Bluf wæbtuøv

Skrevet af
Internettet. Du har hørt om det. Du har fået en GMail. Og nu står der igen en smartass og siger, du er gammeldags. Frygt ikke. Du kan også være med. Sådan bluffer du dig gennem New Media Days som Web 2.0 ekspert.

Bluf med engelsk udtale

 

Tim O'Reilly er amerikansk forlægger og manden bag udtrykket Web 2.0. Da du snakkede med Tim way back when, sagde han altså wæbtuøv, ikke web to komma nul.

Gevinst for dig: Din modstander kommer til at lyde som en provinsiel idiot, der har læst om tendensen i JyllandsPosten i går.

 

Bluf med Reboot 6

 

Du hørte Tim O'Reilly på Reboot i 2003, da phrasen blev coined. Han talte godt nok om noget andet til den internetkonference, men det er der ingen, der kan huske. Der kom nemlig ingen til konferencen. Din risiko for at støde på nogen, der var der, er derfor minimal. Du er derfor blufsikker.

Gevinst for dig: Du lyder, som om din viden er ældre end old schoolen.

Bonusreplik: "Jeg synes, Reboot var federe, dengang vi alle sammen kunne være i Islands Brygges Kulturhus" (hvor konferencen blev afholdt for det beskedne publikum det år).

 

Bluf med 2.1

 

2.0 er yesterdays news. I dag er fokus på at komme videre, videre til 2.5, 2.1, 2.epsilon, 3.0 – kært barn har mange navne. Du har dit helt eget bud på, hvad der rykker nu. Husk: Det må endelig ikke være en egentlig revolution. Kun gammel vin på nye flasker med dit eget twist. For inspiration, se det smarte bluftool i appendix nedenfor.

Gevinst for dig: Du kommer to skridt foran. Fordel i modstanderens serv. Når det er din trend, laver du jo selv reglerne, og det er svært for dem at medskabe på dit bluf.

 

Bluf med den sociale graf

 

Den sociale graf er for tiden det nyeste buzzword for "dit netværk". Smid det ind i samtalen. "At netværke" hedder i den nye lingo "at traversere den sociale graf".

Bonusreplik: Forklar din samtalepartner, at Mark Zuckerberg, manden bag Facebook, er en akavet 24-årig computerfyr, der har lært at tale volapyk i matematiktimerne på Harvard. Du kan også lige henvise til Facebooks open model. Uden at du kommer det nærmere. Læs mere her i Wired for at kvalitetssikre dit bluf.

Gevinst for dig: Du bliver sværere at forstå og opleves som klogere, end du er.

 

Bluf med frasen "arkitektur for deltagelse"

 

Endnu en O'Reillyisme – fra et essay skrevet, før O'Reilly nåede til at skrive "What is Web 2.0?". Det handler om, at det skal være nemmere for websurfere at skrive nyt indhold til dit website. Det er altid fornuftigt i bluf-øjemed at sige "Jeg synes sgu ikke, X rigtig har en fornuftig arkitektur for deltagelse"

Gevinst for dig: Det lyder, som om du kender Tim O'Reillys ideer. Hvad der altid er godt bluf.

 

Bluf med pancreation og cocreation

 

De fleste Web 2.0 sites er indholdsløse i sig selv. De er værktøjer. Brugerne fylder selv tekst, lyd, billeder og video på. Med lidt held ser millioner den nye video, hvor Kisser tisser på selvangivelsen. Bang! Så er man fucking internet famous.

I teorien kan det med det fint ord kaldes pancreation og cocreation. To ord, der indebærer det samme som "brugerskabt indhold", det lyder blot sejere. Husk at bruge alle tre betegnelser for maximal forvirringseffekt, når du taler om et website.

Sprogtjek: Du "bruger ikke en tjeneste", du "bidrager til et community".

Gevinst for dig: Du lyder som en overskudshippie, der tror på geniet i os alle. Overskudshippier er Web 2.0's rabbinere, imamer og ypperstepræster.

 

Bluf med din egen pancreation

 

I Web 2.0 er der ingen autoriteter. Det er din ekspertise, der skal i centrum. I Web 2.0 behøver man heldigvis ikke at være ham, der skrev bogen om et emne, for at være ekspert. Man er med om bord, hvis bare man har flyttet et enkelt komma i Wikipediaopslaget. Flyt kommaer de rigtige steder. Start med opslaget om Web 2.0 på Wikipedia.

Gevinst for dig: Du lyder fucking internet famous.

 

Bluf med tags

 

Har et af de websites, du besøger for nylig, fornyet sig selv med en meningsløs liste af ord, hulter til bulter i forskellig størrelse på forsiden?

Det hedder en tag-cloud. Drømmen er, at man kan slippe for at skulle tænke i hele sætninger, men kan nøjes med reflekser. Små et-ords-sætninger, ligesom Homer Simpson: "Mmm. Beer." Drømmen er allerede passé.

 

Blufsætning: "Tag clouds er som laserlys til rockkoncerter: GAMMELDAGS"

Smid den ind, hvis nogen forsøger at starte en samtale om "folksonomier", "tag clouds", "social tagging", "brugerfiltrering" eller lignende. Det korrekte bluf, efteråret 2007, er ikke "tags er fedt", men "tags stinker".

Gevinst for dig: Du kommer på forkant. Din samtalepartner, der lige har hørt om tagging, kommer på bagkant. Verden er god, og du er bedre.

 

Bluf med samtaler

 

I Web 2.0 er det mere værdifuldt at være med i samtalen end selv at sige noget, der kan være værd at snakke om.

Husk derfor, kommentarsporene er åbne overalt. Det er en invitation til dig. Anders Fogh, Tim O'Reilly, Arnold Schwarzenegger, Al Gore. De venter på dit input på deres blog.

– Fortæl dem om din nye Web 2.3 ide, og hvordan den på helt nye måder hjælper Danmark med globaliseringen, Californien med el-forsyningen, verden med den globale opvarmning.

Gevinst for dig: DU KENDER AL GORE! HAN HAR FÅET NOBELPRISEN, MAND! DET ER NÆSTEN DIG, DER HAR FÅET DEN!

 

Bluf med sociale objekter

 

Jyri Engestrøm, der netop har solgt tjenesten Jaiku til Google for millioner af dollars, er berømt blandt webgeeks. Det skyldes observationen "For at tale sammen må vi have noget at tale om". Det elementære i observationen camouflerede han ved at kalde samtaleemnet et socialt objekt.

Ironisk nok har Jaiku ikke noget socialt objekt. Hvad Google tydeligvis er ligeglad med. Der er ingen hunde i hundekiksen, så at sige – men det er stadig go' bluf.

Sig: "Jeg er ved at lave et socialt netværk med hundekiks som socialt objekt", hvis nogen spørger, hvad du laver.

Gevinst for dig: Du lyder som en self-made iværksætter, der er fremme på beatet.

Mega 2xbluff: Sig, du synes, Juris tanker om social capital er en fin sammentænkning af debatten om sociale objekter og fælles gode-problematikken, som den vinkles i The wealth of networks.

 

Bluf med beta-invites

 

Hvis du bruger de samme webtjenester i dag, som du brugte før sommerferien, er du bagud. Hvis dit favoritsite ikke er ufærdigt, ustabilt og uden garantier, er du ikke bare bagud, men på vej mod alderdomshjemmet. Heldigvis er der hele tiden nogen, der genopfinder den dybe tallerken.

Der er altid et nyt sted, du kan chatte, bookmarke, blogge og netværke.

Et godt sted at checke, hvilken endnu fejlplaget tjeneste man skal skifte til i denne måned, er inviteshare, hvor folk handler "kun for insidere"-invitationer om at være med, som om det var narko.

Hold dig ajour og brug dine egne invites som hård valuta.

Gevinst for dig: Det er sjovere at være pusher end at være narkoman.

 

Bluf med foogi.com, flabjoos.net, late.st

 

Hvis en anden kører beta-invite-bluffet på dig, så opfind bare nye fiktive tjenester (som foogi, flabjoos og late.st), der er meget nemmere at bruge og har et langt coolere community, der er lidt mere på forkant. Tilbyd at sende en invite. Det kan ingen slå. (.st er forøvrigt domæneendelse for Sao Tomé & Príncipe – en tidligere portugisisk koloni i Guinea-bugten. Kan smides ind i samtalen).

Gevinst for dig: God ripost, hvis du selv bliver bluffet.

 

Bluf ikke med Facebook og MySpace

 

Det er for sent. Du kan måske bluffe med, hvornår du signede up. Eller hvor træt du er af alle de andre, der også er der og hele tiden inviterer dig med i nye grupper om ting, du er ligeglad med.

Antibluf er den eneste udvej:

Du er træt af Funwall og My Questions apps’ene på Facebook.

Hvis du endelig skal, så er "Jeg har droppet LinkedIn, jeg bruger bare Facebook med Hobnob", rimelig bluf lige præcis i denne uge. Men pas på. Den rigtige form af den linje skifter hver uge. Nogle gange fra mandag til tirsdag.

Gevinst for dig: Din samtalepartner tror, du er online og ovenpå 24/7 – at det er pulsen, der har fingeren på dig.

 

Bluf med Rails og AJAX

 

Hvis du er non-geek, kan du forsøge dig med lidt billig geek cred ved at snige geek-terminologi som Ruby on Rails og AJAX ind. Det er et farligt bluf, som man hurtigt kan blive knaldet på, hvis man ikke kan sit stof, så vær lidt diskret med den. Prøv f.eks: "Helt ærligt, Jason Fried var federe som webdesigner end som Basecamp og Rails cheerleader" – du maxer nu ud på din Reboot 6 bluf fra før, for Fried var nemlig en af de andre talere til denne yderst hemmelige konference. FØR han gik wæbtuøv.

Gevinst for dig: Det virker, som om du kan tale med udviklerne. Det har ingen kunnet før dig. Du er derfor cool, for det er dem, som skal lave alt arbejdet, for at du kan spille smart.

 

Lav antibluf: Kør en Andrew Keen

 

Andrew Keen er kulturpessimist, en stolt tradition med store åndskæmper som Spengler, Horkheimer, Adorno og Søren Krarup i bagagen. Keens niche er internethad.

Hvis du taler med en, der er Web 2.0 ekspert, er bluf højrisikabelt. Kør antibluf i stedet. Altså bluf om, hvorfor 2.0 er ufedt. Her er nogen Keenske stikord:

Web 2.0 tager livet af alt, der er fedt. Det er bumsede netnørder, der tror, at de fem ord, de skrev bag på toiletrullen, da de var ude at skide, er den næste Krig og Fred. Fandme nej. Hvis der er noget russisk over den toiletrulle, så er det, at den minder om Det kommunistiske manifest. Nettets totalt anarkistiske frihedskult er i virkeligheden repressiv sovjetsocialisme, hvor den grå masse har droppet al respekt for individet.

Bonus: Hvis du skal til New Media Days i dag onsdag, holder han oplæg. Læs den anmeldelse af hans debatbog for at stille et klogt spørgsmål fra salen. Husk også at nævne, at du har set hans oplæg hos Google på YouTube.

Gevinst for dig: Du er 2.0 kulturpessimist, som er en genial og glorværdig blufstrategi, som gjorde Adorno berømt.

 

Du er nu klædt på til K-Bluf

 

Heldigvis er Web 2.0 slet ikke en nyhed. Det er bare en relancering af alle de plusord, vi fyrede af under den første internetboble. Det "Kom godt i gang med internet"-kursus, du fik i 1999, kan stadig bruges. Med blufguiden har du styr på hvordan.

Appendix – værktøj til læserne

Lav din egen Web 2.1 trend!

Find en terning og lav din egen webtrend ved at vælge et ord fra gruppe A, et fra B og et fra C.

 

A

B

C

Det sociale

Meta

Pink

Samtalen

Real

Politisk

Pancreation

Punk

Økologisk

Brugermedier

Glam

Asiatisk

Maskinerne

Native

Cool earth

Nettet

Amok

Markeds

 

Sæt så dine ord ind i følgende sætning:

 

”Det handler alt sammen om, at A går B med et C twist”.

 

– jeg har f.eks. lige trukket en ny trend, der hedder

"Det handler alt sammen om, at samtalen går punk med et asiatisk twist"

 

Du kan træne dit bluf med disse to websites:

 

Sådan finder du gode blufnavne til websites

Byg et bizart navn til din fiktive Web 2.0 opstart med

http://www.dotomator.com/

eller

http://www.lightsphere.com/dev/web20.html

Relaterede artikler

I love Facebook - Facebook er ikke fjollet tidsfordriv. Det er god forretning, hvis man forstår at bruge det rigtigt. Læs her om Facebook ...
iBluff iMac - Du har lige købt den nyeste MacBook Pro. Du vil gerne virke mere ihip, end du er. Du vil gerne virke virkelig Pro. Frygt...
Hvordan bruger virksomheder Web 2.0? McKinsey har svaret - Web 2.0-sites som Facebook, Wikipedia og Youtube har med succes og stor hastighed forandret internettet. Hvad kan virks...
Design apps for alvor - Apps til de nye smartphones er kommet for at blive. Men hvordan designer man egentlig en god app, som på meget lille pla...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Netværk

Kommunikatører

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: 12. juli

SoMe-medarbejder

Frist: 31. juli

Studentermedhjælper

Frist: 1. juli
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.