med hele København som legeplads. Flere af byens centrale steder bliver i to uger omdannet til fan-aktiviteter
 
Planerne ser ellers ambitiøse ud: Der er lagt op til en fest, der i to uger skal inddrage hele byen. I det offentlige rum skal Strøget og tre af byens centrale pladser lægges om til fan-aktiviteter. Der skal sættes færger ind mellem Nyhavn og 'Eurovison Island' på Refshaleøen. Det planlagte univers er så langt fra Top Charlie og Håndbolddanmark, som det næsten kan komme. Når man hører, at Eurovision Song Contest også skal leve op til målsætninger inden for 'bæredygtige grønne løsninger' og 'livsstil og tolerance', begynder man at tænke, om det hele nu også kan holde til det halve. For ikke at tale om selve showene og transmissionerne, de 90.000 billetter, der skal sælges, de titusindvis af gæster og de mange tusinde hotelovernatninger, når København skal være vært for verdens største popkonkurence. Der er altså mindre end tre måneder til. 
 
Bonderøvsattitude og manglende engagement
Er I med derude? Det burde vække debat. Det er trods alt licens- og skattekroner, Københavns og Danmarks internationale ry, der står på spil.
Hvor tit har vi muligheden for international opmærksomhed og fed fest i byen? Ka' I høre noget, overhovedet?   
 
Nå, ikke. Jamen, det var da også lige før, hende den buttede blondine Simone med barmen, glitterkjolen, de tunge firsertrommer og den banale ballade ”Stay awake” vandt sidste år i Herning. Så var vi i hvert fald sluppet for al det besvær. Og alt havde været, som det plejer.
 
 

Relaterede artikler

Hilda Heick truer Putin - Var det storpolitik, der gav Ukraine sejren ved Eurovision Song Contest i lørdags? Russerne var hurtigt ude med en påsta...

Giv din stemme

15 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: 26. november

Praktikant

Frist: 10. december

Kommunikationspraktikant

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag

Bliv en dygtigere facilitator med co-creation

1. marts

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.