En receptionsanalytisk undersøgelse af de 15-17-åriges forhold til nyheder i et samfund i forandring
De digitale unges nyhedsbrug

Skrevet af

Maria Baun Madsen

1 artikler

0 indlæg

Marie Lynge Madsen

1 artikler

0 indlæg

Internet og iPads, Facebook og Fruit Ninja, Skype og Smartphones, Netflix og NemID. Medielandskabet forandrer sig hver eneste dag. Udviklingen betyder, at unge eksponeres for nyheder på en anden måde, end det har været tilfældet for generationer før dem. Medievaner forandres.
Men nye medievaner kræver nytænkning hos kommunikatørerne, og den ændrede medieadfærd har konsekvenser for dagbladene. Tidligere var det at læse avisen et fast ritual i mange hjem, og de unge voksede op med avisen på morgenbordet. Nu går brugerne overvejende online, når de skal orientere sig omkring nyheder. 
 
De unge er morgendagens hovedmålgruppe for dagbladene. Hvis dagbladene skal gå en lys fremtid i møde er det alfa omega, at de gør sig til en integreret del af de unges nyhedsvaner. Det er derfor essentielt, at dagbladene forstår de unges motivation for at orientere sig omkring nyheder og imødekommer de nyhedsbehov, som den unge målgruppe måtte have.
 
Specialet undersøger derfor motivationen og de dybereliggende behov, som nyheder opfylder for de unge, set i relation til det samfund, de er en del af og den fase i livet, de befinder sig i. Specialet undersøger derudover dagbladsbranchens eget syn på sagen. Til sidst præsenterer specialet fem anbefalinger til, hvordan dagbladsbranchen kan imødekomme de unges nyhedsbehov.
 
Karakter:  12
 
 
 

Relaterede artikler

Halleluja: Mit barn elsker sin iPad - Det kræver en aktiv indsats at få vores børn til at blive en kreativ generation – frem for den asociale generation, som ...
Vi-vi-vi-generationen - Unge, digitale indfødte er ikke en mig-mig-mig-generation af selvcentrerede superindividualister. De definerer sig genne...
Generation Ztreet cred - Generation Z indtager arbejdspladserne om 2 år og er for alvor etableret om 12 i alle positioner. Hvordan kan du allered...
SKAM III – en verden af følelser - Anmeldelse af SKAM III: Det særegne ved serien er stadig, at den etablerer dvælende øjeblikke, som man kan flyde ind i, ...

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Marketing Project Manager

Frist: 17. december

Head of Social

Frist: 18. december kl. 12.00

Kommunikationskonsulent

Frist: 21. december kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.