Den ultimative overlevelsesguide for varmluftbranchens projektmagere

Skrevet af

Redaktionen Kforum

791 artikler

57 indlæg

Med lidt opmærksomhed på marked, argumenter og netværk kan du selv blive projektmager. Her er et par tips fra bogen ”På en bølge af begejstring…”. Da vi læste listen, kom vi her på redaktionen til at tænke på en avis fra dem, som kan skrive til dem, som kan læse. Man skulle tro Kresten Schultz Jørgensen havde brugt denne skabelon, da han præsenterede Dagen for Danmark :-). Vi præsenterer ihvertfald her forskernes formel bag Louiz, Dagen, Mindship, LLD, KaosPiloterne, og vi kunne blive ved. Resten findes på finansloven.

PROJEKTMAGERNES GUIDE TIL PRESTIGE OG PROFIT

Dit marked:
· Kend dine kunder og deres behov. Dine kunder er politikere, embedsmænd og forretningsfolk. Deres behov er begejstring.
· Kend dit marked. Afsøg markedet for nye trends, glem det der er ved at toppe og vær parat til at satse på den næste bølge.

Dit produkt:
· Vær skamløst optimistisk, pågående og ambitiøs.
· Design dit projekt, så det er tilpas essensløst.
· Dine mål skal være uklare, men dine ord velvalgte.
· Dit projekt skal fortælle lovende historier om fremtiden og indvarsle paradigmatisk fornyelse. Danmark har en stor fremtid, hvis …
· Dit projekt kan være nok så langhåret, men skal formidles seriøst.
· Appellér til følelserne. Dit projekt skal være ’spændende’.
· Dit projekt skal være dynamisk og i evig forandring, i hvert fald udadtil.
· Definer dit projekt i opposition uden dog at skyde dine kunder fra dig.
· Vildskab og vildskud er acceptabelt. Husk på at kritikere af dit projekt blot er nogle misundelige typer, der forsøger at håndhæve janteloven.

Dine salgsargumenter:
· Brug bagtæppets begrebsverden aktivt (videnssamfund, kompetenceudvikling, innovation, entreprenørship, velfærdssamfund osv.).
· Du skal krydre dine fortællinger om projektet med holdninger om individuel frihed, radikalt frisind og velfærdsstatslig fællesskabsretorik, alt efter hvem du taler med.
· Husk dine vigtigste argumenter (udfyld selv felterne):
- Det er bedre at _______ (f.eks. ny viden om læring) er samlet end spredt.
- Danmark sakker bagud (for "de lande vi sædvanligvis sammenligner os med"), hvis ikke vi gør noget ved _____ (f.eks. kvalitetssikringen).
- Vi ved ikke nok om ______ (f.eks. iværksætterlyst), og vi må vide mere.
· Omtal dit projekt som afgørende for Danmarks fremtid. Og som en direkte opfølgning på kernedanske traditioner.
· Start dine sætninger med udtryk som: ”Det interessante er…” , ”Det spændende er…” eller ”Det nye er…”
· Kritiser det bestående (f.eks. folkeskolen) som forældet, konservativt og gumpetungt dansk

Dit netværk:
· Husk at skabe win-win-situationer: Dine kontaktpersoner dukker op igen senere.
· Alle har legitime interesser; alle interesser kan være i et givent - essenstyndt - koncept. Det er et spørgsmål om formulering.
· Din centrale kompetence er, at du kan flytte dig, og at du kan behandle symboler.
· Skab et netværk på tværs af stat og marked.
· Skaf kontakter og samarbejdspartnere i udlandet, helst i det amerikanske universitetsmiljø eller erhvervsliv, der set fra den hjemlige andedam ser ud som om de er noget stort.
· Skaf en talsperson med det rette netværk og de rette egenskaber, hvor karisma og evnen til at begejstre et publikum er det vigtigste.
· Gå altid efter toppen i ministerier, organisationer og firmaer.
· Få forskere til skrive rapporter om dit projekt, og brug dem aktivt som et blåt stempel, hvis de bare det mindste ligner videnskabelig dokumentation.

I tilfælde af uheld….
”Projektet var bare en slags eksperiment, som vi godt vidste var risikabelt, men….
- som vi gjorde for at blive klogere.
- vi var forud for vor tid, og Danmark var ikke klar.
- det var sjovt at prøve.
- hvis man ikke eksperimenterer, kommer der ikke noget nyt frem.”



Uddrag fra slutningen af kapitel 10: ”Projektsamfundet” i bogen ”På en bølge af begejstring…” af Bøje Larsen og Peter Aagard


På en bølge af begejstring…
af Bøje Larsen og Peter Aagard
Nyt fra Samfundsvidenskaberne
Institut for Organisation og Arbejdssociologi
Handelshøjskolen i København
314 sider
DKK 250,-

Relaterede artikler

Både hjerte og hjerne i virksomheden - Der skal være plads til mere hjerte og ikke bare hjerne i erhvervslivet. Vi skal have plads til at forstå hinandens op- ...
Kresten er tilbage - Jeg hørte for snart lang tid siden om Kresten Schultz Jørgensen og hans nye bogprojekt:" Magt og Mirakler", der efter si...
Kresten og den udydige brand religion - Virker branding? Kommunikationen er over alt - men den gør tilsyneladende ringere og ringere indtryk. RÆSON bringer nu ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: 26. november

Praktikant

Frist: 10. december

Kommunikationspraktikant

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag

Bliv en dygtigere facilitator med co-creation

1. marts

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.