Godt nok er perfekt

Den bedste måde at lancere nye produkter eller nye virksomheder på er bare at gøre det. Alt for mange venter til alt er perfekt, mens tiden og markedet haster videre. Og de står tilbage med “fine” produkter der er blevet forældede eller overhalet af andre. Der er brug for nye entreprenørtyper. Der er brug for hurtigt hackende prototype-meritokratier i stedet for evigt processende snakke-hierarkier. Der er brug for The Lean start-up. Det er titlen på en ny entreprenør-bibel for start-up-folket der arbejder i krydsfeltet mellem web-iværksætteri og forretningsudvikling. Pointen er, at godt nok er perfekt. Så launch din prototype nu!

Der er entreprenører alle vegne, jo før de lærer det jo bedre
 
Eric Reis advokerer i “The Lean start-up”, der udkom sidste år, at man ikke må fortabe sig i snak og navlepilleri. Man skal ud og møde verdenen med sine produkter og idéer. Jo hurtigere, des bedre. Det lyder som common sense. Men hvorfor er det så hulens svært at gøre? Og hvorfor går så mange projekter, så grueligt galt i byen? Hvorfor lærer og tilpasser vi ikke hele vejen gennem produkt- og idéudviklingen, fremfor først til sidst, hvor det koster så meget mere at lære og ændre? På det punkt rammer Eric Reis' bog "The Lean start-up" et ømt punkt hos rigtig mange, og det tvinger een til at stille spørgsmål til, hvordan man træffer gode valg, når man organiserer forretningudvikling af nye produkter og services.
 
Entreprenørskab er en ledelsesform
Eric Reis trækker på de bedste tanker fra forskelige discipliner. Moderne Innovations- og managment-tænkning, organisationsteori, entreprenørskab, GTD, agil softwareudvikling og bruger-centeret designmetodik. Også tankerne fra LEAN management, der i sin tid blev pioneret ud af Toyotas innovative produktions- og organisationskultur, skinner igennem. Fælles for dette sammenrend er, at alle er metoder handler om at træffe valg hele tiden, og at valgene såvidt muligt er baseret på virkeligheden og ikke af mavefornemmelse eller interne logikker og politikker.
 
Eksemplerne på Lean start-ups kan findes blandt mange succesfulde teknologi-virksomheder som Facebook, Google, Groupon, Dropbox, Aadwark, Craigslist, m.m. Og så selvfølgelig Apple - naturligvis på sin egen måde. De sætter produktet i fokus. Intet over, intet ved siden af. Som Mark Zuckerberg fornyligt proklamerede: "we don’t build services to make money; we make money to build better services". Dette er nærmest en one-liner for denne nye type virksomhed, der med en ukulig insisteren på eksveringen af deres produktvision og en udbredt “hackerkultur”, hvor det er ok at fejle og ødelægge ting.
 
Fra Snakke Heiraki til Prototypende meritokrati
The Lean start-up bygger til en hvis grad på hacker-kulturen. Her er det altid den bedste løsning der vinder og ikke et organisatorisk forhandlet kompromis - kode vinder over ord. Hackere er ligeglade med strukturer - de løser derimod hele tiden det væsentligste problem og udfordrer mod andres overbevisning eller vilje. Hacking er hands-on og hvis du kan vise, at det virker, så vinder du. Så den bedste måde at afklare en debat omkring produktets design eller funktionalitet er at prototype den.
 
Modet til at launche protoyper
Lean start-up tankegangen handler grundlæggende om at afprøve, at lære og at turde ændre sig - dvs. at kontant prototype. Hele tiden. Det er ikke bare en god ide, det er en must i en tid, hvor virksomheder er tvunget til at innovere hurtigere. Det kræver ikke særlig genialitet men særlig god ledelse at turde launce prototyper. Innovation er med andre ord ikke en luksus eller noget man gør én gang - det er noget man skal gøre hele tiden.
 
I dag står mange eksisterende værdikæder for fald, hvis ikke virksomheder hele tiden gentænker deres produkt. Ellers går det som det er gået med innovations-ikonet Kodak der lige nu kæmper mod betalingsstandsning. De turde ikke forlade eller innovere deres patenterede produkt radikalt i takt med at verden omkring ændrede sig. Hvis man lader sit produkt gå i stå, går man ud af business.
 
Eric Reis peger på nogle forskellige grundregler og kernebegreber, der er værd at følge. 
 
Byg, mål, lær
Lean start-up bevægelse gør op med den klassiske vandfaldsmodel og med de traditionelle fokusgrupper og brugertest, som efterhånden er blevet temmelige bedagede praksiser i branchen.  Den kritiske faktor i innovation er tid. På den ene side har man brug for at gå så grundigt til værks, at man hele tiden har den rigtige "validerede" viden, og omvendt kan man ikke spilde et sekund på at blive rundtosset over problemer og muligheder. I dette krydsfeldt er der der kun en vej rundt - byg, mål, lær er credoet. 
 
 
Se Eric Reis introducere The Lean start-up
 
Valideret læring
Som Lean Start-up lancerer man produkter og service meget tidligt og ofte. Det gør man for at lære mere om, hvordan det kan gøres bedre. Valideret læring kaldes det, hvor man sætter et produkt i søen for at se, hvordan "Early adopters" tager i mod det.
 
Google er fantastiske til at forlade produkter, som ikke “valideres” af deres brugere - tag f.eks. Google Wave, som ikke på nogen måde skalerede. Det blev foldet sammen uden stor sentimentalitet. Men Google fik en række af de features testet af og en del af wave-teknologien er tydeligvis efterfølgende brugt i andre Google produkter.
 
På den måde er der ikke fiasko, kun ny læring, og jo hurtigere og jo mere datadreven man kan køre disse "valideringer", des mere lærer man om sit produkt. Og jo mere viden man har, des sikrere er du på, at du er på rette vej. Omvendt lancerede Google stifterne til programmørernes overraskelse den første prototype af Googles maps ved første demo - "it's good enough as it is - launch it”. Det gav Google store kompetetive fordele ved at de har siden ejet det digitale kortmarked på nettet.
 
At kunne Pivotere
Jo tidligere og jo mere “hacket” eller prototypende, man lancerer sit produkt af, des hurtigere ved man hvad man skal rette til. Eller pivotere som det hedder i Lean start-up lingoen, altså dreje rundt for at finde nyt fokus. Mange nyopstartede foretagender holder fast i en idé selv om denne ikke "validerer eller skalerer" frem for at ændre retning og måske ende op med noget som ikke var den oprindelige ide.
 
Som Lean start-up skal man være klar til at ændre retning hele tiden. Det er derfor et opgør med ideen om at virksomheder skal have strategier, som skal gennemføres, koste hvad det vil. Man har ikke brug for landkort som beskriver verden oppefra, man har brug for et kompas som kan guide én frem - som smukt beskrevet af Joi Ito
 
Start med et MVP - minimal viable product
Lean start-up handler om at starte simpelt med det mindst mulige "levedygtige" produkt. Godt nok er perfekt, og det betyder ikke at det ikke skal være perfekt. Men perfekt skalerer bare dårligt til en start. I bogen findes  mange eksempler på, hvor kundebasen blev udviklet før produktet var færdigt. Craigs list startede som en simple e-mail liste, Groupon (den hurtigst vækstende virksomhed i historien) startede med en wordpress blog og servicerede folk ved at manuelt at sende mails ud, indtil kundegruppen blev stor nok til kunne retfærdiggøre eller validere en egenligt automatisering og udvikling af produktet. Den første iPhone var rigtigt nok et fantastisk produkt, men det blev også lanceret uden en række ”forventelige” features, mens sidste opdatering af iPhone iOs indeholdte over 1200 rettelser og nye features.
 
Tænk Customer Development ikke product development
Begrebet customer development er coinet af Steve Blank, og tilføjet til Lean start-up- bevægelsen  med det udgangspunkt, at de fleste start-ups sjældent går ned på teknologi, men på manglen på kunder. Så i stedet for at udvikle idéer ud fra antagelser eller bruge for lang tid i “værkstedet”, skal man ud og møde virkeligheden. God innovation “the start-up way” kan og skal valideres af input fra de kommende kunder.
 
The Lean Startup customer development
Det er vigtigt at møde virkeligheden og sine kunder, ikke blot bruge tiden i værkstedet
 
Her er altså også et skift fra at designe og udvikle et produkt og efterfølgende markedsføre produktet, med stor risiko for at fejle. I stedet udvikler man produktet eller servicen med kunderne ved at teste løbende.
 
Og her kommer det digitale til hjælp for, at man hele tiden kan monitore brugernes adfærd og handle ud fra det. Digitale produkter og services har med andre ord ofte valideringen bygget ind i sig. Ved sociale produkter og services som jo beror på ,at brugerne gør noget er dette essentielt. Her er brugerne en integreret del af produktet ,og hvis ikke de gør noget er der intet produkt. Men andre ord handler især digitale produkter og services mere om “kundeudvikling” end om produktudvikling.
 
Nok snak
Vi bevæger os ind i tidsalder, hvor det er produkterne og servicen der er i fokus. Det er ligegyldigt om du taler til dine kunder på Facebook, hvis kerneprodukt ikke flytter sig med behov og muligheder. Virksomheder forventes at opføre socialt ansvarligt og at det vises via sociale medier - det kommer ikke til at differentiere virksomheden fremover.
 
Kommunikation og branding handler fra et "Lean start-up" perspektiv ikke om, hvor mange værdier og fortællinger du kan sætte uden om produktet for at få det til at se godt ud, men om hvor godt du kan levere oplevelsen af produktet og om produktet rent faktisk løser et behov hos kunden. Produktet er brandet. Produktet er mediet. Produktet er budskabet. Produktet sælger.
 
Se mere her på The Lean Start UP
 
----
 
Flere artikler om The Lean Startup:
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også