1001 digitale debatter

Hvad talte vi mest om i årets løb på Twitter, i blogs og andre digitale fora? Voice, fattigdom og cupcakes! Debatterne blusser kraftigt op på Twitter, for hurtigt at forsvinde igen. Mens bloggerne holder mere fast i emnerne.
af Jon Lund
Her kommer de tre hotteste emner.
 
Voice – et lørdagsfænomen på nettet
“Synes der bliver krammet alt, alt for meget i det program. Talentshows skal handle om menneskelig fornedrelse, ikke feel good #vtv2dk”. Sådan skrev en @madsbrynnum på Twitter i fredags. Sammen med @nosleep2night, @StineBruusgaard, @XPtriciaX og en masse andre for ham vildt fremmede mennesker dissede og jublede han over Voice, denne måneds talent-show på TV2.
 

Og det var ikke kun i lørdags, de mange Voice-seere gik til tasterne. Det gjorde de også sidste lørdag. Og forrige lørdag igen. Faktisk er #vtv2dk-tagget totalt oppe at køre, hver gang showet løber over skærmen. Normalt er tagget dødt. Men lørdag lever det, sammen med digitalt broadcastede net-dialoger. Det fortæller overskrift.dk i et særudtræk af deres mange vidunderlige data.


 
Voice-snakken står ikke alene. Du kan finde masser af eksempler på tv-snak på Twitter, der peaker i real-time. Til gengæld ser Voice - set fra Twitter - ud til at miste momentum. I hvertf ald har Twitter-burst'ene helt forkerte retning – set fra med TV2-ledelsens øjne: stadigt mindre buzz.
 
Fattigdomsforargelsen er flygtig på Twitter og massiv på blogs
Fattigdom – eller rettere Özlem Sara Cekics udgave af fattigdom – er et af de fem pt. mest irriterende emner. Bloggeren Frøken Vigtig siger: "Det gider vi ikke høre mere om". Og hun har måske ret, Özlems fattigdom fyldte rigtigt meget. Også online. Özlem og Joachim B. Olsens besøg hos den mindrebemidlede Carina tredoblede Google-søgningerne efter fattigdom, afstedkom en mindre lokal eksplosion i fattigdoms-tweets'ene og sendte bloggerne i blækhuset.


Fattigdom online hos Google, Twitter og i blogosfæren. Du kan selv rette søgningen til og lege med flere tal hos Google. Og for Twitter og blog-tal hos overskrift.dk
 
Når Frøken Vigtig præciserer, at det er Özlems fattigdom, hun ikke gider høre mere om, har hun en pointe. Zoomer du ud i tallene, finder du nemlig en ikke helt så stor stigning ca. en måned før det famøse Carina-besøg. Det var da Joachim B. Olsen kickstartede det hele med at "brække sig over" venstrefløjens fattigdomsretorik. Også dengang fik det sat gang i nettet. Før da var Twitter, som på mange måder er de sociale mediers svar på finansmarkedernes hysteriske kællinger, til gengæld fattigdoms-tavs. Twitter ser skandalen og skræpper op. Men interessen er flygtig og dør hurtigt ud igen.
 
Anderledes refleksiv var Google. Du googler når du - på given foranledning - gerne vil være klogere. Og den grundlæggende fattigdomsinteresse var der hele året.
 
Men blogs'ene var i 2011 nok det dybeste. Herude i niche-land har fattigdomsinteressen en konstant fokus. Selvom det ikke er kæmpestort, kaster blogosfæren hver eneste dag 5-10 forskellige regulære blogindlæg, der indeholder forskellige udgaver af fattigdoms-ordet af sig.
 
Cupcakes er hotte og det er ikke kun Agnes'
Cupcakes er brandvarme. Ikke fordi en eller anden smart madskribent synes det. Nej, fænomenet ’muffins med sukkertop’ har dybere fat i os. Hos Google bonner "cupcakes" ind på den globale tiendeplads over de hurtigst voksende madord. Og blandt danske søgninger er den nummer fire. Det kan du se på Googles lister over søgeord i 2011.
 
Google afslører, at begrebet "cupcake" herhjemme første gang optrådte som søgeord i september 2007, selvom det globalt har været anvendt i det små så langt tilbage Google-øjet rækker. Nok bor vi i den globale landsby, men nogle er altså mere globale end andre.
 
Google-søgninger efter cupcakes juni 2007 til i dag
 
Men trenden er måske for nedadgående. Interessen har, ser Google-tallene ud til at fortælle, toppet. Sidste år blev cupcake-søgningen mere end fordoblet mellem maj og september - i år har den kun rykket sig få procent i samme periode.
 
Agnes Cupcakes-skandalen var i det lys episk. For den er tydelig hos Google. Fra 20.-26. november peaker "cupcakes"-søgninger vildt med over dobbelt så mange søgniger som ugen før og ugen efter. Var det krampetrækninger? Starten på enden? Fortæller-modellens spræl med halen?

Spørger du Twitter, er svaret ja. Her var "cupcakes" generelt en næsten ubrugt term i 2011, indtil Agnes-gate brød løs. Overnight blev antallet af tweets, der indeholdt ordet "cupcakes", mere end 50-doblet. Fra søvnigt niveau på 1-5 tweets om dagen kom der den 22. november over 225 skræp på Twitter. Allerede tre dage senere var alt dog, vanen tro, glemt igen.
 
 
Nu er Twitter jo et forfærdeligt hurtigt medie. Hvis du spørger de mere langmodige og grundige bloggere, er svaret mere nuanceret. Den danske blogosfære er fyldt med "cupcakes". Over 30 nye indlæg om dagen skriver de flittige blog-skribenter, når det har gået højt. Agnes-gate fremtvang en lille lokal stigning i Cupcake-bloggingen, men slet ikke noget, der minder om eksplosionen i tweets.
 
 
Til gengæld er Cupcake-blogningen tydeligt for aftagende. Ingen tvivl der. Vi lever i en post-cupcake-tid.


---
 
 
Listerne
 
Top 10-hurtigst voksende Google-søgeord i Danmark:
  • iPhone 5
  • Minecraft
  • Valg 2011
  • Google+
  • iPad 2
  • Roskilde Festival 2011
  • Moviestarplanet
  • Paradise Hotel 2011
  • Facebook.dk
  • Viaplay
Se mange flere top-10 lister - f.eks. indenfor mad og TV-programmer - hos Google Zeitgeist - eller søg selv løs på Google Insights.
 
Top 10-status trends hos Facebook i USA:
  • lms (Like my status)
  • tbh (To be honest)
  • Deatch of Osama Bin Laden
  • Charlie Sheen
  • Call og Duty, Modern Warfare 3
  • Casey Anthony found not guilty
  • Packers win the Super Bowl
  • Hurricane Irene
  • Insidious (movie)
  • Death of Amy Winehouse
Se flere lister hos Facebook - både for andre lande (dog ikke Danmark) og andre undergrupper.
 
Mest brugte hashtags (emner) hos Twitter i USA
  • #egypt
  • #tigerblood
  • #threewordstoliveby
  • #idontunderstandwhy
  • #japan
  • #improudtosay
  • #superbowl
  • #jan25
Læs mere hos Mashable.
 
Danske Tweets og blogs

Der er ikke lavet nogen samlede top-lister over de mest trendende emner i tweets og blogs i Danmark. Men overskrift.dk har en masse gode tal, du selv kan søge rundt i.
 
Og så har de - lige nu til morgen - offentliggjort deres analyse af Twitter i 2011 (Spoiler: antallet af danske twitter-konti er fordoblet)
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også