Den gode konsulent

Kforum har bedt mig uddybe mit blogindlæg om ”den gode konsulent”. Det gør jeg forsigtigt, fordi jeg netop nu kun er ved at lære håndværket efter 15 år på den anden side af skrivebordet, og fordi mine gode råd sikkert er færre end andres.

Et par observationer kan dog forsøges. Allerførst med en henvisning til mine egne skriftsteder:

 

· Fiona Czerniawskas The Trusted Firm, der har studeret ikke mindst den amerikanske konsulentbranche inden for kommunikation/management efter Enron-tillidstabet – og har to konklusioner: At de store konsulenthuse har en fordel, fordi kunderne efterspørger track records og solide analyser. At den enkelte aftale altid indgås mellem personer, ikke organisationer, hvor tillid og empati er udslagsgivende. Klienten behøver dokumentation for overhovedet at indgå aftalen, men beslutningen tages først, når den personlige sympati er til stede.

 

· Dembitz og Essingers Breakthrough Consulting, der er en konservativ tilgang til faget, og som slår fast, at hvis ”personality” virkelig er den udslagsgivende faktor, ja, så undgår man ikke nødvendigheden af god, gammeldags ordentlighed. Kom aldrig for sent, aflys aldrig et møde, udvis flid, opmærksomhed og situationsfornemmelse. Fortsæt selv listen.

 

Tilsammen en understregning af, at respekt for kunden er regel nr. 1.

 

Banalt, men åbenbart ikke mere banalt, end at de fleste af os formentlig har levende billeder af de bureauer, der løbende dukker op til pitches, taler om sig selv og viser 15 slides om tidligere meriter.

 

Mit eget perleeksempel er det reklamebureau, der mødte op hos den samlede direktion på Det Kongelige Teater og dér fortalte os alle sammen, at strategien var forkert, og at vi var helt til grin, hvis vi ikke med det samme implementerede en ny og anderledes – uden nogen viden om de politiske, kommercielle og organisatoriske præmisser, der dag for dag styrede teatrets beslutningstagning. Det er muligt, at de havde de en pointe. Men vi holdt op med at lytte efter 30 sekunder.

 

Den gode konsulent er først og fremmest ydmyg. Den slags kan som bekendt praktiseres aktivt ved at lytte snarere end at tale. Svært for kommunikationsfolk, I know, men ikke desto mindre uomgængeligt.

Selv har jeg kradset 5 leveregler ned på et ark papir; nye kommer sikkert til – men lige nu ser mit kodeks sådan ud:

 

  1. Det handler om kunden &klienten. Ikke om dig selv og dit eget ego. Husk det nu.
  2. Mere end noget andet kigger kunden og klienten på, hvad du gør. Ikke det, du siger, men det, du gør.
  3. Glem alt det, du vil sælge, og alt det, du har gjort. Alle dine teorier og modeller. Lyttil kunden.
  4. Husk dine etiske og politiske værdier. Nogle vil være enig i dine værdier, nogle vil det modsatte – men meget få vil vælge at arbejde sammen med en konsulent, der slet ikke har nogen.
  5. Stå på mål for kunden. Vær et skridt foran kunden, et skridt bagved, når det er nødvendigt – og gå aldrig nogensinde, før tingenevirker.

Flere? Det skulle lige være det med generøsiteten. Giv altid mere, end du får betaling for. Et sundt princip: What goes around, comes around

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Madskribent

Se alle job Indryk job

Job

Content Manager

Frist: 29. april

Lead Consultant

Frist: 15. maj kl. 12.00

Kommunikationsrådgiver

Frist: 15. maj
Se alle job Indryk job

Kursus

Skriv, så det sælger – i alle digitale kanaler

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

KOM18

Vær med, når hele branchen samles til årets k-konference

3. maj

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.