Astroturf: de falske græsrodsbevægelser

Husker du Hen-Ry? Foreningen af hensynsfulde rygere, der med læge og samfundsdebattør Tage Voss i spidsen, plæderede for fredelig sameksistens mellem rygere og ikke-rygere i slutningen af 1980’erne og op gennem 1990’erne. Hen-Ry’s overordnede formål var at påvirke de politiske beslutningsprocesser og forhindre, at rygning blev forbudt i det offentlige rum, men i 2000 blev det afsløret, at såvel Tage Voss som Hen-Ry havde modtaget penge fra flere internationale tobaksgiganter. Et klassisk eksempel på muligheder og begrænsninger ved Astroturfing - den sorte PR kunst, at skabe falske græsrodsbevægelser. Nyt speciale ser på fænomenet.

Hen-Ry
Hen-Ry er det mest kendte danske eksempel på astroturf. Astroturf er et registreret varemærke inden for kunstigt græs, men betegnelsen anvendes også metaforisk for falske græsrodsbevægelser. Astroturf er en PR-strategi karakteriseret ved en her-og-nu rekruttering af medlemmer, der i god tro mobiliseres til mere eller mindre falske græsrodsbevægelser skabt og styret af kommercielle interesser i form af en virksomhed eller dennes PR-bureau. De falske bevægelser, som syner ægte, konstrueres primært for at tjene de kommercielle interesser i kampen for indflydelse på de politiske beslutningsprocesser.

Den uvildige tredjemand
Ved hjælp af astroturf kan en virksomhed ”lægge sine ord i andres mund” og kommunikere skjult og indirekte med de politiske beslutningstagere via de falske bevægelser forstået som ”den uvildige tredjemand”. Strategien har imidlertid også andre anvendelsesmuligheder som fx image-påvirker eller issues management redskab, hvorigennem virksomhederne kan foregøgle over for omverdenen, at de lever op til de stigende krav om legitimitet og ansvarlighed. Det er desuden en af specialets konklusioner, at astroturf-strategien er en direkte konsekvens af, at virksomhederne ikke kan leve op til disse krav i praksis.

Findes astroturfing i Danmark?
Astroturf er et effektivt redskab i kampen om indflydelse på de politiske beslutningsprocesser, men kommunikationsetisk er strategien problematisk, ligesom den kan skævvride den demokratiske proces ved at tildele virksomhederne skjulte fordele i kampen om at blive dagsordensættende. I USA er der mange eksempler på afslørede astroturfs, mens det er svært at sige noget om strategiens udbredelse i Danmark. Det kan skyldes to ting: At astroturf-strategien ikke har vundet indpas i Danmark, eller at de danske astroturfs blot har været så gennemtænkte, at de aldrig er blevet opdaget!?

Hen-Ry & National Smokers Alliance
Specialet beskriver astroturf som (falsk) bevægelse, innovation og kommunikationsstrategi, ligesom der gives svar på spørgsmål som fx: Hvilken type af virksomheder kunne tænkes at anvende strategien? Hvilke kendetegn har en astroturf? Og Hvordan virker astroturf i forhold til den dagsordensættende proces? Der redegøres desuden for interessante sammenhænge mellem danske Hen-Ry og den amerikanske pendant, National Smokers Alliance.

Politikere, journalister og andet godtfolk må forvente, at de i fremtiden skal kunne skelne astroturfs fra genuine bevægelser, og det er ikke ligetil. Man kan imidlertid grave efter afslørende oplysninger, hvis man ved, hvor man skal grave… Specialet er en ”grave-anvisning” og ikke en opskriftsamling!

Download specialet om Astroturfing fra Københavns Universitet her her

Forfatteren Pernille Mølgaard Toft kan kontaktes via mail: p.m.toft@mail.dk

Pernille Mølgaard Toft (født 1974), cand.mag. i dansk og virksomhedskommunikation fra Københavns Universitet (august 2004). Har bl.a. udført konsulentopgaver på freelance basis samt arbejdet som tekstforfatter og projektkoordinator på kommunikations- og reklamebureauet Processor A/S. Pernille Mølgaard Toft har desuden skrevet en artikel til antologien ”Spin, selvfremstilling og samfund”.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job