Corporate Storytelling i praksis

Der er fokus på corporate storytelling i Danmark – det at arbejde med historier i virksomheder. Storytelling kan i virksomheden benyttes i mange sammenhænge, fx i markedsføringsøjemed, til intern kommunikation af virksomhedskulturen og som ledelsesværktøj.

I Danmark har det især været kommunikationsforskere og – praktikere, der har taget storytelling begrebet til sig bl.a. under overskriften branding, mens ledelses-, strategi- og organisationsforskere ikke i samme markante grad har domineret debatten. Derfor var det med interesse, at en ny bog udkom på det internationale forlag John Wiley & Sons.

The Power of the Tale
Bogen, The power of the tale: Using narratives for organizational success, fokuserer netop udelukkende på storytelling i relation til ledelse, strategi og organisation. Og den gør det fra et praksisperspektiv på glimrende vis. Dermed giver den solid inspiration til den videre debat og praksis om storytelling i Danmark. Siden der begyndte at komme fokus på storytelling i Danmark med udgangen af 1990’erne har debatten primært været teoretisk orienteret med enkelte prøvende eksempler fra praksis – nogle af mere heldig karakter end andre. Netop derfor er bogen, The power of the tale: Using narratives for organisational success, så velkommen i den danske debat, der står overfor at fokusere mindre på teorien og mere på best practice eksempler fra den praktiske hverdag i danske virksomheder. Derfor er der også i den danske debat mere behov i dag for praktiske værktøjer til storytelling og inspiration til deres brug, der virker, end mere eller mindre abstrakt teori.

Læs her artiklen 'Corporate Storytelling i praksis'

Søren R. Nymarks artikel er bragt i Ledelse i Dag. vol 13. nr. pp. 440-447 (2003)

Søren R. Nymark er afdelingchef for Forandring og Proces, der er beskæftiget med udvikling og forandring af organisation og medarbejdere i Danske Bank-koncernen. Han har tidligere været ansat ved KPMG
Consulting, hvor han primært har beskæftiget sig med organisations- og
lederudvikling, strategiprocesser og erhvervsanalyse.

Søren R. Nymark er uddannet cand.merc. i strategi og ledelse fra Handelshøjskolen i Århus i 1996 i kombination med uddannelser inden for International Business ved Harvard University i 1994 og Singapore Institute of Management i 1995 samt Ph.D. i organisation og ledelse fra Aalborg Universitet i 1999.

Endvidere Søren R. Nymark er forfatter og medforfatter til en række bøger og artikler inden for fagdisciplinen ledelse, organisation og strategi og været tilknyttet University of Cambridge som gæsteforsker og underviser.

Læs også Søren Rask Nymarks artikel om The HP Way i pdf her

Læs også Søren Rask Nymarks Ph.D afhandling om storytelling i pdf her

Søren R. Nymark afhandling er ligeledes udgivet på Forlaget Ankerhus


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også