Danmark - alt for perfekt

Problemet med brandet Danmark er, at det er for perfekt. Det mener designguruen Bruce Mau, der efterlyser den vildskab, som engang var kendetegnende for dansk design.
af Anne Sophia Hermansen

"Alt for perfekt". Sådan lyder den kontante dom over Danmark fra Bruce Mau Design (BMD), et af verdens førende design- og identitetsbureauer. Bureauet har i månedsvis studeret og analyseret Danmark og ikke mindst de genstande, symboler og institutioner, som vi bekender os til. Og BMD er ikke imponeret. Den arv fra Arne Jacobsen, Hans Wegner, Werner Panton, som vi er så stolte af, har for længst mistet sin vildskab og sine visioner om at ændre danskernes dagligdag til det bedre - i dag er den en spændetrøje, der hindrer Danmark i at gøre en forskel i verden, konkluderer han. Dansk design er en forstenet affære, der vanskeliggør forandring, og de møbler, der var beregnet på hele folket, er blevet til dyre, fornemme, skulpturelle genstande.
- Man har bevæget sig væk fra nogle af de intentioner, der kendetegnede de oprindelige designere, tilføjer Amanda Ramos fra BMD. Hun mener derfor, at det er relevant at spørge, om den vildskab stadig findes, som engang gav dansk design succes.
Ugebrevet Mandag Morgen 17-05-2004

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også