Branding forbrugersamfundets sygdom

Branding er et symptom på forbrugersamfundets sygdom, skriver Politikens anmelder Christian Bundegaard, der kommenterer Dansk Design Centers seneste nummer, som handler om branding. Men enhver virksomhed med respekt for sig selv brander sig for at skabe en identitet, som forbrugerne kan genkende og blive loyale overfor.
af Charlotte Rau Jacobsen

Skelner man mellem nytteprodukter, koordinationsprodukter og symbolske produkter, skaber brandingen et stigende antal symbolske produkter. De fremhæver en forbrugers tilhørsforhold i samfundet. Samtidig følelsesgør brandingen samfundets tankegang, hvor man kunne hævde, at det modsatte ville være gavnligt. Samtidig opstår besynderlige fænomener som, at kraftvarmeforsyningen for hele Østdanmark brander sig under ”det kønsløse navn Energi 2 og det meningsløse slogan ”Du ville kende os, hvis vi ikke var her”. Eller at DR skifter sit gamle logo ud med rektangler. Ifølge reklamebureaudirektør Frederik Preisler bliver virksomheder med et brand nødt til at opføre sig ordentligt, for ikke at svigte forbrugernes tillid. Men det kræver jo, at forbrugerne er bedre end virksomhederne og ikke vil have produkter produceret under dårlige arbejdsforhold, som truer bæredygtigheden. Men det accepterer forbrugerne – i hvert fald accepterer de den magtesløshed, som følger med det frie valg, slutter anmelderen.
Politiken 16-05-02


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job