Animerede GIF’er og memer anmeldt
To GIF or not to GIF

Skrevet af

Lars Konzack
Lektor

14 artikler

82 indlæg

Oxford Dictionary kårede ”to GIF” som årets ord i 2012. Efter at animerede GIF’s i en årrække blev anset for dårlig smag, er de nu inde i varmen igen. Og de giver nye muligheder for at kommunikere gennem et levende, klart og præcist billedsprog.
I 1990’erne var animerede GIF’s noget af det vildeste nye. Formatet blev skabt i slutfirserne og gav mulighed for at lave simple animationer til multimedie og cyberspace. GIF var det allerførste billedformat, der blev understøttet af en browser. Før det havde WorldWideWeb næsten udelukkende bestået af hypertekst. Nu blev det muligt at lave hypermedie.
 
Nostalgi fra 90’ernes GIF-fest. Et juletræ med flerfarvede, blinkende pærer. Sjovt eller bare rigtig dårlig smag?
 
De tidligere 1990’ere: Webdesignerens drøm – clipart fuld af GIF’s
Næsten enhver der havde adgang til computer og internet begyndte at eksperimentere med at lave hjemmesider, og der skulle naturligvis også sættes nogle sjove animerede GIF’s ind. Ved at søge på AltaVista kunne man være heldig at finde animerede clipart GIF’s, som webdesigneren så kunne kopiere og lægge på hjemmesiden. I mange tilfælde bestod animationen blot af to eller tre skiftende billeder som i computerspilsgrafik fra firserne. Alt var muligt, lige fra hoppende smileys og flængende lyn til små bevægelige figurer og en bjælke, hvor der stod: ”Under Construction”.
 
I løbet af 1990’erne: GIF’s blev dårlig smag
Glæden ved disse animerede GIF’s var dog kortvarig. Ikke mindst fordi opløsningen af farverige GIF-billeder manglede farveægthed, blev grovkornet og ovenikøbet fyldte mere end et JPEG-format. Blandt professionelle webdesignere blev den animerede GIF snart et udtryk for dårlig smag. Hvis en kunde ville have professionelt, dynamisk webdesign, skulle det være interaktivt, og det kunne den animerede GIF ikke. I stedet brugte webdesignerne dynamiske programmeringssprog som eksempelvis Flash og PHP. Allerede hen mod slutningen af 1990’erne var interessen for animerede GIF’s svundet ind, om end GIF’s stadigt var populære i animerede banner-reklame, fordi animationen skabte mere opmærksomhed end blot et helt almindeligt, dødt billede. Interessen for de animerede GIF’s overlevede også hos internettets undergrund.
 
I løbet af 00’erne: internet-memer bliver populære
I løbet af 00’erne voksede interessen for internet-memer sig langsomt større blandt netnørder. En måde at præsentere disse memer på var ved at kreere en animeret GIF. At opløsningen ikke fremstod så overbevisende, var mindre vigtig i forhold til at komme med et sjovt, nuttet eller provokerende budskab. Her er det brugt til at vise introen fra computerspillet Zero Wing (1989), hvor memet All Your Base Are Belong To Us (AYBATSU) stammer fra.
 
Computerspillet Zero Wing markedsført med en animeret GIF.
 
Gentagelsen af animationen er en funktion, der netop kan bruges til at udtrykke kvaliteten ved visse internet-memer, der på den måde bliver ved og ved i det uendelige, som det kendes fra Nyan Cat.
 
Katten ræser rundt i rummet i en evig gentagelse.
 
En anden funktion, den animerede GIF giver, er muligheden for at skræmme folk. Normalt forventer beskueren af et billede jo ikke, at det pludselig bevæger sig, og derfor kan man skabe en overraskelseseffekt, som det ses her i et lille klip af Tilda Swindon fra filmen Orlando (1992).
 
Vent og se, hvad der sker…
 
Den animerede GIF kan dog også bruges til andet end blot skæg og ballade, og her ligger den i konkurrence med de populære uploadede videoklip fra eksempelvis YouTube. Filmklip kan streames med lyd i variabel længde på flere minutter, så man skulle ikke tro, at den kortvarige animerede GIF havde en chance. Alligevel er der noget umiddelbart tilgængeligt ved, at man ikke aktivt selv skal starte et videoklip, men at billedet som ved trylleri allerede er i gang med at fremvise sit budskab. Her er det udbredelsen af supermarkedskæden Walmart i perioden 1962 til 2006, der fremstilles i en simpel, letforståelig animeret GIF.
 
GIF brugt som en meget informativ illustration. Her viser det sig, at GIF’en ikke blot er et humoristisk redskab, men også effektivt kan bruges til markedsføring.
 
I løbet af 2010’erne: I like procedures
Det begynder for alvor at vende for den animerede GIF, da vi nu er nået frem til 2010’erne. Godt nok bliver den animerede GIF ikke understøttet af Facebook, men alligevel har den formået at blive populær – især hos brugerne af Tumblr og Reddit, hvor det er muligt at uploade disse animerede GIF’s. Men også Señor GIF på Cheezburger-netværket og Uber Humor gør brug af animerede GIF’s. Samtidig er der siden 1990’erne sket det, at computerne er blevet hurtigere, og bedre kan håndtere de lidt tungere filer, så kvaliteten af billederne generelt er blevet bedre. Oven i dette er det blevet muligt at finde services på internettet – nemlig animated GIF-generators – der hjælper med at skabe en animeret GIF, uden at det kræver de store computerfærdigheder. For eksempel My Space Gens.
 
Små, sjove film, der også er at finde på YouTube, kan nu findes på internettet i form af animerede GIF’s. Det er et kort format og ofte er det overraskelseseffekten, der får beskueren af billedet til at elske de små animationer, som her i dette lille klip af to egern, der henter nødder.
 
Dette lille egern er da åhh så sødt. Eller? Wait and see…
 
De animerede GIF’s betyder, at det kan lade sig gøre at vise sit yndlingsklip fra film eller tv-serier igen og igen på ens egen hjemmeside eller blog. Hvem har ikke lyst til at se Marlon Brando…?
 
 
… eller få et kys af Emma Watson?
 
 
… eller betragte Christina Hendricks rette på sin kjole?
 
 
Det er muligt at bruge en animeret GIF kombineret med tekst til at sende et simpelt budskab, som i dette tilfælde, hvor James May fra Top Gear fortæller om sit forhold til Tyskland.
 
 
Det kan gøres mere avanceret, så man opbygger en hel levende billedserie med undertekster, som her hvor Jon Stewart fra The Daily Show får forklaret af Neil Degrasse Tyson, at deres klode drejer den forkerte vej rundt. Måske er det næste skridt i udviklingen af tegneserier, vi ser her.
 
 
Rent kunstnerisk giver animerede GIF’s også nye muligheder. Her ses et street art-billede, der er malet over flere gange, mens det løbende er blevet fotograferet, så disse fotografier i sidste ende kunne sammensættes til en animeret kunst-GIF.
 
 
Det 21. århundredes netbrugere
Som strategisk kommunikation giver animerede GIF’s mange af de samme fordele og ulemper som andre virale kampagner. Folk vil gerne dele en sjov, lille film, og der er derfor mulighed for at komme ud til et bredt publikum med sit budskab. Men man er afhængig af andres velvilje til at videregive budskabet, der skal være sjovt eller provokerende for at fænge. Der er ligesom med andre virale kampagner yderligere den ulempe, at kreative sjæle i processen kan finde på at forvrænge budskabet. Det sidste kan dog i reglen undgås, hvis man spiller med på netbrugernes humor og kodesprog i stedet for at komme anstigende som bedrevidende kommunikationsspecialist.
 
Men animerede GIF’s giver derudover nogle særlige udfordringer. Kommunikationen skal være hurtigere og endnu mere præcis end i en almindelig viral video, og yderligere har designeren ikke mulighed for at bruge lyd til at skabe stemning. Designeren skal udnytte gentagelsen og overraskelseseffekten og tale i et billedsprog, der rammer det 21. Århundredes netbrugere. De allerede viste eksempler kan bruges som inspiration til at udvikle billedsproget.
 
Få fat på de dygtigste
Man skal ikke forvente, at en kommunikationsvirksomhed blot kan tage de gamle medarbejdere, give dem et hurtigt kursus og de rigtige værktøjer i hånden, og at de så kommer op med spændende, fristende og morsomme animerede GIF’s. Hvis man vil med på vognen, skal man have fat i de dygtigste personer fra de miljøer, der i dag skaber animerede GIF’s. Det er muligt enten at hyre dem til særlige opgaver, ansætte dem i en periode eller på anden vis at alliere sig med dem for at gøre brug af deres særlige kompetencer på dette område.
 
 
Læs mere
Som yderligere inspiration vil jeg gerne nævne en række hjemmesider, der gør brug af animerede GIF’s på en spændende måde.
 
Fænomenet Harlem Shake har fået en præsentation på Guy Code Blog, hvor videoerne simpelthen præsenteres gennem animerede GIF’s.
 
På Tumblr er der mange appreciation pages. Her er det Shaun the Sheep (F for Får).
 
På Tumblr finder vi også If We Don’t Remember Me, der en samling levende moviestill-billeder.
 
Banksystreet art er også blevet udsat for at blive omdannet til animerede GIF’s.
 
En japansk kunstner, der kalder sig RRRRRRRRoll har skabt et særegent minimalistisk udtryk:
 
Endelig er her en liste over de 54 bedste, animerede GIF’s fra 2012
 

Relaterede artikler

Retweet speed - Aldrig har så mange delt så meget, så let. Aldrig har spredningens hastighed og omfang været større. Kun hvis det linkes...
God, grundig og genial GIF-guide - GIF-filen, eller GIF’en, er i dag mere udbredt end nogensinde før og kan i høj grad sidestilles med emojis og memes som ...
K-brief uge 7 - Her samler vi det, du skal vide, nu vi ved det. Den amerikanske præsident får sin briefing hver morgen, du får den hver ...

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.