Dagen derpå

Dagbladet Dagen havde valgt sit navn for de gode sloganmuligheder. Mest er de nu blevet udfoldet efter dets sandsynlige død. Og projektet vil nok gå over i historien som mediebranchen svar på dot.com bølgen.

En medierådgiver vi bruger i Advice, der er tidligere TV-3 direktør, sagde til mig i efteråret at Dagen højst ville leve til jul. Metro har vel brugt 200 mio. kr, Dagen 20. Han fik ikke helt ret. Ethos for den globalt orienterede avis led reelt en ynkværdig og banal decemberdød da et lokalt cateringfirma fik en gummicheck.

Han og andre professionelle trækker på skuldrene og ser det som verdens gang. Politiken og Information der var rekrutteringsbase for journalister og læsere til Dagen, hoverer og raser, for de kan mærke fligen af Dagen i dem selv.

De direkte berørte slappe abonnements- og mediefolk, de fejldocerende reklamefolk og de håbefulde journalister står nu med tømmermænd som efter 40 dage på druk. Og Peter Linck, hvis han overhovedet har samvittighed, skal nok ikke gå i byen efter penge med sin næste hobby, men kan passende finde hjem til sin højgravide kone. Kresten Schultz slår ud med armene, priser sit produkt og skænder ejeren. Sådan var det vist også med Aktuelt. Lad os håbe - det vil være den bedste udgave for ham - at han er blevet total tørret af Linck.

Her på K-forum kan vi endnu huske at han for 2 måneder siden blev harm over Timme Bisgaard Munks feature Schultz fornemmelse for kvalitet hvor Timme skrev at 230.000 potentielle læsere var et statistisk fatamorgana konstrueret af reklamebureauet Needham i et Danmark der er en forening af funktionærer på cykeltur på Bornholm, og at krydsningen GUCCI med Læger uden grænser var udtryk for Krestens eget dobbelte eksil. Han mailede: ”Vores avis er et spændende - og tro mig: levedygtigt - alternativ til tidens iltfattige presse.”

De ord vil han nok æde i sig nu, selv om man på de kanter vel foretrækker at give konservative læsere og vrantne mediekøbere skylden. Sagen er at bladet forretningsmæssigt var i bedste fald uprofessionelt fra start til slut, og at det faktisk heller ikke redaktionelt for alvor lettede og viste sin nødvendighed. Priskomiteen for Dansk Kommunikationsforening nåede at give det en innovationspris. Fred med det. Ankers Brinks tale* var smuk.

Der blev skrevet pressehistorie. Bag facaden var det hele bare knap så godt. En forretningsmæssig farce gik over scenen.

Om de brugte millioner samles op for en slik, står pt. uvist. Men som ved Aktuelt er der ikke meget andet end et adressekartotek at købe. Journalisternes trofasthed er størst mod egne artikler. Og er der så meget projekt at være tro mod? Mit gæt er at det er et spørgsmål om dage, før det bliver nat med Dagen.


*Linket i teksten til Anker Brinks tale er et deeplink på Dansk Kommunikationsforenings hjemmeside


Læs også det andet pip om Dagen, af Nikolaj Stig Nielsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job