Årsberetning som branding

Skrevet af

Ikke angivet

339 artikler

0 indlæg

Danske virksomheder bruger stadigt større summer på årsberetninger og årsrapporter, der ikke længere kun skal kommunikere virksomhedens nøgletal, men også virksomhedens identitet.
Årsberetning som branding

Af Henrik Skovmark
11.06.01

 

Danske virksomheder bruger stadigt større summer på årsberetninger og årsrapporter, der ikke længere kun skal kommunikere virksomhedens nøgletal, men også virksomhedens identitet.

 

For Danmarks store børsnoterede virksomheder handler årsberetningerne ikke længere om udelukkende at præsentere tal og resultater. Det handler i lige så høj grad om at pakke tallene ind i en visuel stil, der ligger i forlængelse af den identitet som virksomheden gerne vil stå for.

 

For de danske virksomheder, der er på forkant med udviklingen, har årsberetningen udviklet sig fra at orientere om nøgletal, årets gang og forventninger til et avanceret kommunikationsmiddel, der også i artikelform skal tematisere de værdier, virksomheden gerne vil forbindes med. Således indgår årsberetningerne i dag som en del af virksomhedernes overordnede corporate branding - og det koster.

 

Selvom mange danske virksomheder selv laver det kommunikative benarbejde i de interne kommunikationsafdelinger, lægger de, ifølge Morgenavisen Jyllandsposten, mange penge uden for virksomheden for at få pakket årsberetningerne rigtigt ind. Således har Carlsberg for nylig lagt 1,5 mio. kroner uden for huset for at få lavet og sendt 20.000 årsberetninger.

 

Men Carlsberg er ikke alene. Danske Bank og Novo Nordisk melder om tilsvarende store eksterne udgifter for årsberetningerne.

 

 

Relaterede artikler

Nu er det år 0 for den digitale årsrapport - Tænk på de tunge, glittede årsrapporter, du har siddet med i hænderne gennem tiden. Hvor mange talkolonner har du egentl...
Et brøl af Benetton-bankbranding - En benløs sprinter, fattige og sultne afrikanere, Occupy-demonstranter, en lesbisk tungeslasker og kampklædte politibetj...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Lav professionel mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

KOM17

Ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Kursus

Content marketing bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

KOM17

Vær med, når hele branchen samles til årets k-konference

4. maj

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.