COP15 var et 2.0 hit

Web 2.0 debuterede i klimadiplomatiets tjeneste under COP15-mødet. 42.000 Facebook-fans kan ikke tage helt fejl – den folkelige del af kommunikationen gik over forventning. Brugen af YouTube, Twitter og Facebook i forbindelse med COP15 er uden fortilfælde i det offentlige. Her er en række fakta om pressearbejdet, brugen af sociale medier og kommunikationens resultater.
af Jakob Faarvang



"Inddrag hele verdens befolkning og styrk den globale klimadebat." Omtrent sådan lød opdraget fra regeringen for to år siden til en lille enhed i Udenrigsministeriet ansvarlig for presse, kommunikation og outreach frem mod COP15 i 2009. Da vi i slutningen af 2007 tog hul på denne udfordring, var virkeligheden, at kun en global elite beskæftigede sig med klimaforhandlinger, der vedrører alle, og som alle i princippet burde kunne engagere sig i.

Nu kan vi se tilbage på 2009, hvor der har været millioner af besøgende på Udenrigsministeriets COP15-platforme, tusindvis af interaktioner og et topmøde, som var mere åbent end tidligere afholdte multilaterale møde i FN, WTO og lignende. Hovedelementerne i indsatsen lå på selve COP15-hjemmmesiden, samt på Twitter, Facebook og YouTube.


Facebook-profilen

Udgangspunktet for arbejdet var, at vi som statslig aktør stod med en følsom politisk sag. Dette skabte, som flere har påpeget, en del begrænsninger, men også muligheder for troværdig klimakommunikation. Vi har ikke kunnet eller villet konkurrere med de store NGO'er og andre aktører om provokerende budskaber, men med værtskabsrollen har vi haft mulighed for at skabe en form for legitimitet for de aktiviteter, vi har sat i søen.

Vores vurdering på grundlag af erfaringerne med COP15 er, at rollen som nyhedsformidler og objektiv debatplatform fungerer. Vi har ikke haft mulighed for at indgå i en egentlig dialog med vores brugere, men har i stedet satset på at skabe dialog brugerne imellem. Denne strategi har nogle gange medført kritik a la "Udenrigsministeriet forstår ikke de nye mediers natur". Men når man ønsker at skabe debat, må man tage kritikken med.

Og nu til gennemgangen af tiltag og resultater.

COP15-hjemmesidens nyhedsdækning
Hjemmesiden cop15.dk på syv sprog var den danske regerings værtskabsside for konferencen. Sidens formål var at gå ud over den normale værtskabsrolle og øge den globale klimadebat.

Igennem 2008 var der relativt få netmedier, der alene fokuserede på dækning af klimaforhandlingerne. For at imødegå åbenlys kritik af staten som nyhedsformidler etablerede Udenrigsministeriet en unik model: Vi hyrede gennem EU-udbud et hold på 4-5 journalister, som under medieansvarsloven havde ansvaret for at dække klimaforhandlingerne på cop15.dk.

Vores tanke om at "sætte kommunikationen fri" og herunder også acceptere mere kritiske indlæg på vores egen hjemmeside viste sig at gøre nyhedsdækningen mere levende og troværdig. Nyhedsdækningen på cop15.dk var derfor populær og medførte stor debat på nyhedernes kommentarfunktion. Som noget særligt for et statsligt web-medie blev nyhederne gengivet af store aktører som andre FN-organisationer og det svenske EU-formandskab.

Flere medier viderebragte nyhederne, herunder Ekstra Bladet, som gengav tweets fra @cop15. Det samme gjorde en række NGO'er, herunder Verdensnaturfonden WWF, som tweetede nyhederne fra cop15.dk på sin officielle Twitter-konto. Noget som bestemt ikke er hverdagskost for et statsligt webprojekt. Udover anerkendelse gav dette også trafik til og mere debat på cop15.dk.

Resultat på Facebook
Nyhederne blev også brugt på COP15's side på Facebook, hvor vi endte med over 42.000 fans. Vi valgte et lavere nyhedsflow på Facebook - typisk 5-7 nyheder per uge, og ofte nyheder som skabte debat på selve Facebook-platformen, og altså ikke på cop15.dk. Til sidst havde vi ofte over 100 interaktioner per nyhed.

Resultat på Twitter


Twitter-profilen

Udover fans og followers har effekten af aktiviteterne på Facebook og Twitter været helt klar: efter søgemaskinetrafik har Twitter og Facebook skiftevis været henholdsvis #1 og #2 henvisningskilde til COP15-hjemmesiden.

I tillæg til nyhedsdækningen var det muligt at følge alle plenarforhandlinger, pressekonferencer og en hel række side-events via webcast på COP15-hjemmesiden og med en dedikeret twitterkonto til at fortælle om live-webcasts der startede (@cop15liveagenda).

Blogs



Oversigt over mest læste blogs

Værtskabet for COP15 gav mulighed for at trænge igennem til indflydelsesrige klimadebattører over hele verden. Vi etablerede "Climate Thinkers Blog" på COP15-hjemmesiden, hvortil vi gennem ambassaderne har indhentet blogindlæg fra en række forskellige debattører - herunder Zapatero, Gro Harlem Brundtland og Jeffrey Sachs. Blogindlæggene var et af COP15-hjemmesidens mest populære elementer og medførte en stor debat på siden igennem hele 2009.

Hilsner fra net til storskærm
For at give verdens borgere en stemme på COP15 udviklede vi "Climate Greetings", som gjorde det muligt for alle at sende en 150-tegns hilsen til konferencen. Hilsnerne blev vist på hundredevis af skærme i Bella Center samt på lysaviser på Nørreport, Rådhuspladsen, på den store globe på Rådhuspladsen som del af "Hopenhagen Live" og på den "Blå Skærm" som omkranser DR's koncerthus. Ved konferencens afslutning havde brugerne sendt over 15.000 hilsener til COP15. Eksempelvis:

• "Be Bold! Take Action! Expect results. We are counting on you to lead us into a sustainable future."
• "We make many mistakes in life but this time please make the right one as my future is in your hands. I believe in you!"

Samarbejde med Google
Udenrigsministeriet samarbejdede med Google på to områder: YouTube-kanalen "Raise your voice" og Google Earth-visninger af klimaforandringerne baseret på data fra IPCC, UNFCCC, diverse meteorologiske institutter mv..

YouTube-kanalen blev fra 22. september til 20. december 2009 vist over 5,2 millioner gange. En af de vigtigste features på kanalen har været brugernes mulighed for at indsende videoer, hvoraf en del blev vist på COP15, på Rådhuspladsen mv. Vi fik over 2.500 videoer i alt og på klimakonferencens anden dag, den 8. december 2009, var kanalen den femte mest viste på YouTube, og flere af videoerne har været i top ti blandt de mest sete videoer på YouTube per dag. Måske lidt overraskende var nogle af de mest populære videoer nogle af de meget konkrete "Behind the scenes"-videoklip, som fortalte om konferencens tilblivelse.

Brugerne på YouTube-kanalen havde mulighed for at stemme på videoerne, hvorefter de to bedste videoers ophavsmænd blev inviteret til at besøge COP15. Videoerne blev også brugt i en stor TV-transmitteret debat arrangeret i samarbejde mellem Google/YouTube og CNN under COP15.

Også på COP15 etablerede Google og Danmark en stand, "Liquid Galaxy", hvor Google demonstrerede Google Earth i et 3D-lignende setup.



Eksempler på videoer fra YouTube-kanalen:

RAISE YOUR VOICE AND CHANGE CLIMATE CHANGE

Raise Your Voice by Filipino environmental advocates

COP15: Behind the Scenes

COP15 webkommunikation i tal
• Besøgende på cop15.dk fra februar til december 2009: ca. 4 mio.
• Besøgende på cop15.dk under konferencen: ca. 1,65 mio. - heraf ca. 200.000 på sidens travleste dag
• Kanalvisninger på www.youtube.com/cop15 fra 22. september til 20. december 2009: ca. 5,2 mio.
• Followers på www.twitter.com/cop15: ca. 13.200
• Fans på www.facebook.com/cop15: ca. 42.000
• Antal modtagne "Climate Greetings" til visning på storskærme i Bella Center: 15.000

COP15 pressehåndtering i tal
• Antal journalister akkrediteret til COP15: Op mod 4.500 (heraf 3.900 officielt samt medrejsenede med statsledere)
• 1500 arbejdspladser på "first come, first served" basis til presse og dertil 160 kontorer til TV, radio og nyhedsbureauer samt til 60 parkeringspladser til SNG- og OB-vogne
• 1 Gbit/s dedikeret båndbredde til pressen og dertil 1 Gbit/s båndbredde via wifi
• Live TV-dækning fra 7 samtidige lokaler og 3 ENG-crews til optagelse af side-events til senere afvikling
• I alt ca. 25 stand-up positioner til live-TV
• Live-dækning af statslederankomst i Københavns Lufthavn som gratis service, finansieret af Udenrigsministeriet
• Live formidling af store events, herunder demonstrationen den 12. december 2009, gallaarrangement i Det Kgl. Teater den 16. december 2009, gallamiddag den 17. december 2009 - uden beregning for tilrejsende TV-selskaber, takket været dækning stillet til rådighed af DR og TV2.
• Gratis fotos fra statslederankomster, Bella Center, gallaarrangementer mv. formidlet via billeddistributionstjenesten Image.net (en del af Getty Images), med over 10.000 downloads til mediebrug.
• Live webcast fra alle 7 lokaler med tusindvis af samtidige brugere.
• Mellem 200 og 300 personer beskæftiget med pressehåndtering under COP15, heraf 9 i Udenrigsministeriet og resten hos underleverandører.
• Public diplomacy-aktiviteter i op til 100 lande gennem de danske ambassader med millioner af eksponeringer
• Større events i København inden COP15, herunder chefredaktørkonference med op mod 400 chefredaktører i oktober 2009 med bl.a. George Soros, Kofi Annan, José Manuel Barosso m.fl.
• Journalistture for hundredevis af journalister i månederne inden COP15 og under COP15 med fokus på danske energishowcases.

---

Der blev også udviklet en iPhone Navigator. Men denne interessante applikation tager Udenrigsministeriet ikke æren for. Den blev udviklet af UNFCCC (FN's klimasekretariat).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job