BP: Black Pest, Bad Profit

Hvor sjovt er det lige med den der store olieforurening ved USA's kyst? Ret sjovt, faktisk. De sociale medier flyder over med onde vitser om den uheldige oliekoncern, og der er gået sport i at fremstille viraler, som parodierer BP's talsmænd eller reklamespots. De nærgående og aktivistiske spasmagere straffer nu BP for firmaets årelange, hårdt pumpede profilering som åh-så-grøn og ansvarsfuld.

 

Det begyndte med, at BP i 2001 fik nyt bomærke og re-brandede sig selv som Beyond Petroleum med masser af tom tale om vedvarende energi og naturhensyn. Annoncen er fra 2008, da kampagnen endnu gik godt.

 

        

Så indtraf katastrofen. BP og dets bomærket er pludselig yndlingsoffer og udsat for grov latterliggørelse blandt forargede grafikere i USA og resten af verden. Her blot to eksempler på de tusindvis af parodier, der nu flyder rundt på nettet

 

BP er til grin. I amerikanske talk shows selvfølgelig. Men sandelig også på Facebook og Twitter, hvor wannabe stand-upper prøver vitser af i det uendelige. Og ikke mindst på YouTube, hvor miljøaktivister og deres venner flokkes for at lægge lækkert producerede parodier på nettet.

 

Vittighederne tegner efterhånden et tydeligt mønster af, hvilke udfordringer BP på det folkelige plan er oppe imod globalt og især i USA.

 

Kæmpekoncern som klumpedumpe

Den folkelige amerikanske opinion har hurtigt vendt sig mod, hvad den opfatter som arrogant adfærd fra en overmægtig aktørs side. En typisk vits:

 

  • BP-chefen sagde forleden, at firmaet ville overleve. Det svarer til, at manden, der lige har kørt din hund over, siger: "Glem det, min bil fik ingen skader." (Stand-up, tv-vært Jimmy Fallon)

 

Svaret fra BP har været at vise ydmyghed ved at fortælle vidt og bredt om deres indsats for at gøre godt efter skaderne. Man har købt sig højt op i Googles søgehierarki for at kunne vise BPs smukke version af oprydningen, når folk for eksempel søger på "oil spill". Men BPs kritikere har ikke været sene til at lægge ulækre billeder af olieindsmurte fugle på nettet.

 

 

Hvilken version vinder? Øverst BPs officielle, med lækre blå bølger, en fugl på benene og rene gule gummistøvler. Nederst kritikernes billede af en lokal fugl i olie, jf. Wired

 

Kæmpekoncernen er fanget og har svært ved at gøre noget som helst rigtigt, når mediestormen raser. Forskønner man skaderne, bliver man afsløret. Viser man skaderne, sætter man yderligere fart i de onde vittigheder:

 

  • Den gode nyhed er, at BP nu opsamler 630.000 tønder olie om dagen. Den dårlige nyhed er, at man gør ved hjælp af ænder. (Stand-up, tv-vært Jimmy Fallon)

 

At koncernen vittigt kan fremstilles som en kolos på lerfødder og med ineffektive ledere, der ikke aner deres levende råd om, hvordan olielækken skal stoppes, fremgår af denne topprofessionelt producerede viral:

 

Hvis olien havde været spildt kaffe på et mødebord... Velkommen til BP i parodiske rammer a la tv-serien The Office

 

Britisk i amerikansk kontekst

Europæisk kultur forekommer mange amerikanere som mere ægte, ærlig og sær på den gode måde end amerikansk kultur. Det skulle alt andet lige komme BPs CEO Tony Hayward til gode i BPs PR-arbejde, hvor han fremstår som en lidt kejtet skoledreng fra en pæn britisk kostskole.

 

Men spasmagerne vender i parodierne naturligvis hans dannede engelsk til affekteret tale, der lægger afstand til almindelige amerikanere. I denne parodi på et BP-pressemøde er forfængeligheden lagt i munden på en talsmand:

 

Britisk = latterligt affekteret

 

For sent ude i de sociale medier

Der gik en måned, efter olieboreplatformen eksploderede, inden BP havde sin PR-indsats i de sociale medier på plads. Det betød, at koncernens kritikere her fik et forspring, som nu slår tydeligt igennem i stor kommunikativ 2.0-assymmetri, hvor BP er underdog, og folket er overhund.

 

Tag for eksempel Twitter. BP's officielle Twitter-account har 15.000 followers, mens parodien, BPGlobalPR, tiltrækker mere end det ti-dobbelte, 164.000 followers. Bag kontoen står en anonym "Terry" og sandsynligvis flere andre personer, der tweeter løs med falske pressemeddelelser, f.eks.:

 

  • Vi dræber ikke dyr i bugten, vi skaber fossiler i bugten. Se nu det hele i perspektiv. (bpcares)

 

BP har med juridiske midler søgt at lukke munden på Terry og BPGlobalPR, men hidtil uden held. Alene lukningsforsøget har naturligvis bidraget til kontoens popularitet.

 

Greenwashing-fadæsen

Sidst, men ikke mindst har BPs forudgående årelange forsøg på at vaske sig selv grøn og fremstå som fortaler for fremtiden efter olien – Beyond Petroleum – været den største ansporing for vittige aktivister og deres kreative miljøer.

 

Oliekoncernens greenwashing er der kommet en række vilde viral-parodier ud af. Den flottest producerede kommer her:

 

Det begynder nydeligt, men ender i ren Gøg og Gokke-komedie. Ret svær ikke at grine ad

 

I ovenfor viste film står BP-talsmændene atter for skud. Andre viraler parodierer i stedet BPs reklamefilm:

 

BPs belærende tone lyder til sidst en smule skinger

 

Fælles for disse film er den partisan-agtige tilgang. Man overtager den latterliggjortes identitet på en overbevisende, professionel og stram-slipset måde, for derefter at slippe vanviddet, det pinlige og ubehagelige løs med så meget større kraft og overraskelse.

 

Fremgangsmåden kendes i øvrigt fra de virksomhedskritiske mediestunts, som aktivisterne The Yes Men har stået for de senere år. Og den tanke melder sig, at latterliggørelsen og kritikken af BP i et vist omfang bruger den uheldige oliekoncern som afsæt for en – nogle vil kalde den selvgod – generel protest mod de globale koncerners lidt for glittede og forskønnende profilering.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job