Danske kommunikationschefers arbejdsdag
På hverdagssafari med k-cheferne

Skrevet af

Redaktionen Kforum

789 artikler

57 indlæg

Hvad laver man, hvis man er kommunikationschef hos Tivoli, Grundfos, Glyptoteket, Topdanmark, TV 2, Kunstakademiet, Ballerup Kommune, Region Hovedstadens Psykiatri, Lejerbo, DLG eller Den danske dyrlægeforening? De 11 kommunikationschefer har delt en dag i deres arbejdsliv med os.
Torben Plank
Pressechef, Tivoli
 
Lige nu er vi meget 'hands on' inde hos os – presseplanerne er lagt, og vi er i gang med at eksekvere …
 
Udover løbende at fortælle om Rutschebanen, der i anledning af sin 100 års fødselsdag får nye alpetinder, Danmarks største vandfald og en isgrotte, har jeg mega mange udfordringer med at få lov til at invitere pressen ind og teste dyret den 4. april. Vi skal være sikre på, at vi er klar. Forleden afslørede vi navnet på Københavns nye alpetinde, som nu lyder navnet Mont Tivoli. Og nu efterlyser vi fotos fra Rutschebanen gennem tiden. Vi skal også have søsat en konkurrence om, hvad vandfaldet skal hedde.
 
Her til morgen har vi desuden afsløret, at vi sætter Dirty Dancing The Musical op i 2015. Resten af dagen står den på koordinationsmøder og forberedelse på alt fra åbning, Tam Tam (Tivolis nye sommerrevy), nye tilbud til skoler i Tivoli til sommerpressemøde. Det er årets vigtigste pressemøde, hvor vi folder alle Tivolis nyheder ud for den samlede presse. Og vi har rigtig mange forventninger til sæsonen i år.
 
Byens nye alpetinde, der p.t. er pænt pakket ind. Den skal være klar til starten af april, hvor udvalgt presse får lov til at teste den før alle andre. Man kan ikke forestille sig, at vi bliver klar til åbning 10.4.14. Men det gør vi altid!
 
Kim Nøhr Skibsted
Group Vice President, Corporate Communications & Public Affairs, Grundfos
 
DR ringer kl. 6.56, live om EU-patentdomstolen kl. 9. Erhvervsministeren kommer forbi kl. 9.30. God snak og hyggeligt gensyn. 12.15 live i TV2 Finans om Krim og mulige handelssanktioner. Er bekymret for 500 kolleger og 2 mia. i omsætning. Ældre foto af mig i yngre udgave bruges. Fint. Gennemser profilrapport inden tryk. Det globale personalemagasin på vej ud. Fint. Mailer med Kina om muligt by-samarbejde. Valgavis godkendes til produktionsselskabets bestyrelse. Kang Ho fra Korea hilser på med 40 kunder på slæb. To medarbejdere på videoopgave i København. Manus på plads. Ser omtale af vores årsresultat. Konstaterer, at en fremgang i omsætningen, en indtjening på 1,5 mia. danske kroner, et nettoindestående på 3 mia., en egenkapital på 13 mia. og en vækst i beskæftigede udlægges som skidt i københavner-bladene. Sender e-mail, hvor jeg efterspørger journalistiske fakta frem for fordomme. Er ikke meget på mit kontor i dag. Svarer lige Kforum.
 
DR ringede meget tidligt om morgenen for at spørge til EU-patentdomstolen. De brugte et temmelig gammelt billede. 9.30 var der besøg af erhvervsministeren
 
Pia Svejgaard Pedersen
Kommunikationschef, Ny Carlsberg Glyptotek
 
På Glyptoteket arbejder vi lige nu med at forberede efterårets store udstilling 'Den 4. dimension. Farven i antik skulptur'. Udstillingen viser, hvordan farven findes bevaret på den hvide marmor. Her kan publikum opleve farvernes betydning og se farvestrålende rekonstruktioner. I dag skal Caroline og jeg arbejde med udstillingens visuelle identitet. Udfordringen er at skabe et udtryk, som i markedsføring og formidling har gennemslagskraft og er tro mod den oplevelse, som venter publikum. Med et enkelt billede skal vi give folk lyst til at besøge Glyptoteket. Der skal være knald på farverne, og vi skal vise, hvor dynamisk antik skulptur kan opleves. Udstillingens profilgrafik og -billede skal gennemarbejdes, så det kan fungere i mange forskellige formater for eksempel avisrubrikker, online annoncebannere, postkort, merchandise, museets outdoor-bannere, aribus’er og buskampagner i bybilledet.
 
Brainstorm på biblioteket sammen med grafiker Caroline Krag
 
Jens Langergaard 
Kommunikationschef, Topdanmark
 
På min skærm har jeg klæbet en sætning op: ”Flyt ikke bare bogstaver – men mennesker.” står der. Alt for meget kommunikation flytter kun bogstaver. Det sker også for mig selv og mine dygtige medarbejdere. Men det vigtige er altså, at vi i enhver kommunikationsopgave – stor som lille – hjælper vores interessenter; kunderne, forretningen og medarbejderne
 
I Topdanmarks kommunikationsafdeling bruger vi over halvdelen af ressourcerne på intern kommunikation. De opgaver, vi har, involverer oftest et element af forandring. Det kan være forud for lanceringen af et nyt produkt, ændret organisation, eller når processer skal forenkles til gavn for vores kunder. Og så skal man flytte mennesker. For at en forandring lykkes, skal de, som forandringen berører, jo konkludere: Det vil jeg gerne være med til/jeg kan godt se, det er smart/jeg har fået svar på de bekymringer, jeg havde. Det hjælper vi forretningen med. Ikke bare flytte bogstaver. Det er vigtigt.
 
 Topdanmarks kommunikationsafdeling bruger over halvdelen af ressourcerne på intern kommunikation. For hellere flytte mennesker end bogstaver
 
Anne-Mette Bro Jöhncke
Kommunikationschef, TV 2
 
Stor variation i dagens to do-liste med årets fineste punkt øverst – nemlig offentliggørelse af TV 2's årsregnskab, hvor det som altid er en fornøjelse og en ære at være med til at sætte punktum for endnu et år. Har derudover gang i vores nichekanaler, der taler om brugere i stedet for seere, om involvering og dialog, om at stikke ud, engagere og lave noget larm. Vi holder gerne megafonen op her i kommunikationsafdelingen. To do-listerne afspejler også en sjov tid på hovedkanalen, kunder i butikken på TV 2 PLAY og en generel finjustering af diverse strategier, et marked fuld af spændende udfordringer og kommunikation med en undertone af optur. Og nå ja, så skal jeg diske op med en intern historie om vores nye kantineleverandør, for man skal ikke underkende betydningen af dagens ret … og i dag står den på burger.
 
Har lavet pressemeddelelse og spist burger i kantinen
 
Kristian Rise
Kommunikationschef, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
 
Tvunget op kl. 5.00, spiller fiskespil og disker e-mails før den 1-årige skal i vuggestue. Dagen fyldt op med møder om nyt website, der skal samle fem sites i ét. Pressetekst om udstilling af forskning gennem eksperimenter og prototyping, som vi åbner på fredag kl. 15.00, Kforum er velkomne! Ellers er fokus på mediedebat om optag vs. eliteuddannelser – og design og arkitektur som konkurrencefordel. Kina og Japan har forstået budskabet, efter antal ansøgere at dømme. Godkender nyheder om fredagens konference om grøn vækst og om konservatorforskning, der rydder forsider i udlandet. Internt møde om relancering af intranet og integration af digitale studiedimser, der til sommer skal sy KADK’s nye faglige landskab sammen. Har armene i vejret over to studerendes syv film om vores nye institutter. Og får dem ned igen, da jeg opdager post-it fra projektvæggen under min sko ved mit oplæg til ledelsesmøde. Min nyhedsbrevsredaktør sender reprimande, fordi jeg som altid har glemt at #KADK-instagramme fra Open Studio, men kan lige nå at smide nytrykt folder i pressekit til Milanomessen og bikse med et barselswebvikaropslag, før jeg må stige af Holmen for i dag.
 
Kaffedrevne møder: indtryk fra kommunikationskoppens hverdag 
 
Søs Hansen
Kommunikationschef, Ballerup Kommune
 
User Experience Designer Ingrid Haug er igen på visit. I dag for at præsentere det endelige interaktionsdesign for vores nye intranet. Utroligt, hvad hun har fået ud af os. Nu glæder jeg mig til, at vi kommer videre med design og programmering, inden kommunens 5.000 ansatte giver intranettet liv.
 
Kommunikationen i Ballerup Kommune er i forandringer. Eksternt vil vi ændre kommunens omdømme. Internt skal der arbejdes med kernefortællinger og budskaber med fokus på borgerne. Kommunikationskanaler skal gentænkes, og nye skal tilføres. Vi skal have budskaber og kommunikationsplan for første seminar for det 2-årige udviklingsforløb Lederspring på plads. Vi har fået hjælp af grafisk designer Fie Sahl Kreutzfeldt til udvikling af en identiteten, der skal understøtte forløbet.
 
Sidst på dagen har jeg det ugentlige læserbrevsmøde med borgmesteren. Vi løber lokalavisen igennem for læserbreve, der skal besvares. Ser, vi er kommet godt igennem en krisehåndtering fra sidste uge.
 
Ingrid Haug præsenterer det endelige interaktionsdesign for vores nye intranet
 
Rune Syberg
Kommunikationschef, Region Hovedstadens Psykiatri 
 
Læser andet kapitel af Politikens serie fra retspsykiatrisk afsnit i Glostrup – dagens kapitel hedder 'Trolden'. Vi har inviteret avisen indenfor på en uges besøg bag de lukkede døre. Mit håb er, at serien vil medvirke til at fjerne tabuer om de meget syge patienter, som medierne konsekvent omtaler som 'fanger'.  Artikelserien er fremragende, men jeg er irriteret over avisens mikrofonholderi i resten af dækningen. Nå, væk med 'Trolden'. Nu handler det om at få sammensat en snorlige uddannelse i kommunikationsrådgivning til Region Hovedstadens kommunikatører. Det er dagens opgave sammen med mine kommunikationschefkollegaer fra resten af Region Hovedstaden. ”rådgiverkraft”, ”relationer” og ”rammer” … Det bliver skidegodt. Glæder mig til at sende mine dygtige medarbejdere afsted. Og så skal jeg huske at få købt Scheins bog ”Hjælp” – man skulle blive så klog af at læse den.
 
Læser resultatet af Politikens besøg hos Glostrup retspsykiatrisk
 
Tine Staun Petersen
Kommunikationschef, Lejerbo
Her til formiddag diskuterer min direktør Palle og jeg to opgaver: dels planlægningen af en stor konference i maj, dels hvordan vi kan understøtte markedsføringen af vores unikke it-løsning kommunikationsmæssigt. Konferencen for vores bestyrelser arrangerer jeg hvert år, så den er der ingen ben i. Salg af it-løsninger til den private sektor er mere ukendt land. Men det falder til gengæld fint i tråd med, at vores kommunikationsarbejde i disse år i allerhøjeste grad har til opgave at understøtte forretningen. Faktisk så meget at forretningsstrategien til dels har afløst en traditionel kommunikationsstrategi. Det giver super god mening i det daglige arbejde.
 
Herudover er det især de store forandringer, vores organisation er igennem i øjeblikket, der optager mig. Det er kanon spændende, udfordrende og endeløst. Min frisør tjener styrtende på at dække de grå hår, som de evige prioriteringer forårsager. Men hurra, fordi det aldrig tynder ud i opgavestrømmen!
 
Planlægger konference og markedsføring af it-løsning med Palle
 
Gitte Dahlgaard
Koncernkommunikationschef, DLG  
 
Så er det blevet tid til afdelingsmøde med fælles briefing om igangværende projekter, der skal vendes. Spændende projekter som relancering af vores kundemagasin, aktuelle pressesager og ikke mindst resultaterne af vores intranetundersøgelse blandt vores 8000 kollegaer og opfølgning heraf. Herefter et skarpt blik på den kommende uge – hvad skal prioriteres? Og er der aspekter, vi skal være særlige opmærksomme på? Mødet slutter med fælles input til nye tiltag omkring vores strategi. Vi har fokuseret på at formidle koncernens strategi, som hedder 3xi, da internationalisering, innovation og interaktion er vigtige elementer i eksekveringen. 3xi er også blevet integreret i vores årsrapport, medarbejdermøder, film, trivselsundersøgelse og så videre. Til foråret skal vi have nye tiltag klar til vores ledere. Det var dagens første møde, nye ideer, tanker og opgaver er nedfældet ….
 
Afdelingsmøde – med review på ugen og planlægning af nye tiltag 
 
Børge Jørgensen
Kommunikationschef, Den Danske Dyrlægeforening, JA (Jordbrugsakademikerne) & Danske Skov- og Landskabsingeniører
 
Jeg leder kommunikationsafdelingens 12 medarbejdere og rådgiver de folkevalgte i foreningerne. Der er også et par driftsopgaver som at redigere et elektronisk nyhedsbrev og skrive leder til Dansk Veterinærtidsskrift. Fra tid til anden også et par fagbladsartikler. Jeg er næsten alene om at håndtere pressen – herunder være spindoktor og ghostwriter for formændene. 
 
Hverdagen foregår langt overvejende på kontoret fra morgen til aften. Det skyldes især ønsket om at være synlig for medarbejderne, der i øvrigt er meget selvkørende med selvstændige ansvarsområder, som de samvittighedsfuldt udfylder. Imidlertid er der et løbende behov for sparring på diverse områder. Efteruddannelse og networking skal der også være tid til, men jeg er blevet meget kræsen. Der er mange dubletter på området, og nogle af dem er ikke særligt indholdsrige. 
 
Til afdelingsmøde med ledelsen 18. marts 2014
 
 
- - -
Er du selv kommunikationschef, og kunne du tænke dig faglig sparring til hverdagens opgaver? Så meld dig ind i vores neværksgruppe for kommunikationschefer her.
 
 

Relaterede artikler

K-chefen: Død eller levende? - Enten risikerer k-chefen at forsvinde, fordi hun bliver overflødig og ligegyldig for forretningen - eller også får hun m...
Rørbæk rykker - Anna Rørbæk stopper ved udgangen af året hos Geelmuyden Kiese for i stedet at starte som chef for kommunikation og publi...
Godt arbejde fra gode k-folk = god forandring - ​​​​​​​Forandringsdagsordenen har et jerngreb om de danske virksomheder. Ledere og medarbejdere, der i forvejen har nok ...

Giv din stemme

10 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikatør

Frist: 23. oktober

Praktikant

Frist: 15. december

Kommunikationskonsulent

Frist: 31. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.