Kan man på tre dage gå fra 0 til 100 på Twitter?

I DI gjorde vi forsøget. Ingredienserne var: en kommunikationsplan, to gå hjem-møder, en Twitterfolder, organisatorisk velvilje, eget hashtag og en papfigur af Karsten Dybvad.
Målet med øvelsen var dog ikke at få organisationen DI på Twitter, men at DI’ere begyndte at benytte Twitter som et redskab til deres arbejde. Dansk Industri debuterede på Twitter to dage før Folkemødet med dette tweet: 
 
 
Således stating the fact, at DI ikke har været de hurtigste til at komme ud af starthullerne, hvad angår sociale medier. Men nu skulle det være. DI’s sociale mediestrategi er stadig på tegnebrættet, men det var tid til at få lidt praktisk erfaring med Twitter. Og det blev en overvældende succes. #DIfm, som vi lancerede til lejligheden, lå alle dage i top tre over mest nævnte hashtags i forbindelse med #fmdk, i konkurrence med #dkpol og #fmdk14. 
 
 
Foto: Børsen: 'De kom, de så, de tweetede' – blog: Mikkel Krogsholm/ Burson-Marsteller
 
Organisation før kommunikation
For DI handler arbejdet med sociale medier først og fremmest om at benytte dem som værktøjer til vores arbejde. Derfor har opgaven med at komme på Twitter ikke fokuseret så meget på organisationens profil, tone of voice, brand med videre. Men først og fremmest om at afdække, hvordan det kan støtte DI’s politiske konsulenter og DI’s ledelse i deres daglige arbejde.
 
Opgaven var derfor at klæde kolleger på til at få værdi ud af Twitter som et værktøj. Til dette udgav vi en lille DI Twitterguide, afholdt to gå hjem-møder, tilbød support og deltagelse i afdelingsmøder og daglige kåringer af dagens tweet under Folkemødet.
 
Det sikrede, at organisationen talte om Twitter og om #DIfm, at vi fik masser af lejlighed til at diskutere fordele og ulemper ved platformen, og at folk faktisk havde lyst til at tweete og dele hinandens indhold.
 
Redaktionelt anker
Op til Folkemødet lancerede vi DI’s egen profil på Twitter. @DanskIndustri blev en af de mest aktive og retweetede profiler under Folkemødet. 
 
Foto: Børsen: "Top ti fra hhv. torsdag, fredag og lørdag under Folkemødet." – blog: Mikkel Krogsholm/ Burson-Marsteller 
 
Målet med profilen var først og fremmest at sikre digitalt tryk på DI’ernes aktiviteter. Det gjorde den ved at retweete gode tweets, hvor #DIfm blev omtalt. Og profilen fulgte DI’s arrangementer i Klostergården og livetweetede derfra.
Opdelingen mellem organisationens profil, der opsamlede og understøttede de enkelte DI’ere med hver deres faglige fokus, passer godt til DI’s struktur og talsmandssystem. Det understøtter, at det er den, der har den faglige kompetence, der har ansvar for at sikre samtaler i de rette netværk. DI-profilen var derfor med til at give nye DI’ere på Twitter støtte og plads.
 
Forandringsledelse kræver tillid 
DI har de sidste år testet forskellige sociale platforme i mindre projekter sideløbende med udvikling af strategien. Det har krævet en stor åbenhed og tillid både nede og oppe fra i organisationen.
Hvis man skal gøre det godt på sociale medier, skal der være plads til at fejle. Det, der sker, når virksomheder og organisationer tager nye digitale spring, er, at organisationen bag kommunikationen bliver transparent. Det skal både ledelse og medarbejdere kunne tåle. Testprojekterne har sikret, at organisationen er med undervejs, og der har været plads til at fejle i det små og samle erfaringer.
 
Med lanceringen af DI’s konsulenter på Twitter, #DIfm og @DanskIndustri kan vi konstatere, at tilliden ikke bare lønner sig, men også bliver forankret i organisationens måde at arbejde på. 
 
Og så var der papfiguren
En fotostat af DI’s administrerende direktør Karsten Dybvad, under navnet #KarstenD, tog på tur blandt Folkemødets deltagere for at kommentere aktuelle emner. #KarstenD var mest for sjov, men også en måde for DI at binde det virkelige liv i Allinge sammen med det digitale liv på Twitter. De fine billeder, hvor DI-jakkesættet møder festivalstemningen i Allinge, fortæller for os en god historie om den virkelighed, som DI arbejder i.
 
 
 
 
Fra 0 til 100?
Så kan man så gå fra 0 til 100 på tre dage? Enhver social medie-rådgiver med respekt for sig selv vil sige, at det kræver godt forarbejde at opbygge et netværk og troværdighed, så man kan slå ordentligt igennem på sociale medier. I den forstand er vi langt fra de 100. Men målet var jo heller ikke at indfri strategien på de tre dage, det var netop at skabe en platform for at opbygge netværk og deltage i samtalen. 
DI deltager på Folkemødet for at sætte en erhvervspolitisk dagsorden og for at vise, at virksomheders udfordringer ikke alene drejer sig om rammevilkår og skatteprocenter, men at et velfungerende erhvervsliv faktisk er forudsætningen for et velstående Danmark. Vi gør det ved at afprøve nye formater, sætte nye dagsordner og ved at teste nye måder at kommunikere på. Målet for 2014 var at slå igennem på Twitter på samme måde, som vi over de sidste år har sat vores offline præg på Folkemødet. 

Med en flok nye DI-konsulenter på Twitter, som alle har fået tweetet, fået følgere og fået et godt indtryk af, hvad de kan bruge Twitter til og med et hashtag #DIfm, der fik over 1100 mentions og en DI-profil med nu 360 følgere, er vi kommet rigtig godt fra start. Og vi har ved at fokusere på organisering gjort den kommende strategiproces mere kvalificeret og realistisk. Så hvis ikke 100, så #tætpå100.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job