Fisher Price på syre

I torsdags udkom det hidtil mest omfattende redesign af iPhones styresystem. iOS 7 blev downloadet af så mange, at frigivelsen gav et markant udslag på den globale internettrafik. Men blandt udviklere og designere har den nyeste udgave af iOS mildt sagt fået en blandet modtagelse – og det er der grund til. Det er visuelt flot, men svigter der, hvor Apple plejer at excellere, for det er sjusket og ufærdigt og unødvendig nørdet.
af Ingrid Haug
Lyst og moderne – og fladt
Først og fremmest ser det nye iOS jo ualmindeligt NYT ud. Det gamle iOS 6 fremstår med ét slag fuldstændig old school og umoderne. Tænk, at man har kunnet se på det så sent som i går og føle sig med på beatet – helt utænkeligt, når først det nye er installeret.
 
Nye tider på din iPhone
 
Sådan er det, nyt er godt. Det er en kærkommen forandring, der ser både frisk og absolut moderne ud. Det er lysere end før – hvide baggrunde, klare pastelfarver, ny, slank typografi og flotte animationer. Og fordi alle de indbyggede apps også er blevet redesignet, er der nok at kigge på. Det er ikke alt sammen lige smukt, men der er visuelle perler imellem. 
 
Den ligner ikke sig selv! Den lille dreng i denne video har det lige som dig. Se
videoen her
 
En af de væsentligste ændringer i det nye design er at stort set alle elementer nu er ”flade” idet de mange skygger og 3D-effekter er væk. Der er stadig masser af gradients tilbage - især på hjemmeskærmens ikoner - som får det til at ligne en opdateret, men genkendelig version af sig selv. Og det er lidt ærgerligt, for forandringen kunne have været endnu mere radikal, hvis man havde droppet de runde hjørner og den nuttede stil.
 
Like it or not - sådan har iPhones styresystem ændret udseende gennem årene 
 
Sammenlignet med det yngste mobilstyresystem på markedet, Microsofts omdiskuterede men visuelt flotte Windows 8, er det tydeligt at se, at iOS slet ikke er fladt, blot en smule fladere end før. Og i virkeligheden stadig en smule old school.    
 
Fladt, men slet ikke så 2D som Windows 8
 
Hvor kan jeg klikke?
2D ser nyt og friskt ud, men har en uheldig sideeffekt: Knapperne har mistet deres effektive tryk på mig-look, og i mange apps er knapperne erstattet af links. Det er som om, det visuelle har vundet over det funktionelle. Man kan måske her mærke, at det er en designer, der står bag – og ikke en mand, der er vokset op med at bygge computere i sin fars garage.
 
Det betyder ganske enkelt, at det er svært at se, hvad der er klikbart. Men i og med, at der ikke er lavet meget om på placeringen af knapperne, fungerer det trods alt fint for en trænet iPhone-bruger, der ved præcis, hvor hun skal klikke. Rent visuelt roder det dog, og det er forvirrende at se på de mange løsrevne ord i top og bund.
 
Alle knapper er væk og erstattet af farvede links. Det roder og er ikke særlig
intuitivt
 
I appsene er ikonerne også ændret til en ny og mere spinkel stil. De er samtidig blevet mere abstrakte og er derfor blevet sværere at tyde:
 
De nye ikoner er mere elegante – men hvorfor
ændre en symbolik, der virker?
 
Slut med læder, filt og notespapir
Ja, den er god nok. Kalenderens læderramme med syninger er fuldstændig væk, og det samme gælder det grønne spillebord og den gule notesblok med formskrift på. Apple har opgivet sit trick med at lave nøjagtige efterligninger af virkelige objekter i fuld 3D, også kaldet skeuomorphisme (læs om begrebet i denne artikel på Kforum, hvis du trænger til at få det genopfrisket). Det er ikke noget, vi kommer til at savne. Det var måske en god ide til de allerførste touch-interfaces, men det blev hurtigt barnligt og smagløst.
 
Så langt så godt, men er metaforerne så helt væk? Nej, de dukker faktisk op rundt omkring trods det nye ”flade” design, for eksempel i kalender-appen, hvor ”spilleautomaten” med datoer og tid stadig findes i en ny og abstrakt udgave af sig selv. Eller i bladkiosken, hvor hylderne ikke længere er af træ, men stadig eksisterer i en ny og abstrakt form.
 
Det er ærgerligt, at Apple ikke helt kan undgå disse nye ”abstrakte metaforer”, som kun er rigtig meningsfulde, hvis man kan huske deres forgængere. Det virker som en halvhjertet løsning, og selv om det nu er langt kønnere end før, var de gamle metaforer i det mindste gennemførte.
 
Skeuomorphisme er blevet til stilistiske metaforer,
der er svære at afkode
 
Kun for nørder
Så hvad er nyt – ud over grafikken? Egentlig ikke så meget. Bortset fra en del, mindre justeringer i nogle af appsene er langt de fleste ændringer at finde i det grafiske design.
Men der er et par centrale nye features, som er værd at nævne, herunder det nye kontrolcenter, der får rigtig meget ros med på vejen af anmelderne.
 
Kontrolcenteret er blevet bedre, men har alt for
mange knapper
 
Kontrolcenteret vises, når man swiper fra telefonens nederste kant, og det virker fra alle apps. Det indeholder en masse knapper, du før skulle rode rundt efter inde i Indstillinger, hvilket faktisk var ret besværligt.
Det virker ubetinget mere effektivt end før, og især indstillinger som Flytilstand og Bluetooth vil jeg taknemmeligt kunne finde her på ingen tid. Men der er gået Windows i den. Hvorfor har panelet hele 16 knapper, jeg skal forholde mig til? Er de alle lige vigtige? Jeg kunne i hvert fald godt undvære lommeregneren, uret og kameraet, og jeg er heller ikke så voldsomt optaget af Apples nye fildeling, AirDrop.
 
Det virker, som om Apple har glemt, at de er det firma, der gemmer indstillingerne væk,  og i mange tilfælde tager valgene for mig. Det, der indtil nu har været det særlige ved Apple, er deres evne til at få iPhone og iPad til at fremtræde som værktøjer, man bruger og ikke som en computer, der skal installeres og konfigureres. Det var det, Apples chefdesigner mente, da han i sin tid kaldte iPad’en magisk. Hvor man straks tager iPad’en i brug, rækker man straks ud efter manualen til Microsoft Surface. I den henseende er iOS 7 et skridt i den forkerte retning. Kontrolcenteret og en række andre funktioner er designet til superbrugeren – og er alt for avanceret til at være godt telefondesign.
 
Endnu et problem med kontrolpanelet er, at jeg lidt for ofte swiper nedefra uden at ville det, og derfor kommer det tit frem ved et uheld. Og faktisk findes der hele 3 swipe-handlinger: 1. Kontrolcenter (swipe opad fra nederste kant), 2. Spotlight (swipe nedad fra under statusbjælken) og 3. Notifikationer (swipe nedad fra telefonens top). Jeg kommer derfor hele tiden til at swipe uønsket information frem.

Flere nye features
En anden nyhed er den måde, hvorpå man skifter mellem flere programmer, der kører samtidig. Dette understøtter multi-tasking og er ikke som sådan noget nyt, men en visuel forbedring af den måde, det virker på i dag (se billedet neden for til venstre).
Safari har sideløbende med dette også indført en ny måde at skifte mellem vinduer på, men det er ikke slet ikke så brugbart, som når man skifter mellem apps. Og lidt ærgerligt, at de slet ikke taler samme sprog.
 
Til venstre skifter jeg mellem apps, og jeg kan lukke en app ved at hive den opad.
Til højre skifter jeg mellem vinduer i Safari, og her lukkes et vindue, ved at man
hiver det til venstre
 
En tredje forbedring er, at søgningen er tilgængelig alle steder fra. Det er langt hurtigere end at skulle skubbe startskærmen til højre og fungerer (nogenlunde) ens i alle apps. Thumbs up for det!
 
Det er en forbedring, at søgningen er tilgængelig
alle steder fra
 
De små forskelle
Steve Jobs var kendt for at blande sig helt ned i detaljerne af hver enkelt skærmbillede. Det er sandsynligvis årsagen til, at iPhone helt fra start har virket sammenhængende og konsistent i forhold til alle andre telefoner. Selv om alle apps havde deres helt egen særlige stil eller metafor, var knapper og interaktionsdesign stort set ens på tværs af det hele. Det gav en varieret oplevelse med forudsigelighed i interaktionen – og så bliver det ikke bedre i min bog!
 
Det ser ud til, at Apples designchef, briten Sir Jonathan Ive, er en mere demokratisk designer – eller også er han bare ikke helt så dygtig? De nye apps er stadig forskellige, men der er mange små forskelle, som ikke burde være der. Man skal lede lidt efter dem, men for eksempel er søgefeltet forskelligt i forskellige apps, knapperne er ens, ligesom ikonerne på forsiden ikke ligner dem i appsene – og de ligner slet ikke dem i Share-funktionen.
Med et af interfacedesignernes absolutte fy-ord er det altså: inkonsistent!
 
Søgefelter, der næsten er ens, men så alligevel ikke 
 
Knapper og ikoner ser ikke ud, som om de følger de samme regelsæt
 
Windows-kopi?
Det er fristende at sammenligne iOS 7 med Windows Phone 8, der er mere fladt, farvestrålende og firkantet end noget andet styresystem. iOS 7 kommer nemlig til at ligne sin gamle ærkerival i en del af de nye interfaces, og det er ikke specielt flatterende for Apple, som i mange år var dem, der lavede designinnovation.
 
Hvad er Windows, hvad er Apple?
 
Usability – et skridt frem og to tilbage
Ethvert redesign bør forbedre brugervenligheden af et produkt ved at løse eksisterende problemer uden at introducere nye og uden at ødelægge noget, der fungerer godt i forvejen. Og er det så blevet bedre eller værre denne gang?
 
Der er desværre ikke særlig mange forbedringer af brugervenligheden, men til gengæld en del, der er blevet sværere.
 
De fem største usability-problemer i iOS 7:
 
·      Manglen på knapper gør det er svært at se, hvad man kan klikke på
·      Det nye flade look ender ofte med at se rodet ud, eksempelvis i kalenderen
·      Kontrolcenteret er svært at overskue
·      Der er for mange swipe-handlinger på en gang
·      Det er svært at se, om man skriver med store eller små bogstaver på tastaturet.
 
Apples tidligere 3D-effekter og skeumorfisme var – til trods for den kiksede fremtoning – meget brugervenlige. De var en del af grunden til, at selv babyer kunne betjene iPad’en uden hjælp, og det er svært at opnå helt det samme intuitive niveau, når man gør designet fladt og langt mere abstrakt. Den udfordring kunne have været løst bedre, end det er gjort i iOS 7, hvor brugervenligheden reelt er forringet i forhold til før.
 
Fortid og nutid på din iPhone
 
Konklusion: Flot, men sjusket
Vi er efterhånden begyndt at forvente, at Apple laver produkter med ganske få eller slet ingen fejl. Desværre er iOS 7 fyldt med småting, der irriterer øjet og som gør det mindre intuitivt end tidligere. Alt i alt er det faktisk en temmelig sjusket udgivelse.
 
Man kan spørge sig selv, om Apple er blevet så store, at de ikke længere kan innovere, men blot søger at tilfredsstille deres eksisterende kunder? Det ville være virkelig ærgerligt, for i deres bedste år udfordrede Apple ideen om, hvor vellykket man kunne designe funktionelt software og smukke produkter i ét. Jeg frygter, at Apples produkter i de kommende år får flere features, men bliver mere komplekse at bruge. Ikke just en udvikling i Steve Jobs’ ånd.
 
Vil du opleve iOS 7, når det tager sig bedst ud, så brug en af de nye grafiske baggrunde
 
Vil du have mere?
 
Nettet er fuld af snak om iOS 7, og her er et par håndplukkede anmeldelser:
-Den grundige: iOS 7 thoroughly reviewed
-Sjov side, hvor designere kritiserer iOS 7 på sociale medier: Designers Complaining
 
 
Steve Jobs' reaktion på det nye iOS 7 ifølge sitet Jony Ive redesigns things
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job