At være kommunikationsdirektør i Ørestadsselskabet

Bo Dybkær skal holde mange gryder i kog i sin egenskab af kombineret pressechef og kommunikationskoordinator for Ørestadsselskabet.

Som overordnet ansvarlig for Ørestadsselskabets kommunikation har Bo Dybkær udover selve selskabet så store projekter at holde styr på som Ørestads udvikling og den Københavnske Metro. Specielt den sidstnævnte opgave har på det seneste beslaglagt Bo Dybkærs tid i et omfang han måske ikke helt var forberedt på.

- Bortset fra mindre skønhedsfejl gik åbningen af Metroen jo godt. Og modtagelsen af det nye system har i ugerne efter været meget positiv, også i størstedelen af medieomtalen. Til gengæld var det i ugerne op til åbningen meget vanskeligt at formidle hvad der virkelig skete i den sidste godkendelsesproces. Pressen forsøgte at beskrive et forløb som i realiteten udviklede sig time for time. Det gav en del divergerende omtale som må have forvirret læserne og seerne. En del af omtalen kunne derfor efterlade folk med en tvivl om hvorvidt det er sikkert at køre med Metroen, på trods af at den uden tvivl er det sikreste banesystem i Danmark. Det viser noget om hvor vanskeligt det er at formidle teknisk stof og skille skidt fra kanel - når det skal gå stærkt med at producere artikler.

Pludselig tilstrømning
Et mere positivt problem for Bo Dybkær var den store tilstrømning til Metroens åbningsweekend. Alle ville opleve den nye Metro fra dag 1, men få havde - måske på grund af den ovennævnte medieomtale - sikret sig en billet på forhånd.

- Det er vanskeligt at sige hvor mange billetter vi ville have kunnet sælge i forsalg hvis medierne ikke til det sidste havde stillet spørgsmål ved om Metroen overhovedet ville åbne den 19. oktober. Vi måtte meget hurtigt etablere et alternativt ”dørsalg”, og kommunikationen blev i den forbindelse ikke optimal - især ikke da Metroen søndag eftermiddag havde et driftsstop som skabte meget lange køer. Samtidig kørte Metroen jo med halvt så mange afgange som planlagt, så der var i det hele taget plads til væsentlig færre end vi havde forestillet os da arrangementet blev planlagt.

At tænke strategisk
Bo Dybkærs funktion i Ørestadsselskabet er, som medlem af direktionen, at forankre selskabets såvel interne som eksterne kommunikation i ledelsen og dermed bidrage til at tænke kommunikation ind i alle væsentlige beslutninger som foretages på ledelsesplan.

Direktionen starter hver uge med mandag morgen at kigge på hvilke problemstillinger der udvikler sig positivt eller negativt, for så at diskutere hvad de kommunikationsmæssige konsekvenser er.

Han leder i det daglige selv Ørestadsselskabets kommunikationsafdeling på 13 mennesker som beskæftiger sig med alt fra web og grafik til events og rundvisninger - fra nabokommunikation til pressearbejde og formidling af naturværdier i Ørestad. Det er Bo Dybkærs job dels at lede og uddelegere, men også at udstikke en retning for kommunikationen og tænke strategisk.

- Jeg forsøger at blande mig nok til at vide hvad der foregår i alle relevante projekter, men også så lidt at medarbejderne har friheden til at arbejde selvstændigt. Mine bedste dage har jeg når kommunikationsafdelingens medarbejdere rykker - og hvor folk demonstrerer at de endnu engang er blevet dygtigere, mere erfarne og mere sikre på hvordan de kan trække i samme retning som deres kolleger.

Bo Dybkær
Født 12. april 1962 i Kolding
Samboende med Kigge Hvid siden 1989. Ingen børn

Beskæftigelse:
1999-
Kommunikationsdirektør, Ørestadsselskabet i/s. Medlem af direktionen. Ansvarlig for selskabets interne og eksterne kommunikation.

1998-99
Chefredaktør, Egmont Online a/s. Ansvarlig for opbygning af redaktionel linie m.m. i Egmonts internetportal.

1992-97
Informationschef, Køben-havns Kulturby Fond 96. Medlem af ledelsen. Ansvarlig for fondens interne og eks-terne (nationale/inter-nationale) kommunikation.

1991-92
Informations- og marketing-chef, Musikhuset Aarhus. Medlem af programledelsen. Ansvarlig for husets interne og eksterne kommunikation.

1990-91
Informationschef, Værket, Musik- & Teaterhuset i Randers. Ansvarlig for husets eksterne kommunikation.

1988-90
Informations- og pressemedarbejder, Århus Festuge. Ansvarlig for festivalens eksterne kommunikation.

1982-84
Diverse beskæftigelser.

Uddannelse:
1980-82
Aarhus Universitet, Institut for Engelsk Filologi.

1984-88
Danmarks Journalisthøjskole

Tillidshverv:
Medlem af bestyrelsen, Øresundsinstituttet.

Medlem af repræsentantskabet, Wonderful Copenhagen
At rydde kalenderen
Bo Dybkær har tidligere arbejdet med kompleks kommunikation, blandt andet som informationschef for Danmarks hidtil største kulturprojekt, Kulturby 96. Han er i sit es når bølgerne går højt, og der skal analyseres og tænkes strategisk, mens det kan blive lidt mere kedeligt når alt går som det skal.

- En konsekvens af jobbet er jo at man som kommunikationsansvarlig er nødt til uden varsel at kunne rydde kalenderen når noget pludselig brænder på. Den positive side af dét er at man bliver tvunget til at uddelegere meget ansvar, hvilket gør de øvrige jobs i kommunikationsafdelingen mere interessante og udviklende. Men ind imellem kan man have lidt for rigelig luft i kalenderen - når alt i en periode går problemfrit. Det giver på den anden side tid til at lade op og overveje kommende, kritiske problemstillinger.

- Hvis man arbejder med et område hvor der sker meget, og hvor der sættes nye grænser, er man jo aldrig færdig med at kommunikere - enten fordi ens projekter udvikler sig, eller fordi omverdenen gør det. Som regel begge dele. Det er dét der gør arbejdet med kommunikation udfordrende.



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også