De bedste tricks fra Bedst på Nettet

Vinderne af Bedst på Nettet giver tre gode råd til en god hjemmeside. Se de syv vindersites her, læs dommerpanelets pointer og lad dig inspirere af en gedigen omgang best practice, der kan hjælpe dig til at blive bedst på nettet.
af Christian F. Andersen

Projektet Bedst på Nettet har kørt siden 2001. Projektet hører under Videnskabsministeriet og er praktisk gennemført af IT- og Telestyrelsen. Hvert år kåres de bedste inden for offentlig digital forvaltning og borgerbetjening. Der er cirka 650 institutioner og portaler, som deltager i konkurrencen om at blive Bedst på Nettet. Bedst på Nettet er mere end blot en udnævnelse af vindere (og ikke-vindere); det er en god samling af eksempler på sites med funktionalitet i højsædet. For når det kommer til de offentlige sites, er der kun en hovedregel: De SKAL bare fungere.

Bedste statslige forvaltning: Erhvervs- og Byggestyrelsen (www.ebst.dk)

Sitets målgruppe: Primært erhvervslivet og offentlige aktører.
Antal brugere i november 09: Cirka 100.000.
Webteam: Madeleine de Maré, Kim Jørgensen og Christian Roesdahl

Dommerpanelets hovedpunkter:
Erhvervs- og Byggestyrelsen har integreret flere forskellige løsninger og tænkt på tværs af den offentlige sektor. Styrelsen har formået at skabe en enhed på sitet trods en enorm datamængde og opgaveportefølje. Dommerpanelet ser dog stadig mulighed for videreudvikling af sitet, især gennem brugerinddragelse.

Tre gode råd fra en vinder

  • Hav altid brugerens behov i fokus - husk brugertest og ret dig efter det, brugerne anbefaler
  • Skræddersy indhold, så brugerne får en samlet pakke af information og værktøjer at handle efter
  • Lav strukturen intuitiv og overskuelig, så det bliver så let som muligt at navigere.


Kilde: Madeleine de Maré

Bedste kommunale og regionale forvaltning: Gentofte Kommune (www.gentofte.dk)

Sitets målgruppe: 70.000 borgere i Gentofte Kommune, medarbejdere, jobsøgende, presse, stat, regioner, øvrige kommuner m.fl.
Brugere i november 2009: 43.110.
Webteam: Webansvarlig Mie Holmsgaard Rasmussen og webredaktør Andreas Smedegaard står for daglig drift, udvikling og redaktion af gentofte.dk. Derudover koordination af ca. 80 lokale redaktørers arbejde.
Drift og udvikling af den personaliserede selvbetjeningsløsning Genvej (en del af gentofte.dk) varetages af Det Digitale Team i Kommuneservice (= borgerservice), i samarbejde med hele organisationen.

Dommerpanelets hovedpunkter:
Gentofte Kommunes site og selvbetjeningssystemet Genvej er flot tilpasset den enkelte bruger. Sitet roses for et højt niveau af videndeling, både til borgere, men også til andre kommuner, hvilket generelt kan hæve niveauet for selvbetjening og personaliseret information på nettet.
Dommerpanelet bemærker dog en mulig etisk brist i, at der er fuld adgang til information familiemedlemmer imellem. Desuden savner dommerpanelet brugerinvolvering i form af demokratiske afstemninger samt debat.

Tre gode råd fra en vinder

  • Sørg for, at de digitale løsninger har nytteværdi i borgernes hverdag - vær tæt på brugeren
  • Invitér brugerne med til udviklingen af de digitale løsninger
  • Lad webarbejdet være strategisk og bredt forankret i hele organisationen.


Kilde: Andreas Smedegaard, webredaktør

Bedste uddannelses- og forskningsinstitutioner: Ingeniørhøjskolen i Århus (www.iha.dk)

Målgrupper for sitet: Kommende studerende, nuværende studerende, virksomheder og medarbejdere.
Antal brugere i november 2009: 16.000 unikke brugere, 115.000 besøg.
Webteam: Kommunikationschef Mikkel Krogh og informationsmedarbejder Heidi Søndergaard.

Dommerpanelets hovedpunkter
Et vigtigt punkt for dommerpanelet er den korte tid, som sitet blev udviklet på. At udviklingen af den digitale platform er forankret på ledelsesniveau gør, at sitet understøtter institutionens overordnede formål godt.
Dog mangler sitet mulighed for dialog med brugerne og inddragelse af sitets unge
målgruppe, hvilket kunne give gode udviklingsmuligheder gennem eksempelvis brugerundersøgelser.

Tre gode råd fra en vinder

  • Lyt til brugerne: Inddrag brugerne i den løbende udvikling af websitet gennem for eksempel spørgeskemaundersøgelser, fokusgruppeinterviews og brugerkonkurrencer. Vi har eksempelvis haft stor succes med idekonkurrencer, hvis brugerne har kunnet komme med forslag til nye elementer og funktioner på websitet
  • Forankring i topledelsen: Få opbakning til webprojektet fra topledelsen. Der er størst chance for succes på den lange bane, hvis udvikling og drift af websitet ikke bare er noget, der finder sted nede i marketing/kommunikation, men noget som ledelsen rent faktisk engagerer sig i og tager alvorligt
  • Kvantificerbare målsætninger: Hvis du skal udvikle eller optimere et website, så sæt kvantificerbare målsætninger for, hvad du vil med websitet. Definér, hvilket resultat websitet skal skabe i form af for eksempel antal besøgende, brugertilfredshed, unikke brugere, kendskabsgrad eller andet. Jo skarpere, du er på målet, jo bedre muligheder har du for at nå det. Og følg så op på målsætningerne!


Kilde: Mikkel Krogh, kommunikationschef

Bedste portal: Videncenter for Arbejdsmiljø (www.arbejdsmiljoviden.dk)

Målgruppe for sitet: Ledere og medarbejdere på danske arbejdspladser. Vi ved dog, at en stor andel udgøres af dem, som vi betegner som arbejdsmiljøprofessionelle - det vil sige sikkerhedsledere/repræsentanter, HR-medarbejdere, arbejdsmiljørådgivere m.fl.
Antal brugere i november 2009: 22.975 unikke brugere, 31.701 besøg.
Webteam: Portalteamet på Videncenter for Arbejdsmiljø.

Dommerpanelets hovedpunkter
Arbejdsmiljøviden.dk arbejder systematisk med at målrette sitet i forhold til brugerne, og det er lykkedes at sætte brugeren i centrum med de mange forskellige indgange og temaer, som er relevante for de personer, der arbejder med arbejdsmiljø. Samtidig formidler sitet kompliceret stof, herunder forskningsresultater, på en meget fin og tilgængelig måde.

Tre gode råd fra en vinder

  • Tag brugerne med på råd - både før, under og efter selve udviklingen:Vi har et testpanel, som vi løbende trækker på. De er alle rekrutteret gennem vores nyhedsbrev. Vi tester portalen ved at tage ud til brugerne og stille dem en række forud definerede opgaver. Det fungerer rigtig godt og giver et rimeligt godt billede af, hvad der virker, og hvad der ikke virker
  • Skriv til nettet: Lav korte og skimbare tekster og vær så konkret i din formidling som overhovedet muligt. Vi holder ugentlige redaktionsmøder, hvor vi gennemgår dele af vores indhold og lægger planer for den videre opdatering. Derudover så holder vi med jævne mellemrum skriv-til-nettet-kurser for portalens redaktører.
  • Brug eksisterende teknologier:I det omfang det kan lade sig gøre, bruger vi eksisterende teknologier f.eks. benytter vi YouTube som vores standard web-player. På den måde skal vores brugere ikke til at installere nyt software for at se vores web-tv.


Kilde: Anne Hansen

Bedste kulturinstitution: Stevns Bibliotekerne (www.bibliotek.stevns.dk)

Sitets målgruppe: Borgerne i Stevns Kommune, som tæller cirka 20.000 indbyggere.
Antal brugere i november 2009: Cirka 7.500.
Webteam: Gitte Kerber står alene for indhold, design og ideudvikling af sitet.

Dommerpanelets hovedpunkter
Stevns Bibliotekernes site er inkluderende, grafisk appellerende og lokalt forankret. Også markedsføringen på sitet er udelukkende fra lokale handlende og lokale institutioner. Sitet er ikke udviklet markant siden sidste års kåring, men det opfylder stadig sin funktion imponerende godt.

Hattrick
Stevns Bibliotekerne har for tredje gang i træk vundet i kategorien for kulturinstitutioner, på trods af at sitet faktisk ikke har undergået nogen videre udvikling siden sidste års kåring af Bedst på Nettet. De gode råd fra webmasteren på Stevns bibliotek er derfor de samme som sidste år - en opskrift der tilsyneladende holder vand og altså har leveret et flot hattrick til Stevns Bibliotekerne.

Tre gode råd fra en vinder

  • Tro på din intuition
  • Få inspiration fra andre sites og udvikl på disse ideer
  • Tag brugerne med og lad dem komme med input.


Kilde: Webmaster Gitte Kerber

Bedste sundhedsinstitution: Hillerød Hospital (www.hillerodhospital.dk)

Sitets målgruppe: Primært patienter og pårørende i optageområde Nord, hvor der bor 350.000 borgere. Derudover borgere, samarbejdspartnere, jobsøgende, journalister og andre eksternt interesserede.
Antal brugere i november 2009: Cirka 19.000 unikke brugere.
Webteam: Hjemmesiden har en central redaktør, der faciliterer lokalredaktør-netværket, en administrator og 100 lokalredaktører i afdelingerne. Webkoordinationsgruppen, der består af den centrale hjemmesideredaktør, administrator og intranetredaktør, refererer til en lokal webreferencegruppe, hvor hospitalsdirektøren sidder i spidsen. Arbejdet har forankring i hospitalets Kommunikationsenhed. Den tekniske platform leveres af Region Hovedstaden.

Dommerpanelets hovedpunkter
Hillerød Hospitals digitale platform er forankret i hele hospitalet på tværs af afdelinger og forskellige lokalredaktører. For patienter fungerer sitet som en del af behandlingsforløbet, og det giver god mulighed for at forberede sig på en indlæggelse og senere patientens udskrivelse. Dommerpanelet ser i øvrigt positivt på sitets fremtidsplaner om større inddragelse af patienterne.

Tre gode råd fra en vinder

  • Webløsningen skal tænkes ind i det strategiske arbejde og understøtte virksomhedens vision og kerneopgaver
  • Arbejd på at involvere ledelserne og få deres opbakning
  • Klæd dine lokalredaktører på til opgaven, skab et godt netværk, og hav tillid til dem.


Kilde: Malene Frei, webredaktør og kommunikationskonsulent

Kategorien øvrige myndigheder og institutioner: ATP (www.atp.dk)


Sitets målgruppe: henvender sig potentielt til cirka 4,5 millioner brugere, der benytter de ordninger ATP administrerer
Antal brugere i november 2009: 153.000 unikke brugere
Webteam: Michael Lehmann: webmanager, Ann-Katrine Eriksson: webredaktør, Kim Pedersen: IT, Merete Hytting: marketing

Dommerpanelets hovedpunkter
Et vellykket, utraditionelt og modigt site, der er funktionelt for en aldersmæssigt bred brugergruppe. Sitets opbygning og funktioner er udviklet med slutbrugeren for tanke, ikke organisationen. For eksempel opdateres sitet dagligt ud fra de spørgsmål, ATP's kundeservice har modtaget pr. telefon.

Tre gode råd fra en vinder

  • Bliv afklaret om, hvilket site der skal bygges og sørg for, at sitet understøtter forretningsplanen, herunder kanalstrategi/digitaliseringstrategi. Vær tro mod de grundlæggende principper. I vores tilfælde har vi valgt et navigationssite med meget lidt "støj" på forsiden. Med ATP's 4,5 mio potentielle kunder skal valget være enkelt og overskueligt. Når kunden er ført videre til rette sted, skal det være nemt af betjene sig selv. Med selvbetjening menes services og oplysninger, der findes i det lukkede miljø, samt de spørgsmål og oplysninger, kunderne ønsker information om.
  • Inddel projektet i faser med stor fokus på "need to have" og forvent ikke en 100 procents løsning fra dag 1. Se det hellere som starten på en proces og sørg for, at der er udviklingsmuligheder i de efterfølgende år.
  • Sørg for at web-organisationen tilpasses og får ressourcerne og opbakningen til at løse opgaven.


Kilde: Michael Lehmann, web manager



Om dommerpanelet
Dommerpanelet for Bedst på Nettet er nedsat af videnskabsminister Helge Sander og bestod i år af fem medlemmer, der repræsenterer både den kommunale og regionale sektor, private virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Medlemmerne har til daglig at gøre med både ledelse, web, IT og kommunikation. Se dommerpanelet her


Undersøg dit eget sites tilgængelighed ved at klikke her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job