Like din egen fyring

"Det er jo ikke en let samtale, det her". Av av av. Sådan kan en dårlig dag sidst på måneden starte. Det gjorde den for mig den 30. oktober. Fra det ene øjeblik til det andet blev min verden vendt på hovedet. Mit job som digital chef i DBU blev nedlagt som en del af en større spareøvelse.
af Claus Mackinney-Valentin
Fyret, arbejdsløs og hvad så? Jeg vil anbefale, at du bruger tiden på de sociale medier og aktiverer dit netværk. Det har givet anledning til tre dos and don’ts:
 
 

Tre ting, du ikke skal gøre:

 
1. Lad være med at dele din frustration
Jeg havde mest lyst til at råbe min frustration ud fra hustaget på den grå DBU-bunker i Brøndby – og dernæst råbe det lige så højt til mit netværk på alle sociale medier. Jeg havde nærmest lyst til at oprette en profil på Weibo og fortælle de 167 millioner online kinesere om den uretfærdighed, der var overgået mig. Men nej. Ro på. Tænk dig om, før du går på Weibo, råber ud på Facebook, Twitter og andre platforme, du kan komme i nærheden af. Du har kun en chance, når du skal aktivere dit netværk. Brug den chance med omhu.
 
Eksempel på en deling  på LinkedIn. Her er det Henrik Feindor Christensen, der hjælper mig.
 
 
2. Lad være med at tro, du kan klare det hele selv
Det kan godt være, at du betragter dig som den digitale kommunikations svar på schweizerkniven. Men bed alligevel om råd. Du kan helt sikkert ikke tænke klart, når det er dig selv, det handler om. Lad din omgangskreds hjælpe dig. Jeg undgik selv et par bommerter på den konto.
 
Eksempel på en deling på Facebook. Her er det Katrine Emme Thielke, der har delt med et par pæne ord.
 
3. Lad være med at klynke og tude
Klynkeri hører ikke hjemme på de sociale medier, så lad endelig være med at tude eller på anden måde bede om sympati. Med mindre du er en mishandlet hundehvalp, og dit netværk består af Anima-wannabes, så driver et 'er-det-ikke-synd-for-mig'-post ikke den type engagement, som du har brug for. For det første er det svært at like og dele sådan en post. Det ville også falde helt ved siden af på LinkedIn. Så lad for guds skyld være!


Tre ting, du i stedet skal gøre:

 
1. Find et format, der passer til dig og din jobsøgning
Det kunne være en video, en lydfil, et billede, en PowerPoint, en infografik eller noget helt sjette. Det kommer an på, hvad du vil formidle, og hvor det skal deles. Jeg valgte at lave en infografik med et par udvalgte resultater fra mit arbejde. Infografikker kan rigtigt meget, når det kommer til formidling.
 
Mit eget første forsøg med infografik lavet med venngage.com. Grafikken blev underkendt af de par stykker, jeg rådførte mig med i processen.
 
2. Få nogen til at hjælpe dig – igen
Du kender helt sikkert nogen, der kan hjælpe dig til et bedre produkt, end du selv kan frembringe. Jeg lavede først ovenstående infografik som en kladde i et gratis værktøj på nettet. Ideen holdt, udformningen gjorde ikke. Men med hjælp fra AD’eren Claus Lillerup kom vi frem til nedenstående grafik. Det var MEGET bedre.
 
 
Den færdige infografik. 
 
3. Sæt det i søen
Du har kun en chance for at aktivere venner og netværk rigtigt – så den skal helst sidde helt i skabet. Det skal være let at aflæse, at pointen er, at du gerne vil have et nyt job. Men der skal også gerne være noget andet, der gør den interessant at dele for brugere, der ikke kender dig i forvejen. Jeg delte nogle af de gode resultater, som jeg var med til at skabe i min tid i DBU. Og sidst, men ikke mindst. Bed folk om at dele den. Det kommer ikke af sig selv.
 
Jeg venter derhjemme nu.
 
Jeg drikker stadigvæk kaffe
Her et par uger efter jeg lancerede min social mediekampagne, har jeg endnu ikke fundet mit nye job. Men jeg er sikker på, at kampagnen stiller mig langt bedre. Jeg har fået aktiveret mit netværk i et omfang, jeg ikke turde dømme om.
 
Stigning i antal visninger af min LinkedIn-profil.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job