Digitale værktøjer til at løfte netartikler
100 digitale værktøjer til webredaktøren

Digitale gratis værktøjer til webredaktører

Skrevet af
Interaktive kort, grafer og søjlediagrammer kan nemt løfte en netartikels indhold. Digital journalist på TV 2 Magnus Bjerg har samlet en liste over nemme og gratis værktøjer, enhver webredaktør ville have godt af at kende.
De færreste journalister eller kommunikationsfolk kan programmere, men langt de fleste kan lære at bruge de bunkevis af gratis eller meget billige værktøjer, der findes på nettet. Og med dem kan de fleste netartikler løftes fra den klassiske foto-og-tekst-kombination.
 
 
1) Datawrapper
Dette tyske open source-værktøj laver nemt simple, men flotte søjlediagrammer og grafer. Det er open source, så du kan få din systemudvikler til at køre det på jeres egne servere eller bare betale nogle få kroner om måneden og lade Datawrapper stå for den del. Så skal du bare indlejre interaktive og responsive grafer på din blog eller hjemmeside. Gratis-versionen lader dig nemlig kun eksportere billedfiler af dine grafer. Find det på datawrapper.de.

2) Thinglink
Med dette ultranemme værktøj kan du gøre billeder eller grafikker interaktive ved at tilføje et klikbart lag ovenpå. På den måde kan du tilføje ekstra info, foto eller video, når brugeren klikker på ikoner efter eget valg. Tjenesten er gratis, men koster nogle kroner, hvis du vil slippe for deres logo nederst i højre hjørne. Find det på thinglink.com.
 
Skab mere brugerinddragelse i netartikler med interaktive grafikker, der nemt kan laves med Thinglink. Her er et eksempel fra en nyhedsartikel fra tv2.dk. Kilde: tv2.dk.
 
3) Google Forms
Det tager bogstaveligt talt sekunder at oprette en formular med dette værktøj. Dem kan du bruge til at bede dine brugere om input i struktureret form. Deres svar ender nemlig automatisk i et Google-regneark, så de er lige til at arbejde videre med. Vi spurgte eksempelvis brugerne på tv2.dk, hvor de oplever aldrig at kunne få mobildækning. På to dage fik vi 2500 svar, som vi kunne smide på et kort. Find tjenesten på forms.google.com.
 
Store datamængder kan nemt struktureres i Google Forms. Her er et eksempel fra tv2.dk, der viser de steder, brugerne oplevede dårlig mobildækning. Hver prik indeholder hver brugers beskrivelse af dækningen. Kilde: tv2.dk.
 
4) Google Fusion Maps
Søgemaskinens korttjeneste er ekstremt robust og fleksibel, men kræver også lidt at komme i gang med. Derfra er der så heller ikke langt til at smide 100.000 punkter op på et kort eller farvelægge de danske kommuner efter eksempelvis boligprisernes udvikling. Tjenesten er gratis, så kom i gang på tables.googlelabs.com (Kaas & Mulvad holder i øvrigt glimrende begynderkurser i Google Fusion).
 
Med Google Fusion Maps kan uoverskuelige tal illustreres - som her med husprisudviklingen i Danmark. Kilde: tv2.dk.
 
Til de lidt mere øvede kan jeg også varmt anbefale CartoDB.com, der kan mere, men også kræver et månedligt abonnement, hvis man har mange data liggende.
 
CartoDB er en lidt mere avanceret udgave af Google Fusion Maps, der hjælper med kort til netartikler. Her er et eksempel fra TV 2's website. Kilde: tv2.dk.
 
5) Pushbullet
Der er en god chance for, at mindst halvdelen af dine brugere besøger dit site via mobilen, men hvor ofte tjekker du, hvordan din artikel, grafik eller interaktive løsning ser ud på mobilen? Pushbullet gør det let at sende links og filer fra din browser til din telefon eller den anden vej tilbage. Du skal bare installere et plugin til din Google Chrome-browser og en app til din smartphone, så du aldrig mere skal bøvle med at maile links frem og tilbage. Der er ingen undskyldning for, at dine ting ser forfærdelige ud på den lille skærm. Især ikke når du kaster dig ud i de fire værktøjer, jeg lige har nævnt.
 

6) Jeff’s Free EXIF viewer
Når kilder sender fotos, de påstår at have taget et bestemt sted, kan dette værktøj i de fleste tilfælde nemt og ret præcist vise, hvor og hvornår det er taget, hvis fotoet stammer fra en smartphone. Det gør du ved at gå ind og læse de skjulte metadata, som din telefon eller kamera skriver ind i fotofilen. For ja, der bliver nemlig også gemt koordinater, hvis ikke GPS’en specifikt er slået fra. Desværre virker det ikke på fotos fra Twitter, Facebook eller Instagram, da de sociale medier stripper fotofilerne for metadata. Værktøjet er gratis og findes på Jeff's Free EXIF viewer
 
Her er mine ti favoritværktøjer, som jeg bruger mest i mit arbejde som digital journalist på TV 2. Til de særligt interesserede har jeg samlet en liste med over 100 gratis eller næsten gratis værktøjer nedenfor:
 
 
Se resten af de eksempler på interaktive eller visuelle løsninger, som forfatteren og det redaktionelle udviklingsteam på tv2.dk har lavet.
 

Relaterede artikler

Manual til digital strategi - Internettet forandrer verden, det kan ingen være i tvivl om. Allerstørst er forandringerne for virksomheder og organisat...
Elsker brugerne jeres nye digitale service? - Virksomheder udvikler nye apps, kampagnesites og onlineservices i ét væk, men meget få måler på det vigtigste succeskrit...
God, grundig og genial GIF-guide - GIF-filen, eller GIF’en, er i dag mere udbredt end nogensinde før og kan i høj grad sidestilles med emojis og memes som ...
Er du en digital wannabe? - De farlige digitale fake-typer er overalt. Ser du mere digital ud, end du er? Er du altså lidt af en digital wannabe? Te...
10 SoMe tools til journalisten - Sociale medier kan være et brugbart redskab i det daglige arbejde med at finde kilder, historier og debatter. Men hvorda...
Lav den perfekte, visuelle præsentation - Du laver dem selv. Du bliver præsenteret for dem hele tiden. PowerPoint-præsentationerne. Og måske er du også en af dem,...
Kommunikation med det store K forrest - Den ene dag er k-direktøren med i ledelsen, den næste dag er k-afdelingen en del af HR, og den tredje dag skal synergier...
Pep dine procenter op - Du har sikkert allerede opdaget, at infografikker kan formidle dine budskaber på en visuel og let forståelig måde. Men h...
Få mest muligt ud af onlinevideo - Vil du hjælpe dine kunder med at blive klogere på dine ydelser og produkter? Og ønsker du samtidig at fremstå som den dy...
Guide til skrive-apps - Rådene til folk med skriveblokade, der er uinspirerede, dårlige til at formulere sig, grammatik-forskrækkede og/eller fo...

Giv din stemme

11 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig i juli og få 10% rabat

Tag med til K-dag eller bliv en del af et fagligt K-netværk

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.