Disneyficering af dyr

Disneyficering er menneskeliggørelse af dyr – eller antropomorfisme. I denne opgave gennemgås dette fænomen som begreb og som retorisk redskab. Udgangspunktet er synet på dyr som henholdsvis subjekt og objekt. Herunder synet på dyr fra antikken (Aristoteles) over kristendommen og Oplysningstiden til vor tid, hvor der blandt andet sættes fokus på postmodernismens implosion af subjekt/objekt-begrebet. Opgaven analyserer eksempler på udenlandske og danske tekster, reklamefilm og billeder, hvor der anvendes antropomorfisme som retorisk virkemiddel. Konklusionen er, at menneskeliggørelse af dyr i den rette kontekst er et effektivt retorisk redskab, når dyrenes sag skal tales.
af Børge Jørgensen

Læs hele afhandlingen i pdf her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også