DAGEN: et oversolgt fallitbo

Dagbladet Dagens tidligere chefredaktør, Kresten Schultz Jørgensen, er ikke kendt for at lide af mindreværdskomplekser.
af Simon Andersen
En unik redaktionel vision
Således heller ikke i Information (28. maj), hvor Schultz Jørgensen i ubeskedenhed fremhæver, at det hedengangne dagblad DAGEN – der udkom vist 40 gange – ændrede verden for altid i kraft af, og nu citerer jeg, en ’unik redaktionel vision’, der gjorde det ’småborgerlige Danmark mere internationalt’, dyrkede det ’generøse’ og lavede et ’banebrydende smukt og enkelt design’.
Noget særligt? Næ
Ikke så lidt. Jovist, DAGEN var smuk og ansatte dygtige folk, herunder folk, jeg respekterer dybt. Men – var DAGEN noget særligt? Var journalistikken af høj, høj kvalitet, afdækkende, revolutionerende? Næ, faktisk ikke. DAGEN var en idé, en smuk idé, en fantastisk vision om at lave noget andet og bedre, men jeg husker ikke det faktiske indhold i de aviser, der nåede gaden, som noget, tør jeg sige … særligt. Og tvivler på, at ret mange ville have holdt avisen i dag, hvis den fortsat havde levet.
International Herald Tribune på dansk
Var DAGEN blevet så god, som Linck drømte om – og det nåede den altså ikke – ville den i bedste fald have lignet International Herald Tribune, en elitær og ’svær’ avis med et begrænset publikum, ikke mindst fordi de potentielle danske købere formentlig ville have foretrukket, købt og læst den ’ægte’ vare, nemlig IHT selv, eller et tidsskrift som The Economist. Men igen: DAGEN var et smukt forsøg, og alle, der sprang på, ønskede det bedste og udviste stort mod.
Det gratis at træde på gratisaviserne
Mit ærinde nu er dog et andet. Kresten Schultz Jørgensen benytter chancen for nedladende at træde på ’gratisaviser’, der alene produceres ’med fokus på annonceindtjening’. Nu blev DAGEN jo tydeligvis ikke produceret med ’fokus’, heller ikke på indtjening, og fred være med det – det er den nedladende tone om aviser, der har kolossalt meget mere succes end DAGEN, jeg må slå ned på.
Nyhedsavisen er en nyhed
Jeg skal ikke tale for de andre gratisaviser, men min – Nyhedsavisen – er skabt af en islandsk redaktør, en publicist, der først på Island og siden i Danmark ønskede at skabe en – ja! – ’revolution’ – en nytype avis, der tog sit ansvar på sig og lavede en omnibusavis af høj kvalitet for alle.
En ualmindeligt god avis til almindelige mennesker
Danmark skreg på sådan en avis – og skriger stadig, efterhånden som de tre store morgenaviser forandrer sig til politiserede nicheaviser, der messer for hver sin menighed. Dagbladet Politiken er ikke en avis for alle, men for ganske, ganske få, og det har Kresten Schultz Jørgensen ikke opdaget, for han kunne ikke trække vejret uden. Men lad mig minde ham om, at der her i landet bor mennesker – i Viby, i Rødovre, i Kongens Enghave, i Esbjerg – almindelige mennesker med almindelige liv, to børn, der spiser cornflakes og spilder mælk på dugen, som ikke har 4000 kroner om året til en avis. Og slet ikke morgenaviser, der kalder sig ‘væsentlige’, men for langt de fleste fremstår belærende, elitære og verdensfjerne. Den store, globale udfordring er ikke – som Kresten Schultz Jørgensen ønskede det – at producere endnu en lille, snæver, svær avis for et begrænset publikum; den store udfordring er at producere en avis, der skriver om politik, om samfundet, men også om livet, som det leves af almindelige mennesker, og i det hele taget gør det på en måde, så det bliver læseværdigt og forståeligt – og trækker læsere til, ikke støder dem fra. Men samtidig en avis, der informerer, afdækker, skaber sammenhæng.

To millioner mennesker kan ikke tage fejl
Det prøver vi. Den generelle foragt for ’gratisaviser’, som Schultz Jørgensen gør sig til talsmand for, er uklædelig og afslører, at manden lever sit liv fra et reklamebureau i Hellerup. Mens de betalte aviser massivt taber oplag (Politiken sælger 30.000 færre aviser i dag end i 1999), har danskerne lykkeligt taget de gratis aviser til sig. 600.000 læser Nyhedsavisen; dobbelt så mange som Berlingske Tidende. Og i alt læser næsten to millioner mennesker hver dag én af de fire store gratisaviser.

Gratisaviser er ikke affald
Gratisaviser er ikke et ’affaldsprodukt’, men dundrende succeser af stor betydning for, bogstaveligt talt, mindst halvdelen af danskerne. I sidste måned viste en undersøgelse fra AnalyseDanmark endda, at Nyhedsavisen opfattes som en mere ”relevant” nyhedsformidler end både Politiken og Berlingske Tidende. Forskning – fra Sverige, dansk forskning har vi ikke endnu – viser da også, at gratisavisernes demokratiske betydning er kolossal. Metro i Sverige har fået unge, der før ikke læste avis, til nu at gribe én og holde sig orienterede, det samme gælder især arbejdere og indvandrere, og fælles for alle læsergrupper er, at de opfatter avisen som god og pålidelig.(A Paper for Its Time? Metro and the Swedish Newspaper Market, Göteborg University, april 2003)

Med andre ord: Gratisaviserne har styrket demokratiet, givet tusindvis af mennesker mulighed for at holde sig orienterede; gratisaviserne er neutrale, objektive og ordentlige nyhedsformidlere, og de har en fremtid. Det havde DAGEN ikke.


---
Her er de 39 første udgaver af dagbladet DAGEN til fri download i pdf-format:









Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job