Mads Holger som politisk hashtag

Mads Holger nyder det digitale scenelys, men nu, hvor han træder ind i nye, politiserede omgivelser, hvor et nyt regelsæt gælder, kan han ikke nøjes med at bygge kendskab til sit personlige brand. Nu er det hans opgave at skabe tillid og forsikre vælgerne om, at han er den rette kandidat til jobbet som folketingsmedlem.
Man kan sige meget om den excentriske, nyudklækkede konservative folketingskandidat Mads Holger, og det er der mange, der ser deres snit til. På trods af, at jeg til daglig bor og opholder mig i London, kilometer fra diskussionens epicenter, har jeg ikke kunnet se mig fri for en endeløs strøm af meninger, udtalelser og kommentarer om dansk politiks nye enfant terrible. Mit Facebook-newsfeed, Twitter-strøm, RSS-blog feed og foretrukne online dagblads-pushere er overplastrede med artikler og videoer om det kontroversielle og politiske brand.
 
Jeg har fulgt Mads Holgers tilstedeværelse på sociale medier, og han er en garvet kommunikator, der med sin ofte provokerende stil løber let og upåvirket gennem diskussioner og kommentarer på diverse sociale platforme.
 
Mads Holger er langt fra den eneste, der søger at bygge sit politiske brand på digitale kommunikationsplatforme. Facebook, Twitter og diverse blogs er stoppet med politiske kampagner og overvældende trafik til og fra-folketingskandidater og -medlemmer, som alle prøver at vinde valgkampen om vælgerens newsfeed.
 
 
Sociale medier er som udgangspunkt en oplagt kommunikationskanal, når man vil bygge vedvarende forhold mellem interessenter, men at få succes dér kræver, at kandidaterne ikke alene vælger deres sociale netværk med omhu, men også hvert specifikke medies spilleregler. Derudover skal brandværdier, tone-of-voice, regler og guidelines vedrørende samtaler og diskussion, og ikke mindst en potentiel krisekommunikationsstrategi, være på plads.
Barack Obamas 'Yes We Can'-kampagne var den gyldne standard, men den blev både eksekveret langt fra Danmark og ligger efterhånden et stykke tid tilbage. Spørgsmålet går derfor nu på, hvem der vinder vælgernes likes og kryds og løber af med den digitale sejr til folketingsvalget 2015.
 
Politisk brand i den digitale sfære
Nok er han den nye dreng i klassen hvad angår hans kandidatur til folketingsvalget, men på sociale medier er Mads Holger en garvet spiller. Inden han for alvor begyndte som politisk kommentator og derefter folketingskandidat, var han en fast del af bloggen DenFri.dk, hvor kommentarer og kække svar om medier, politik og samfund kørte for fuld skrue. I dag blogger han fast både for Berlingske, under alter egoet Den Sidste Romantiker, og for Euroman, hvor politiske emner tages op i samspil med personlige anekdoter og hvad end, medierne kaster sit blik på i enhver given uge.
 
Mads Holgers kommunikation på Twitter kan ikke siges at være af samme standard, som når han blogger. Twitter er et nyt medie for kommunikatøren, som primært bruger kanalen til deling af blogindlæg samt små kommentarer hist og her. Trods dette har han dog et følge på næsten 4000 – og det, selvom han ikke selv følger nogen.
 
Twitter bruges optimalt som lyttende samtaleplatform, hvor brand og forbrugere har mulighed for at kommunikere direkte og derved bygge stærkere bånd end ved marketingaktiviteter, der fokuserer på simpel eksponering. Ikke at følge nogen kan derfor sende et signal om, at man ikke vil lytte til omverdenen. Det bliver derfor spændende at se, om vælgerne vil godtage Mads Holgers manglende engagement i sine følgere – og om han overhovedet anerkendes som politisk brand i den digitale sfære.
 
Mads Holger-tweet med statistisk indhold.
 
De brands, der har flest følgere og størst interaktion på sociale medier, er dem, der skaber det bedste indhold – de sjoveste, mest spændende og mest interessante historier. Yderligere skal der tilsættes en god portion mod. Det er nemlig ikke længere nok kun at skabe god content, der skal turdes noget, for at man skiller sig ud. Og det er her, Mads Holger er på hjemmebane.
 
Mads Holger med holdningerne forrest.
 
Hans tone er lettere provokerende, semi-ironisk og blandet med et mix af faglighed og tydelige holdninger. Overskrifterne er opsigtsvækkende og venter promiskuøst på, at der klikkes, og statusopdateringerne samt de mange blogindlæg er velformulerede og indeholder skarpe meninger og personlige anekdoter. Dette resulterer tilsammen i, at Mads Holger formår at skabe opmærksomhed og debat som en rutineret digital kommunikatør. Spørgsmålet er, om denne strategi vil trække kryds ved stemmeurnerne til næste folketingsvalg.
 
Som ramme og kontekst for sine ytringer anvender Mads Holger ofte emner, som folk kender til, og som er fremhævet af nyhederne, hvilket resulterer i relevans og interesse fra publikum. Det tenderer til, hvad marketingfolk ville kalde 'newsjacking', men holdes inden for grænsen af sensationsjournalistikkens typiske overskrifter. I artiklen 'I Am The Prime Minister of Denmark' bruges det kendte YouTube-klip med Helle Thorning-Schmidts fascination af Sex & The City-stjernen Sarah Jessica Parker til at skabe en relevans for historien. Denne metode anvendes også flittigt i kortere format, eksempelvis på Twitter, hvor landskampen den 14. oktober danner ramme for utilfredsheden med den nuværende regering.
 
Kommentarfeltfobi
Størstedelen af Christiansborgs befolkning holder sig desværre ofte væk fra kommentarfeltet og lægger blot fokus på at annoncere, hvad der står på den politiske og personlige dagsorden. Grunden er højst sandsynligt, at strømmen af negativ trafik og meninger kan være overvældende og svær at styre. Frygten for at miste kontrollen tager overhånd. Kommentarfeltfobi er dog tilsyneladende ikke noget, Mads Holger lider af; han giver let og ubekymret sine meninger til kende, både som diskussions-initiativtager og konversations-skaber.
 
Landskampen den 14. oktober dannede rammen for utilfredsheden med den nuværende regering.
 
Trods den lettere provokerende stil holdes der en god tone, og Mads Holger formår derved at anerkende sine følgeres meninger med sine kække svar.
 
Læseren vil nu sikkert tænke, jamen Mads Holger fremstår jo provokerende, små-arrogant, bedrevidende og konstant klar med semi-ironiske kommentarer i ærmet – kan det virkelig være en god strategi på så interaktive og åbne medier?
 
Det korte svar er: Ja.
 
Om man kan lide tonen og frivilligt vælger at følge ham på diverse sociale og digitale platforme er selvfølgelig helt op til den individuelle vælger, men fra et branding-perspektiv stemmer tonen fuldstændig overens med Mads Holger som kommercielt brand. Enhver respektabel bog om marketing sætter fokus på vigtigheden af en overensstemmelse mellem brandets opfattelse og brandets identitet som et af de essentielle parametre for en succesfuld brandetablering.
 
Kan Mads Holger oversætte sin provokerende stil til værdifulde politiske standpunkter?
 
Muligvis er hans base af følgere ikke den største blandt Christiansborgs kandidater, men med kun en én måned lang politisk karriere er potentialet for en kampagne, der massivt supporteres via sociale medier, helt åbenlyst til stede.
 
Om Mads Holger så formår at oversætte sin ofte provokerende stil til værdifulde politiske standpunkter via sin tilstedeværelse i den digitale og sociale sfære, må tiden vise. Og det bliver spændende at følge, hvordan han klarer sig over for både nye og mere lyttende kandidater og over for garvede spillere, med gennemarbejdede strategiske medieplaner.
 
 
Mads Holger har opdaget, at hans færden på Facebook følges nøje og har resulteret i denne artikel. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job