Farvel emoji :'-( Goddag animoji

Smileys, stickers, emojis, animerede GIFs og animojis anvendes til at udtrykke følelser på de sociale medier. At tilbyde de nyeste emojis til brugerne er blevet et konkurrenceparameter for de sociale medier, og som professionel kommunikatør bliver emojis en del af værktøjskassen til at nå ud med dit budskab.
For nogle måneder siden lancerede iPhone animoji – en slags animeret emoji.
For nogle måneder siden lancerede iPhone animoji – en slags animeret emoji.
Den første ASCII-kode smiley :-) og :-( blev sendt af datalogen Scott Fahlman den 19. september 1982. Det var for at gøre det klart, hvad der var ment som en vittighed, og hvad der ikke var.
 
Ideen var at begrænse unødvendige flame wars. Ideen var, at det nogle gange kunne være svært at skelne mellem humor og en kritisk kommentar i skriftmediet. Det skyldes Poe’s law, der siger: Uden en blinke-smiley eller anden tydelig markering af satire, er det umuligt at skabe en parodi på ekstreme synspunkter, uden at det af nogle læsere vil blive opfattet som et oprigtigt udtryk for de ekstreme holdninger. Det er en afgørende grund til, at emoticons blev en så stor succes.#REKLAMEPLADS#
 
Dengang internettet slog igennem var der mange, der syntes, at emoticons var ekstremt nørdede, og slet ikke forstod, hvad de skulle gøre godt for. I dag er det lige omvendt. De unge kan tilsyneladende ikke få nok af det.
 
Allerede i 00'erne forstod Facebook, at en simpel knap som like button hjalp til at gøre kommunikationen mere behagelig. Siden har de indført flere emojis. I dag vil brugerne have animated GIFs og emojis. De vil have personaliserede stickers som i bitmoji. Og de vil have face filters som på Snapchat.
 

Eksempel på snapchatfiltre.
 
Sig goddag til Animoji
Senest har Apple som sagt introduceret Animoji med mulighed for at få animerede emojier af forskellige dyreansigter til at mime brugerens ansigtsudtryk. På den måde kan brugeren komme meget tættere på at udtrykke sine følelser gennem en animeret emoji. De nyeste emojis og animerede GIFs er blevet et konkurrenceparameter på de sociale medier.
 
Det betyder ikke, som mange har forudsagt i årtier, at vi så når til en billedkultur, hvor vi helt holder op med at læse. Tværtimod er læsning vigtigere end nogensinde før. Ellers kan man ikke læse SMS eller følge med på sociale medier. Men billederne giver ekstra til teksten. Det gør teksten sjovere at læse, fordi det giver mulighed for at udtrykke vores følelser på en helt anden måde end tidligere. Det er både sødt at sende små emojis, stickers og animated GIFs til sin kæreste. Det er sjovt at føre en GIF-krig på Facebook.
 
 
Fatisk vs. metasproglig kommunikation
Megen kommunikation på nettet har enten været præget af fatisk kommunikation eller referentiel og metasproglig kommunikation. Den fatiske kommunikation handler om at holde forbindelsen ved lige. Her kan man tænke på de mange uploadede billeder af mad.
 
De mange debatter på sociale medier refererer derimod til noget uden for de sociale medier og kan nemt ende i uenighed om et givent emne. Dette kan lede til, at man begynder at debattere selve debatformen, og dermed bevæger diskussionen sig over til en metasproglig kommunikation; det vil sige en sproglighed om sproget selv. Men når vi har fat i emojis, animerede GIFs og animojis, så handler det om at udtrykke den emotive funktion i sproget.
 
Det er naturligvis også vigtigt at vide, når det kommer til professionel kommunikation. Med emojis er der mulighed for at ramme brugerne med følelser. Desværre er det ikke så enkelt.
 
Emojis er meget personlige, så hvis det bliver brugt til massekommunikation, så forekommer følelserne uægte og påtvungne, og dermed kan det få den direkte modsatte effekt, nemlig at modtagerne af budskabet står af eller bliver negative og vender sig direkte imod. Der er også en fare for, at det forekommer, som om afsenderen forsøger at være ung med de unge på en måde, hvor de ikke fuldt ud har forstået de unges sprog, og derfor virker det helt ved siden af og forfejlet.
 

Ikonets udvikling. Klik for at se billedet forstørret.
 
Så hvad skal den professionelle kommunikatør gøre?
Det er altid godt at stikke en finger i jorden. Observer, hvordan emojis bliver brugt, og, lige så vigtigt, hvordan det ikke bliver brugt. Kommunikation handler ikke kun om budskabet, men i lige så høj grad om afsenderen og modtageren.
 
Er det naturligt for den pågældende afsender at kommunikere via emojis, eller virker det påtaget? Hvis det sidste er tilfældet, bør den professionelle kommunikatør nok afstå fra det.
 
Man kan også spørge, om emojis hjælper til at få budskabet igennem. Hvis det direkte er i vejen, er det bedst at lade helt være. Lige så vigtigt er det at forstå, hvordan modtageren vil opfatte det. Er det en kommunikationsform, de forstår? Kan de leve sig ind i det på den rigtige måde? Hvis ja, så prøv dig frem, men sørg for at teste kommunikationen på målgruppen, inden det bliver til en stor kampagne.
 
Derudover forventer nutidens unge på de sociale medier at kunne deltage aktivt i kommunikationen, hvilket kræver, at budskab og kommunikationsform er robuste nok til ikke at løbe af sporet, så der i stedet bliver brug for krisekommunikation, fordi hele kommunikationskampagnen er endt med at blive ufrivillig morsom eller udsat for trolling.
 
Der er med andre ord store potentialer i at bruge emojis i alle deres forskellige former til at gøre et budskab mere levende og udtrykke følelser på en stærkere måde, men kun hvis den professionelle kommunikatør ved, hvad han eller hun foretager sig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job