#Occupy bank branding

Occupy-bevægelsen er glemt og borte. Nu kommer der hjælp fra uventet kant. Bevægelsen genopstår som fræk, flot imagereklame for Danske Bank. Ja, du læste rigtigt. Banken har nemlig valgt at bruge sine beskedne midler på en spændende imagekampagne, hvor bankens modstander hokus-pokus er blevet til god gratis reklame for banken.
#Occupy er “the new normal”, og banken sætter ”new standards”, lyder bankbranding-forklaringen. Banken har siden finanskrisen været på jagt efter sin identitet i snart alle regnbuens farver i alle verdens hjørner hos alle store reklamebureauer rundt i København. Nu er den altså blevet #occupy hos Mensch.
 
Vi spurgte Danske Banks first vice president head of corporate branding group communications, Camilla Dahl Hansen, hvordan reklamen er “new standards” for god kommunikation i “a new normal”. Det hele har naturligvis en logisk forklaring, og det er slet ikke at gøre grin med #occupy. Tværtimod er det en god gratis reklame for dem og banken på en og samme tid. For med bankens egne ord: #occupy står stærkere med bankens kampagne. Bank og bevægelse har begge noget på hjertet.
 
Her er #occupy-annoncen. Hvem er det som skal lukke munden? Hvorfor? Hvad roller spiller pengene? Hvad bliver det næste? Direktør Koldings selvangivelse? 
 
Er du glad for annoncen?
Ja, meget – jeg er glad og stolt over hele kampagnen. Jeg synes den fortæller om en bank med noget på hjerte.
 
Vil I provokere folk med vilje?
Vi ønsker med kampagnen at skabe opmærksomhed for de vigtige budskaber vi som bank gerne vil kommunikere.
 
Er det okay at bruge Occupy som reklame for Danske Bank?
Det synes jeg absolut. Det er en del af den verdens vi agerer i.
 
Det rigtige billede. Den rigtige historie. Billedet som tydeligvis er efterlignet af Danske Bank i deres kampagne
 
Hvad tror du Occupy-bevægelsen siger til at blive brugt som reklame for Danske Bank?
Vi dømmer ikke bevægelsen, tværtimod reagerer vi jo positivt på deres kritik med vores nye tiltag. Jeg håber Occupy-bevægelsen vil opleve at vi som bank har lyttet til deres budskab og tager kritikken seriøst.
 
Hvad er budskabet i jeres #occupy-reklame?
Vi vil med den nye kampagne kommunikere at verden har forandret sig, og at vi som bank nu forandrer os med den. Vi har i dag lanceret en ny branding-platform som vi kalder "New Standards". Den første kampagne indeholder en TVC (forkortelse for tv-reklame, red.) og en række annoncer, online-bannere og outdoor. Derudover er der lavet et kampagne-site.
 
Første del af kampagnen viser forskellige eksempler på hvordan verden har forandret sig de sidste år. Vi dømmer ikke denne nye normal, men konstaterer blot at der er sket nogle skift i den måde vi agerer på, og de muligheder vi har fået. Denne nye normal kalder vi "a New Normal". Og denne nye normal kræver at vi sætter nye standarder. Dette sætter den resterende del af kampagnen fokus på, og forklarer helt konkret hvilke nye standarder vi introducerer. Det kan du se mere om på kampagnesitet. Kampagnen kører i alt i 4 uger.
 
Occupy-annoncen er et billede på hvordan "helt almindelige" mennesker har fået et andet og mere kritisk forhold til finansverdenen end de tidligere har haft, og hvor nogle grupper ligefrem går på gaderne og demonstrerer mod bankerne. Vi ønsker at vise dette for at fortælle at vi som bank anerkender kritikken mod banksektoren, og at vi nu med nye standarder agerer på den.
 
Som den kan ses i dagens avis, som helsidesannonce
 
Hvem er personen på reklamen? Bankmand? Demonstrant?
Personen er demonstrant i Occupy Wall Street-bevægelsen. Flere personer i bevægelsen optrådte med pengesedler for munden. Billedet forsøger at gengive et autentisk pressefoto. Desværre må vi ikke indrykke et pressefoto, så vi har genskabt situationen.
 
Hvem har sat tape/dollarseddel på hans mund og skrevet #occupy?
Det har demonstranten selv eller en fra bevægelsen. Bevægelsen brugte symbolet med dollarsedlen for at illustrere den finansielle verdens grådighed.
 
Hvad er absolut IKKE reklamens budskab?
Det er IKKE reklamens budskab at udstille bevægelsen og forklejne deres rolle. Tværtimod anerkender vi virkeligheden som den er, og tager kritikken til efterretning og agerer nu på den ved at indføre nye standarder.
 
Tror du annoncen kan blive misforstået?
Jeg tror den vækker opsigt og skaber noget nysgerrighed. Vi mener selv at det er ansvarligt at vi som bank ærligt reagerer på den kritik der har været af banksektoren generelt, men også specifik af os selv. Den længere historie finder du på vores website: www.newstandards.dk.
 
Hvordan udtrykker annoncen jeres nye branding-platform?
Med vores nye branding-platform ønsker at vi fortælle historien om at verden har forandret sig, og at vi forandrer os med den. Vi lever i en ny normal som kræver at vi som bank agerer anderledes. En af de nye normaler er at der demonstreres mod banker. Vi er lydhøre over for budskabet og forholder os til det ved at sætte nye standarder. Vi forsøger ikke at pakke vores budskaber ind eller fornægte den verden vi er en del af, tværtimod portrætterer vi verden som vi ser den – ærligt.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også