Crowdfunding
Mikrodonation giver makrovirkning

Skrevet af

Line Groes
CEO
IS IT A BIRD

4 artikler

76 indlæg

Hvem har brug for investorer, business angels og fonde, når du kan få dit projekt finansieret via mennesker med samme lidenskab som dig selv? Crowdfunding er den nye metode i gør-gode-gerninger-trenden. Mange bække små gør ... en stor pose penge.
Først kom crowdsourcing, hvor folk frivilligt leverer en lille stump hjernearbejde til et spændende eller godt formål. Og nu breder det beslægtede fænomen crowdfunding sig. Det drejer sig om mikrodonationer koordineret via de sociale medier.
 
Crowdfunding lader brugerne af sociale medier finansiere nye produkter, kunst, sociale projekter etc. Det revolutionerende ved denne type funding er, at man herved kan springe det typiske finansierende mellemled over (fx fonde, puljer, investorer etc.) og i stedet gå direkte til betalende individer. Det er således brugerne, som vurderer din idé, og der er derfor ikke nogen formålsparagraffer, betingelser for tilsagn eller forretningsplaner, som du skal sætte dig ind i.
 
Crowdfunding er resultatet af nogle grundlæggende forandringer i samfundet, hvor forbrugerne er blevet mere kompetente. Dels gør teknologien det muligt, og dels efterspørger vi nye interaktionsformer, hvor vi fx selv er med til at sætte præg på det produkt, som vi køber. Vi kan fx med crowdfunding give penge til et socialt projekt, der appellerer til os (og som vi kommer til at føle os som medskabere af), frem for at give penge ved døren, når der samles ind til diverse formål, som de forskellige hjælpeorganisationer kæmper for at gøre nærværende for os.
 
Sådan fungerer crowdfunding
Der findes mange sites, der faciliterer crowdfunding. Typisk beskriver du din idé kort og oploader en video, hvor du fortæller om projektet. Og så sætter du et mål for, hvornår projektet er støttet tilstrækkeligt. Alle kan så gå ind og donere penge direkte til dig.
 
Der ligger forskellige muligheder for at udnytte crowdfunding, alt efter hvilken branche du er i.
 
Kunstnere og kreative virksomheder
Kunstnere og kreative virksomheder har ved crowdfunding fået en unik ny mulighed for at få finansieret konkrete projekter. Og samtidig udnytte muligheden for at interagere med (eller skabe) fans.
 
 
Eksemplerne er sites som Rockethub og Kickstarter. Her kan du finansiere alt lige fra en kunstners gåtur i Mexico og benzin til et heavybands næste tour, til en ung amerikansk kunstners fotobog om IKEA.
 
 
På Kickstarter rejste spilproduceren Tim Schaeffer på under 24 timer en million dollar til et nyt computerspil og rejste i alt 3.336.371 dollar. Nyeste rekord er uret Pebble, der har rejst over 6 mio. dollar:
 
 
Når du finansierer en idé, får du et udbytte, der svarer til, hvor meget du donerer. For eksempel får du mulighed for at spise frokost med spiludvikler Tim Schaeffer, hvis du donerer over 10.000 dollar til hans nye spil – ud over at du får spillet i en premium-udgave, hvor du derimod blot får spillet i en standardudgave, hvis du giver mellem 15 og 30 dollar.
 
Andre sites, der gør det samme:
 
Iværksættere
Iværksættere, eller blot mennesker med en god idé, der har appel til slutbrugeren, kan bruge crowdfunding. Der findes fx flere sites, hvor du kan funde apps og få del i et eventuelt overskud ved salg. Eller du kan få støttet din idé til en app:
 
På et site som http://www.quirky.com/ og http://www.cofundos.org/ kan du oploade produktideer og afsøge interesse og funding.  På http://www.microventures.com/ matches start-ups og investorer, og på www.fundageek.com/ søger teknologiske nørder finansiering til opdagelser og tekniske innovationer.
 
Det fede er, at du hermed minimerer risikoen forbundet med udviklingen af nye produkter, eftersom du jo faktisk har lavet markedsresearch, markedsføring og afsætning på samme tid.
 
Godgørende virksomhed
På mange af de førnævnte sites er der sociale projekter, der søger funding af fx kampagner, uddannelse og hjælp til individer og grupper i samfundet, som har brug for en håndsrækning. Men der er også sites, som har specialiseret sig i sociale projekter. Sitet www.startsomegood.com er et eksempel på dette og hjælper sociale entreprenører med at finde finansiering til deres projekter.
 
 
Man kan sagtens udnytte funding-metoden i den offentlige sektor – man kan vel nærmest se det som den moderne kirkebøsse, hvor blot hele samfundet bliver din menighed. Du kan som offentlig ansat fx gøre det nemt for borgere at rejse penge til samfundsnyttige formål, ved fx at stille en platform til rådighed. På sitet Pledgebank.com forpligter folk sig til at gøre godgørende handlinger, hvis andre er med på den. Det er lige fra at give bøger til et bibliotek, til at forpligte sig til at gøre noget godt for klimaet i to timer om ugen. Her bliver projektet altså ikke støttet med penge, men med handlinger, som man forpligter sig til at udføre.
 
Crowdfunding kan også benyttes af virksomheder, der har en god idé til en offentlig kunde, men som kunden ikke har mulighed for at finansiere. Der er fx nogle grafiske designere, som har sat sig for at udvikle en grafisk identitet til en hel by på sitet http://www.indiegogo.com/
 
Udnyt mulighederne
Der ligger et betydeligt udyrket potentiale for offentlige myndigheder og NGO’er i at afprøve potentialerne i crowdfunding og invitere borgere ind som problemløsere og nu også til finansiering. For virksomheder muliggør crowdfunding efterspørgselsdreven innovation, og for privatpersoner ligger der en fantastisk mulighed for at tage sagen i egen hånd.
 
Grundlæggende vil vi som mennesker gerne bidrage og være en del af meningsfulde fællesskaber. Og nutidens forbrugere vil også gerne opleve, at de er en del af en eksklusiv klub, hvor de selv er med til at skabe produktet. Men det skal gøres nemt, gennemskueligt og nærværende for folk – og det er her, crowdfunding har noget nyt at tilbyde.
 
 
Og Danmark...
Der er så småt ved at ske noget i Danmark med sites som www.kickstarter.dk, www.crowdfunding.dk og www.booomerang.dk. Men det er svært at vurdere aktivitetsniveauet, endnu.
 
---
 
Læs mere
 
 
 
 

Relaterede artikler

Du bestemmer, hvad der skal skrives! - Crowdfunding af artikler: Kan man det? Det korte svar er, at det er vi ved at finde ud af. Crowdfunding kan vise sig at ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Marketingstudent

Frist: Snarest muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 21. december kl. 12.00

Kommunikationskonsulent

Frist: 14. december
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.