Til gengæld er de yngre sociale medier – Snapchat og WhatsApp – og de populære billedmedier – Instagram og Pinterest – ikke blevet jobkvalifikationer endnu – de figurerer slet ikke i annoncerne. Når medierne bliver mere nicheprægede end det, som for eksempel spørgsmål/svar-sites som Quora og Stack Overflow, så er det som regel specialisterne selv, der står for kommunikationen. Der er kommunikationsafdelingen slet ikke med i billedet, og det er da heller ikke noget, der bliver nævnt i annoncerne.
Det er bare værd at holde sig for øje, at det ikke er, fordi der er noget strukturelt forkert ved de nye medier – de er bare ikke modnet til et punkt, hvor de er så vigtige for kommunikationsafdelingen, at de figurerer i jobopslaget. Når LinkedIn først dukker op i statistikken i 2011, har det ikke noget at gøre med, at LinkedIn først er opstået der – LinkedIn er ældre end Facebook. LinkedIn var bare ikke modent nok til at være en faktor i enhver B2B-kommunikation før 2011.
Det gamle nye
Den digitale revolution i kommunikationsbranchen har 20 års jubilæum i år – i 1994 begyndte internettet at blomstre for allerførste gang. Men den digitale revolution holder aldrig op – der er hele tiden en ny bølge til at afløse den gamle. I dag ser alle de gamle digital-kompetencer faktisk lidt trætte ud, hvis man skal tro jobannoncerne – eller også går kommunikationschefen bare ud fra, som det mest naturlige i verden, at man kan skrive til nettet, betjene CMS og udsende nyhedsbreve. I hvert fald efterspørger cheferne i stadig mindre grad de gamle buzzwords.
Video, video
Tekst er stadig konge i kommunikationsbranchen – men dog i aftagende grad. De sociale medier stiller færre tekstlige krav, eller i hvert fald nogle andre – umiddelbarhed, ekstrem enkelhed – end de traditionelle tekstmedier. Og så er de gode modtagere af nye medieformater. Hvor billeddelingstjenesterne ikke har fået fat, har de levende billeder det til gengæld.
Det kan man også se på annoncerne. Billeder og video bliver nævnt i flere og flere af dem – og navnlig video springer fremad. Det er stadig en nichebeskæftigelse i kommunikationsbranchen, men det er en niche, der oplever samme vækst som de sociale medier. Video er engagerende, bliver delt rigtig meget og er en god måde at opnå noget af den eftertragtede viralitet på lige præcis de sociale medier. Interessen for video er blevet mere end tidoblet siden Kommunikationsforum begyndte at vise jobannoncer.
Praktikantbølgen
Krisen var hård ved kommunikationsbranchen. Kommunikation er et af de steder, hvor det er nemmest at skære ned, når økonomien brænder sammen – og det kan man også tydeligt se på jobannoncerne. Dels var der selvfølgeligt langt færre i de dybe kriseår, men der skete også et markant skift i, hvad det egentlig var for nogle stillinger, der blev slået op. Pludselig kom der et nyt ord ind i annoncerne: 'Praktikant'. Universiteterne holdt jo ikke op med at sprøjte kommunikationsuddannede ud, bare fordi der var krise – og det store udbud af unge og nyuddannede har virkelig fristet kommunikationscheferne. Flere og flere stillinger opslås som praktikantstillinger. Fra at have været en relativ sjældenhed er praktikantstillingerne i dag mere end hver tiende stilling, der bliver slået op.
English, please
Chefens nye yndlingsmedarbejder er altså en praktikant, der kan tænke strategisk på de sociale platforme – og rigtig gerne med et GoPro-kamera monteret på hovedet, så vi får noget spændende og umiddelbar video med fra processen.
Men der er sket mere med jobannoncerne end bare det, at jobindholdet forandrer sig til et nyt mediebillede. For ti år siden, midt i 00’erne, var alle jobannoncerne på dansk. I dag er det op imod hvert ottende opslag, der er på engelsk. Samtidig med at vores medier er blevet internationale – Facebook, LinkedIn og Twitter er jo ikke danske – så er kommunikationsafdelingerne også i stigende grad ved at blive det.
Modeord
Der er også mode i jobannoncer – og der er mode i de menneskelige kvalifikationer, chefen sætter pris på i annoncerne. Hvad skal man særligt lægge vægt på, hvis man gerne vil have arbejde? For ti år siden handlede det om at producere tekst med gennemslagskraft. Nu skal kommunikationsmedarbejderen i stedet være god til at eksekvere og navigere.
Det er stadig fint at være proaktiv – men husk, at nu skal man være det på engelsk: proactive. Og så er det selvfølgelig kun blevet mere populært at kunne arbejde hele tiden – altså både rigtig meget og på nogle rigtig mærkelige tidspunkter. Det snakker chefen tre gange mere om i dag end i 2005. Det hænger selvfølgelig også sammen med de meget berømmede sociale medier – for den slags holder aldrig fri.
Sådan gjorde vi
I samarbejde med Kommunikationsforum har vi analyseret sproget i Kommunikationsforums jobannoncer, på samme måde som Google analyserer websøgninger med
Google Trends. Vi har bortfiltreret de ord, der er i næsten alle annoncer, og de ord, der er i næsten ingen annoncer, og analyseret, hvilke ord der er blevet mere almindelige, og hvilke der er blevet mindre almindelige. Ud fra de fund har vi trukket nogle tendenser til denne artikel.
Du kan selv lege videre online med det søgeværktøj, vi har lavet til lejligheden –
Kforum Jobtrends. Ved at søge på ordet 'proaktiv' ses det, at K-branchen indtil 2009 i faldende grad havde brug for proaktive medarbejdere. Fra 2010 og frem, er proaktive K-medarbejder dog igen blevet uundværlige. Søg selv på flere sjove ord.
Søger I en ny chef eller kollega? Kforum kan hjælpe med at finde den rette kandidat til jeres ledige job.
Se her