Bjarne Corydon om politisk kommunikation
Corydon: Jeg har ingen kommunikationsstrategi

Skrevet af
Bjarne Corydon er kendt for at være troværdig i sin kommunikation og for altid at være rolig, seriøs - og sværere at rokke end en bropille. Men der ligger ingen særlig kommunikationsstrategi bag stilen, indrømmer han. Faglig sikkerhed er derimod afgørende - og en spontan 'one liner' er bedre end en planlagt, mener han.
På kommunikationskonferencen DEL13 delte Danmarks finansminister, Bjarne Corydon, ud af sine erfaringer med kommunikation i et af landets mest magtfulde embeder. Som minister er Corydon blevet betegnet som en af landets mest troværdige politikere, men har også fået tilnavne som Stone Face, Don Corydone og lignende betegnelser, der antyder, at hans stil er kompetent, men hård og endda en smule kynisk.
 
Bjarne Corydon er blevet sammenlignet med Corleone fra The Godfather under konflikten mellem KL og lærerne. Corleone opfattes her som cool, velovervejet og handlekraftig - og måske også hård og en smule kynisk?
 
På konferencen forsøgte dagens vært, tidligere tv-vært Trine Sick, at komme ind bag facaden for at høre, om den kommunikationsstil, Corydon har, er en, han systematisk planlægger og gør sig tanker om – eller om det virkelig bare er sådan, han er. Hun spurgte blandt andet, hvorfor Bjarne Corydon selv vurderer, at han har fået troværdighedsstemplet.
 
- Helt grundlæggende er embedet jo i sig selv kendetegnet ved, at man er nøglefigur i nogle forløb, som der naturligt er en vis alvor omkring. Forløb med konflikt og måske en vanskelighed, hvor alle andre har givet op. Den rolle giver jo et rygstød i sig selv.
 
Vil ikke svælge i machorollen
Bjarne Corydon ønsker dog ikke selv at ”svælge i machorollen”, som han udtrykker det.
- Man skal ikke lade sig rive med, så det bliver macho på en karikeret måde. Men alvoren ligger bare i rollen. Man er jo den, der bestemmer ultimativt i forhold til en masse processer, hvor man skal sige nej ni ud af ti gange.
Når han skal reflektere over god kommunikationsstil, vurderer han, at det er vigtigt ikke at være selvsmagende, for det er ikke charmerende. Man skal dog heller ikke være så objektiv, at man er selvudslettende.
 
- Men jeg synes, at jeg personligt har fundet en form, som jeg selv har det godt med, forklarer Bjarne Corydon.
 
Den form indebærer blandt andet, at Corydon ”gør tingene på sin egen måde”.
- Altså, jeg lyver ivrigt, hvis det er det, der skal til, men jeg prøver at være så meget mig selv, som jeg kan, i det jeg laver. Jeg føler mig faktisk meget hjemme, i det stof jeg arbejder med, og det er også en stor del af min identitet, og det er måske det, man kan mærke i min kommunikation.
 
Corydon gør tingene på sin egen måde og prøver at være sig selv så meget som muligt, i det han laver. Foto: Bertel Henning
 
Der er ingen kommunikationsstrategi
Som finansminister har Bjarne Corydon ingen kommunikationsstrategi, og han bruger heller ikke talepapirer og talelinjer, fortæller han til konferencen. Kun hvis han skal udtale sig om noget, han ikke har forstand på. Igen får han understreget, at det er substansen i kommunikationen, der er den vigtigste frem for formen. Og netop substansen, den har han styr på:
 
- Man kan være enig med mig eller uenig – men faktum er, at jeg har beskæftiget mig med det her område i rigtig mange år, at jeg kan tallene og aktørerne, siger han og tilføjer, at det er det samme med alle andre, som har været længe i en branche og kender den godt.
 
Det betyder, at Bjarne Corydon ikke arbejder med skematisk kommunikation, ligesom han ikke behøver kommunikationsrådgivere til at skrive ’one liners’ til ham.

- Men spontane one lines, som kommer på baggrund af, at du kender dit stof indefra, er også langt bedre end de planlagte, konstruerede one liners, understreger Corydon.
 
Det er dog ikke sådan, at han vurderer, at kommunikationsstrategi er unødvendig. Som alle andre toppolitikere bruger Corydon også sine særlige rådgivere, såkaldte spindoktorer, til sparring og ville ikke undvære dem.
 
- De fungerer som partnere og ligemænd, og de deler deres overvejelser med mig. For eksempel hvordan er stemningen uden for døren, og hvor er kanterne i det her. Det har vi en samtale om, og de har nogle andre erfaringer, som jeg så tager med. Men vi sidder ikke og formulerer linjer sammen, fortæller han.
 
Gang på gang får finansministeren understreget, at den bedste kommunikation kommer, når man selv som afsender er godt inde i sit stof.
 
- Det er en god ide at bede kunden om at læse på lektien i stedet for at lave en genvej til at kommunikere noget, som man ikke forstår dybden af, lyder hans gode råd til kommunikatører, der skal rådgive andre om kommunikation.
 
Ærlighed og faglig integritet fremhæver han også som afgørende, når man kommunikerer:
- Man skal finde en kerne i, hvem man er, som er ægte.
 
Nogle siger, at man kan aflæse mennesker på to sekunder… tilføjer Trine Sick.
 
- Det tror jeg er rigtigt - i langt højere grad end man tror. Jeg tror, folk fornemmer om det er sandhed eller løgn på et intuitivt niveau, som stikker dybere end det, man siger.
 
Tidligere tv-vært Trine Sick forsøgte at komme ind bag facaden på finansminister Bjarne Corydon og hans kommunikationsstil under DEL13. Foto: Bertel Henning
 
Det er OK at være ”ulækker”
Det område, som Bjarne Corydon kommunikerer om, kan virke afskrækkende. Det er tørt og uforståeligt for mange. Og dybt alvorligt. Kan man nogle gange savne at kommunikere om noget mere ”lækkert”, spørger værten, Trine Sick.
- Nej, det er OK at være ulækker. Jeg har det fint med den rolle, jeg befinder mig i. Og det er måske også en del af, at det går sådan nogenlunde for mig, svarer Bjarne Corydon.
 
Finansministeren bliver til sidst i interviewet bedt om at reflektere over, hvorvidt han er en mærkevare, som vi borgere kan identificere os med - og i så fald hvilken. Han tøver og siger så:
 
- En mærkevare? Nej, det tror jeg ikke. Måske er jeg en slags skudsikker bil – sådan lige før det begynder at blive lækkert, siger Corydon - og så smiler han faktisk et af sine ellers så sjældne smil.
 
Artiklen er venligst udlånt af Stine Bjerre Herdel, redaktør på Kommunikationen.dk
 
_____________________________________________
 
Links:
 
 
 
 
_____________________________________________
 

Relaterede artikler

Taber Mette på sin tavshed? - I årtier har politisk kommunikation sagt, at vejen til at sætte og vinde dagsordener går gennem proaktivitet, klare mark...
Brander blå Bjarne Børsen bedre? - Valget af Bjarne Corydon til Børsens chefredaktør er headhunterens ønskedrøm. Han får nu et job, som ingen kunne forudse...
Helt fair: Her er Bjarnes fem fejl - Bjarne Corydon har udgivet sit første egentlige manifest som en fri mand: en leder i Dagbladet Børsen. Får vi at se, hve...

Giv din stemme

8 stemmer
4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

64 JOB

Leder af digitale medier

Se alle job Indryk job

Job

Creative Producer

Frist: 17. oktober

Leder af digitale medier

Frist: 23. oktober

SoMe-specialist

Frist: 31. oktober
Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.