Hver uge gør gode k-folk og meningsdannere sig umage med lettilgængelig vidensdeling og kvalificerede holdninger på Kforum. Men når artiklerne får nogle uger på bagen, forsvinder de let i mængden. Derfor er her et udvalg af den seneste tids artikler om kultur og medier. Der er sikkert noget, du gik glip af…
Din trendy interesse som seksualitet
Vi har beskrevet en række kulturelle trends, som afledt af termen metroseksuel om udseendefikserede mænd blev kaldt ’noget’-seksuel. Man kan mene, hvad man vil, om den spøgende brug af -seksuelendelsen, men alle er bemærkelsesværdige tendenser, det kan være sjovt at genkende sig selv i…
Så er du
gastroseksuel – altså henter du din selvforståelse i mad? Måske er mad kun brændstof for dit
spornoseksuelle kropsideal? Eller er du besat af din digitale identitet; altså
dataseksuel? Er hvert ord, der kommer ud af din mund, forbundet med en feministisk dagsorden, er du måske snarere
femiseksuel? Har din iver for at være noget i k-branchen gjort dig decideret
bureau-seksuel? Er du i tankerne slet ikke her, men i New York, Washington eller LA, er du nok snarere
USA-seksuel. Eller måske handler det for dig mest af alt om bare at være på –
du er medieseksuel, så hvis bare nogen hører, læser eller ser dig, er du glad.
Normcore, hamster eller hipster?
Det kan også være, at du er så færdig med hipsterbølgen, at du er blevet
normcore-seksuel?
Ellers er du måske bare for ung til at være blandt de originale hipstere. De er nemlig snart så gamle, at der er interessante generationsforskelle mellem dem og de nye, urbane unge, der hedder
cutestere, er glade og nybarberede og elsker Svampebob Firkant. Vil du dog stadig gerne markedsføre til hipstere,
så se her.
Når vi fremstiller os selv
Medier i familien og de digitale indfødte
Vores allesammens forbrug af sociale medier rummer naturligvis både fordele og farer – og der er stor uenighed om, hvor grænsen går. Men når børnene er mere interesseret i at låne din telefon end i at være sammen med dig, og dit livs udkårnes øjne altid skinner skønnest i skærmens lys,
har teknologien taget nærværet ud af dit liv.
Og i denne tid, hvor
apps er det nye fredagsslik, og den aftalte time med iPad’en er dagens højdepunkt for mange børn, har vi brug for etiske overvejelser og lovgivning, der beskytter ’kidsumers’. Men husk, at
børnenes kærlighed til iPad’en ikke nødvendigvis gør dem til hverken asociale skærmjunkier eller kompetente digitale indfødte.
Køn og krop og mode
Blandt andre emner, hvor folk er ekstremt uenige om, hvorvidt der bør trækkes på skuldrene eller rystes i bukserne, tæller diskussioner om køn, krop og mode.
En anden kropsfokuseret shitstorm var den britiske
beach body-reklame, som feministiske protester fik forbudt, men som alligevel/derfor var en kæmpe succes for afsenderen, Protein World. Og så var der Fitness Worlds kampagne, der sagde, at
kvinders træning handler om at blive knaldbar, mens mænds handler om at få en stærk krop. Der er også diskussionen om, hvorvidt
kussehårsmode overhovedet er noget, feminister bør blande sig i. Som en modtendens til den ovenfor beskrevne seksualisering er der meget, der tyder på, at en up-and-coming trend hedder
den naturlige, politiserede krop.
Men det kan også være, at vi bare skal koncentrere os om at hylde mangfoldighed og kønsmæssig tvetydighed, som vi så det under
Eurovision 2014, i stedet for at ville sætte meget skrappe rammer for, hvad hvert køn må, som fx
Irmas homofobiske reklame gjorde.
Interaktion og personlig kommunikation
Blufferens guides til alt muligt
Nu vi taler om at bluffe, har vi adskillige forslag til, hvordan du kan fremstå mere vidende, end du er. Der er
blufferens guide til Folkemødet og en karakteristik af
typer, du møder på Folkemødet. Og der er blufferens guide til
Social Media Week, til
House of Cards (pas på spoilers), til
Capital in the Twenty-First Century, til aktør-netværks-teori (
ANT), til
systemteori og til
Bogmesse (selvom programmet ændrer sig år for år, er der så meget, der er det samme).
Litteratur og forlagsbranche
Tegninger, grafik og memes
Newsjacking, newsfucking og sorgsnylteri
Når vi taler om kreativ virksomhedskommunikation, er der i det hele taget nogle faldgruber. Efter Robin Williams’ død så et pr-bureau deres snit til at få deres budskaber frem. Men
man må ikke newsjacke tragedier og uskyldiges død til at fremme sit eget budskab.
Medieudvikling og vinkling
Men måske er en modbevægelse på vej i form af den nye journalistiske tendens
konstruktiv nyhedsjournalistik, hvor solstrålevinklen både varmer og blænder.
Verden på TV
Også kombinationen af Tolkiens episke tilgang og sword and sorcery-traditionens fokus på manddom, trolddom, vold og seksualitet har vanvittig stor succes:
Game of Thrones er nørdernes sejr. Nu vil alle væk fra hverdagen og ind i eventyret.
Den ligeledes dystre, men dog lidt mere virkelighedsnære House of Cards har du nok set, men hvis du vil være nørd, får du her en genvej med
basis, baggrund og blærede citater fra HoC 1. Vil du også opdateres om den nyeste sæson og i øvrigt vide, hvad andre skriver og siger om den, så tjek Kforums storify med
alt om HoC 3.
Temaer på Kforum