Enkle råd om produktpsykologi
Alle vælger tallerknen i midten

Skrevet af

Redaktionen Kforum

823 artikler

57 indlæg

Vi har samlet syv tips om produktpsykologi. Lær, hvordan du kan benytte den nyeste viden om adfærdspsykologiske mønstre til at fremstille opmærksomme, smarte og bedre produkter og tjenester. Læs med her, og lær mere om kognition og forbrugerpsykologi.
Produktet i midten
Når vi bliver stillet over for en række produkter, foretrækker vi det produkt, der er placeret i midten. Det viser ny forskning. Forskerne mener, at vi er tilbøjelige til at tro, at det produkt, som er placeret i midten, er mere populært og vellidt af andre forbrugere. Fænomenet kan altså forklares med, at vi ønsker at ’følge flokken’.
 
Tip 1:
Tænk over, hvordan dine produkter placeres i reklamer, magasiner og på hjemmesider. Hvis du gerne vil fremme salget af nye eller udvalgte produkter, så placer produktet blandt andre produkter – men i midten.
 

Shampooen fra Korres har den helt rigtige placering på dette billede fra Eurowoman.dk. Følg flokken, og køb produktet i midten. 
 
Det er mit!
Når vi føler, at vi ejer en ting, værdsætter vi den mere. Hvis vi får at vide, at vi ejer en ting, er vi mindre tilbøjelige til at give den væk. Hvorfor er det sådan? Undersøgelser viser, at vi som mennesker føler det som et frygteligt tab, når vi skal give afkald på noget, vi ejer. Et godt eksempel er din mobiltelefon. Vi personliggør den med covers, baggrundsbilleder og bestemte apps. Har du lyst til at bytte den væk? Nej, vel?
 
Tip 2:
En effektiv måde at tillægge dit produkt en ekstra værdi er at give dine kunder følelsen af ejerskab, selvom de ikke ejer produktet endnu. For eksempel kan din kunde få mulighed for at give en hånd med i designprocessen af produktet, inden det er købt.
 

Adidas tillægger deres produkter en følelsesmæssig værdi ved at inkludere deres kunder i designprocessen.
 
 
Begrænsningens lyst
Mennesker kan ikke lide at blive forhindret i noget. Når vi oplever en forhindring, bliver vores ønske om at få det, vi er forhindret fra, derfor endnu større. For eksempel forstærker reklameafbrydelserne vores nydelse af et godt tv-program, fordi pauserne fra programmet får os til at tillægge oplevelsen af det større betydning, end hvis reklamerne mirakuløst forsvandt. Det samme gælder for chokolade. Hvis du har holdt dig fra chokolade i en længere periode, føler du dig mere lykkelig efter jeres genforening, end hvis du hele tiden havde guffet chokolade i dig.
 
Tip 3:
For meget af det gode er aldrig godt. Derfor skal du finde på måder til at bevare en lille sult hos dine kunder. Du skal selvfølgelig finde den rette balance. Hvis du skubber leveringstiden på dine produkter flere uger, vil det ikke gøre dine kunder sultne, men tværtimod sure. Men du kan give dine kunder det, de ønsker, lidt ad gangen. For eksempel kan du friste dine kunder med din nyeste bogudgivelse ved at levere de første kapitler digitalt, inden bogen kan købes. Ville House of Cards eller Game of Thrones have været lige så spændende, hvis du kunne se alle episoderne på én gang? Du har lyst til at sige ja, men det er bevist, at ventetiden gør serierne endnu mere spændende. 
 
Puma tager i denne teaser seerne med, så de kan følge processen bag lanceringen af den nye Arsenal-trøje. Hvordan kommer trøjen til at se ud? Ventetiden gør det spændende.
 
Mere eller mindre
Når vi ikke har valgmuligheder, bliver livet næsten ubærligt for os. Vi kan godt lide at have flere valgmuligheder, men på den anden side kan der også hurtigt blive for mange. Så mister vi overblikket og kan ikke træffe en beslutning. Hvis du giver dine kunder alt for mange valgmuligheder, vil det føre til ubeslutsomhed og dermed et lavere salg. 
 
Tip 4:
Tænk over, hvor mange valgmuligheder du udsætter dine kunder for. Hvor mange valg skal der reelt til, for at dit brand differentierer sig fra konkurrenterne? Sammenlign for eksempel Apples og Nokias produktsortiment – hvem har flest produkter, og hvilken virksomhed klarer sig bedst? Vi overlader svaret til dig og konstaterer blot, at mange valg ikke altid er den bedste ide. Hvis dine kunder møder alt for mange valg på vejen til dit produkt, kan det opfattes som mangel på tillid til dit eget brand. Desuden bliver du nødt til arbejde endnu hårdere for at markedsføre forskellene på dine produkter.
 

For mange valgmuligheder forvirrer dine kunder og gør det svært at gennemskue forskellen på dine produkter.
 
Tomme lommer
Når vi køber en vare, som lænser vores bankkonto, vil de negative følelser forbundet med vores tomme lommer blive overført til produktet. I en nylig undersøgelse blev folk bedt om at købe tre online-film ved hjælp af tildelte point. Hver film kostede 10 point, og halvdelen af forsøgspersonerne fik 30 point, hvor resten fik 50 point. Dem med 30 point ville altså bruge alle deres point, mens gruppen med 50 point ville have 20 point tilovers. Resultatet talte for sig selv. Personerne med tomme lommer var mindre tilfredse med de sete film end de personer, der havde point tilbage på kontoen.
 
Tip 5:
Timing er alt. Markedsfør dit nye produkt i starten af måneden, hvor dine kunder stadig har penge på kontoen. Hvis du af en eller anden grund gerne vil markedsføre et produkt sidst på måneden, så sørg for, at varen er på tilbud, eller at kunden opnår rabatter. Det er vigtigt, at du sætter dig ind i din målgruppes adfærd, så du ved, præcis hvornår du skal markedsføre hvilke produkter. Hvis du ønsker, at dine kunder skal give feedback på dine produkter eller ydelser, så husk, at tomme lommer spiller ind på folks tilfredshed. Ryk eventuelt din anmodning om feedback, til dine kunder igen har lommerne fulde.
 
Når pengene er små, har vi tendens til at være utilfredse med de produkter, vi køber. Dine kunders tilfredshed afhænger derfor ikke kun af dit produkt og dets kvaliteter, men også af dine kunders økonomiske situation.
 
Rene, runde tal
Vi opfatter runde tal som mere troværdige. Samtidig mener mange, at runde tal er lig god kvalitet. Undersøgelser viser desuden, at rene, runde tal overtrumfer forbrugernes tro på, at ulige priser signalerer udsalgspriser. Også når vi selv får mulighed for at bestemme beløbet, vælger vi oftest runde tal. Når du lægger drikkepenge til den søde tjener eller fylder din bil med benzin, vil du altså oftest vælge runde tal. Vi er vilde med enkeltheden.
 
Tip 6:
Overvej dine kunders præference for runde tal, når du fastsætter dine priser. Som tak for enkeltheden vil de give dig deres loyalitet. Udnyt, at vi mennesker er tilbøjelige til at vælge runde tal, når vi selv må vælge beløbet. Hvorfor ikke kopiere denne menneskelige tendens og styrke dit brand samtidig?
 

På denne side i Føtex’ tilbudsavis gør de det helt rigtige. Priserne er rene og runde og giver derfor læserne et billede af kvalitetsprodukter.
 
Skil dig ud
Elementer, der skiller sig ud fra deres omgivelser, er lettere at huske. Men anderledes er ikke altid bedre. Derfor er det vigtigt, at du skiller dig ud på en positiv måde. Ifølge det, man kalder isolationseffekten, vil en vare, der skiller sig ud, med større sandsynlighed blive husket end de andre elementer. Vi husker altså det usædvanlige. 
 
Tip 7:
Tænk strategisk. Hvilke produkter vil du gerne fremhæve? Brug farver, former, position og tekstur til at fremhæve kontraster. Dan kontraster mellem dine produkter ved at placere et produkt sammen med en helt anden produktlinje. Selvom det ofte er godt at skille sig ud, skal isolationseffekten bruges varsomt. Hvis ikke, kan det skabe mere forvirring end fokus. 
 

Du har seks elementer på din hjemmeside, og det ene element vil du gerne fremhæve. Det skal skille sig ud, så dine læsere klikker på det. På det øverste billede er det svært for dine læsere at vide, hvilket element der er vigtigst. På billedet nedenunder har elementerne forskellige størrelser og farver. Den store sorte boks er fremhævet ved hjælp af kontraster og virker derfor vigtigere for dine læsere. Hvor mon de klikker først?
 
Har du lyst til at læse mere, så klik her.
 
 

Relaterede artikler

Nudging på eget ansvar - Siden Thaler & Sunstein udgav bogen 'Nudge – Improving decisions about health, wealth and happiness' i 2008, har der kør...

Giv din stemme

17 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

30 JOB

Konsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.