Content Curation er det nye sort

En af de helt store tendenser i kommunikationsverdenen er for tiden, at virksomheder og privatpersoner bliver deres egne mediehuse, når de kuraterer og publicerer digitalt indhold i stedet for selv at producere det. Ved at lade eksisterende indhold indgå i nye sammenhænge kan virksomheder skabe nye oplevelser for deres målgruppe. Vi stiller skarpt på content curation som tendens.
Med digitaliseringen og et generelt overload af information er kuratering blevet kommunikatørens nye rolle i det 21. århundredes digitale kultur. Ved at udvælge, samle og dele kan virksomheder, brands og selv privatpersoner kommunikere deres verdensbillede på en ny og subtil måde på de sociale medier, der har fået rollen som broadcastere af allerede genereret materiale. 
 
Digital kuratering
Umiddelbart ligner det relativt nye begreb ”digital kuratering” et paradoks, fordi ”kuratering” henviser til aktiviteter, der har fundet sted inden for forskellige discipliner i mere end 100 år, for eksempel på museer. Men selvom begrebet stadig vedrører en definition i museologisk forstand, er kuratorfunktionen ikke længere forbeholdt dette område. En kurator er en person, der fortolker og kontekstualiserer genstande for offentligheden. Et centralt træk for forståelsen er derfor, at den digitale kurator udvides til at omfatte alle – firmaer, organisationer, privatpersoner og så videre – der interagerer med digital information.
 
Dermed er vi alle blevet kuratorer for vores egne private samlinger og fortællinger, eksempelvis når vi deler eller liker noget på Facebook, som andre har skrevet. Og det indhold, vi deler, kan afspejle vores egne synspunkter eller være en samling af forskellige synspunkter. Derfor er det også nødvendigt at genoverveje måden, hvorpå vi kommunikerer vores viden på de sociale medier. Hvad enten det er som privatperson eller i professionel sammenhæng, bør bevidstheden om rammen – kurateringen – altid være til stede.
 
Content curation handler om at samle relevant færdigproduceret indhold og sætte det i en meningsfuld ramme, der kan deles på de forskellige digitale platforme. Læs mere her
 
Menneskelige filtre
Modsat content marketing handler kuratering ikke om selv at skabe nyt indhold, men om at samle indhold fra forskellige kilder og levere det på en organiseret måde. Digital kuratering kan således koges ned til at omhandle, hvordan man kan indsamle digitalt indhold (historier) og gøre det tilgængeligt for et specifikt publikum. Kuratoren adskiller sig derfor også fra redaktøren ved at arbejde med et forudbestemt objekt, som udvælges, men ikke genereres af kuratoren. 
 
Pinterest er et godt eksempel på en kuraterings-platform til at kanalisere information videre til et publikum. Ved at publicere sine egne såkaldte pinboards kan folk med samme interesse blive forbundet, og de kan dele erfaringer og oplevelser ved at kommentere eller re-pinne hinandens pinboards
 
Med så nem adgang til at publicere må den digitale kurators primære rolle derfor siges at være at forhindre overmætning af information. Det skal ske gennem filtrering, således at der bliver taget stilling til, hvad der er værd at dele i mere kontinuerlige strømme. Fasen, hvori der søges information, er naturligvis vigtig, men kunsten at kuratere er altså særlig vigtig i den fase, hvor der skal vælges til og fra. 
 
Den personlige afspilningsliste
Tyve år efter internettets fødsel og med Google, der har muliggjort tilgængelig informationssøgning for alle, handler det ikke længere om at finde indhold, men om at udvælge og systematisere det. Bibliotekarer, som udvælger og arrangerer samlinger i nye kontekster, der giver mening for en specifik målgruppe, kan ses som sådan et filter. Med en udstilling af krimier kan bibliotekaren for eksempel præsentere andre titler end de mest kendte og således kuratere for den, der allerede har læst mange krimier. Amazon forsøger at gøre noget lignende med e-mails, der foreslår varer, som er beslægtet med ens køb. Her er kurateringen dog meget mekanisk. Mange bloggere giver løbende anbefalinger af forskelligt indhold og fungerer dermed som personlige kuratorer.
 
Kuratorer skal altså skabe mening og sammenhæng i de umådelige mængder af indhold, der løbende produceres. De skal være dygtige til at opdage, identificere relevans, klassificere, organisere og præsentere indholdet for en bestemt målgruppe. Kuratoren skaber, hvad der med andre ord kan kaldes for en personlig afspilningsliste for den enkelte. 
 
Når vi offentliggør vores personlige pinboards på Pinterest svarer det til museumskuratorens arbejde. Vi kontekstualiserer vores billeder i nye sammenhænge og sammenstillinger, der skaber nye fortællinger. Foto: www.pinterest.com/all/architecture/
 
Nye muligheder for virksomheder
Når vi læser historier på internettet, og vi liker dem på Facebook eller re-tweeter dem på Twitter, er vi ofte ligeglade med hvem, der har publiceret dem. Vi deler historien, fordi vi synes, det er spændende information. Og det giver virksomheder mulighed for at kommunikere på en mere subtil måde. Ved at linke til andre, der skriver om deres virksomhed i stedet for selv at skrive historierne, kan de fortælle historier, der understøtter virksomhedens verdensbillede, og som inddrager målgruppen.
 
Digital kuratering giver således mulighed for at åbne dialogen mellem forskellige parter og fjerner barrierer mellem virksomheder og deres målgruppe. Virksomheder kommer på denne måde til at fortælle deres historier uden først at skulle igennem de etablerede gatekeepers.
 
Dermed ændres også de traditionelle trykte medier og forlagenes rolle radikalt. Hvor de før var de primære udgivere – og dermed ’kernekuratorer’ – kan alle nu publicere deres egne artikler og bøger. En del af det til evig glemsel, men Fifty Shades of Grey, der startede som et selvudgiverprojekt, er et eksempel på, hvordan den klassiske rolle som kurator er udfordret.
 
Fire fordele for firmaer ved kuratering
På baggrund af konsultationer med mere end 70 Fortune 1000-virksomheder, der har implementeret forskellige kurateringsstrategier, har Content Marketing Institute (CMI) sammensat fire fordele ved kuratering for virksomheder. Hvis du er usikker på, hvordan digital kuratering kan bruges i din marketingstrategi, kan du overveje disse fire forretningsmæssige fordele: 
  1. De forskellige platforme for kuratering kan hjælpe med at strukturere indhold på tværs af store virksomheder. Når brands og virksomheder producerer indhold på tværs af forskellige kanaler, sociale medier, blogs og lignende, vokser behovet for kuratering, dels i udvælgelsen af relevant indhold og dels for at kunne skabe konsistens mellem de forskellige aktiviteter.
  2. Kuratering kan hjælpe virksomheder med hurtigt og nemt at holde sig opdaterede på, hvad der sker i branchen. Ethvert værktøj, der kan bruges i indsamlingen og monitoreringen af, hvad der foregår i branchen, er gavnligt for alle virksomheder.
  3. Virksomheder får tilføjet flere synspunkter på og erfaringer med deres produkter. Kuratering giver også marketingmedarbejdere mulighed for at lægge op til kommentarer til indholdet, og hermed skabes en helt ny oplevelse af virksomheden.
  4. Målgruppen iværksættes og engageres. Nogle kuraterings-platforme gør det muligt for virksomheder at lave online events, hvor de kan samle influenter, ansatte og publikum, som alle kan interagere og dele med hinanden. Disse platforme udnytter muligheden 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også